מדינה באבחון: ד"ר מיכל שכטר- לרנר, מומחית ללקויות למידה מאוניברסיטת חיפה, שוחחה הבוקר (שלישי) עם ניסים משעל, דרור רפאל וספי עובדיה ב-103FM על הנתון לפיו מחצית מתלמידי ישראל זוכים להקלות משמעותיות בלימודים לאחר שאובחנו כלקויי למידה: "לקות למידה היא הפרעה נוירולוגית שניתן למדוד אותה ויש לה תוקף מחקרי, הבעיה היא שלא כל המאבחנים שנמצאים בשוק דואגים לעמוד באותם נורמות וסטנדרטים עקב לחץ מאד גדול מצד ההורים" .
"לשמחתנו, משרד החינוך הבין שמדובר בתופעה לא הגיונית פועל לצמצמה", הסבירה. "במסגרת התוכנית שקיימת היום מתבצע מעקב מדוקדק יותר אחר התלמידים שמקבלים את ההתאמות. המבחנים לאבחון לקות למידה זהים ומטרתם להעמיד את כל התלמידים באותה מסננת. עקב ריבוי מכוני האבחון בישראל, מאבחנת פרטית אחת יכולה למצוא קושי ולאפשר הקלות לתמיד גם אם לא מדובר בלקות למידה".
עוד הוסיפה: "מרבית התלמידים שסובלים מקשיים הם בעקבות חסכים סביבתיים ולימודיים, לא בא להם להיכנס לכיתה. לקות היא דבר שמפריע לא רק בתפקוד האקדמי אלא גם בתפקוד היום יומי. האבחון הוא לצורך טיפול נרחב ולא טיפול לימודי בלבד. זה דבר שההורים של היום צריכים להבין. הילד צריך ללמוד אסטרטגיות למידה ולהבין מה לעשות עם התוספת זמן שהוא מקבל במבחן, כי זמן נוסף לא בהכרח ייתן לו את הפתרון לו הוא זקוק. בחיים מחוץ לבית הספר לא מקבלים תוספת זמן. לאדם דיסלקט יידרש זמן רב לקרוא מבחן של שעה ולכן ניתנת לו תוספת הזמן, במקום העבודה הוא יישאר שעות נוספות וייאלץ להשקיע מאמץ נוסף כדי לצמצם את הפערים שצבר".
עריכה: איתמר זיגלמן