בית הדין הארצי לעבודה בירושלים צפוי להכריע היום (רביעי) בעתירה של התאחדות התעשיינים ולשכת המסחר שמבקשים מבית הדין לאסור את קיום השביתה הכללית בדרום, שאמורה להתקיים מחר.
מאחורי העתירה של התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר עומדת הטענה כי שביתה שכסו תגרום נזק עצום למשק. מנגד, בהסתדרות ובוועדי העובדים טוענים כי הפיטורים  בכיל הם חלק ממשבר תעסוקה חמור ומתמשך בדרום, ולכן יש הצדקה לקיום השביתה הכללית.
בתום דיון מיוחד שנערך אמש אצל יושב ראש ההסתדרות, אבי ניסנקורן, הוחלט להשבית מחר שורת מקומות עבודה מאשדוד ועד אילת. השביתה תכלול הן מקומות עבודה השייכים למגזר הציבורי והן לסקטור הפרטי. ״במשך שנים המדינה נתנה לאזור שלם לסבול מגלי פיטורים ומאבטלה שהרקיעה שחקים, ואם לא נשים לכך סוף עכשיו, המצב רק יורע", אמר אמש ניסנקורן.

לדבריו, "זהו הרגע שבו נזעק כולנו את זעקת הדרום, את זעקת העובדים ואת זעקת החברה הישראלית כולה. לא מדובר פה במאבק של עובדי כיל בלבד, אלא במאבק על פרנסתם של תושבי הדרום ומאבק חברתי שכל תושבי המדינה, בייחוד בעת הזו, צריכים להזדהות עמו ולקחת בו חלק". ניסנקורן הוסיף: "כל ההפצרות החוזרות והנשנות בכל הצדדים המעורבים במשבר לייצר פתרון שימנע שיבושים, נענו ריקם".
רכבת ישראל תעבוד כרגיל
בין מקומות העבודה שישבתו מחר יהיו סניפי הביטוח הלאומי מאשדוד ועד אילת, שם לא תהיה קבלת קהל ולא יהיה מענה טלפוני. כמו כן ישבתו סניפי המכס והמע"מ ולא יינתן שירות בנמלי הים, בנמלי התעופה הבינלאומיים בעובדה ובאילת ובמעברי הגבול עם ירדן ומצרים.
בנוסף, לא יינתן שירות בסניפי שירות התעסוקה, בסניפי רשות האוכלוסין וההגירה, בבתי המשפט, ובמשרדי הכלכלה, החינוך, הפנים, התחבורה והגנת הסביבה. לא תתקיים קבלת קהל ולא יינתן מענה טלפוני גם בבתי הדין הרבניים, בלשכות ההוצאה לפועל ובדואר ישראל. שירותי התחבורה הציבורית של אגד לא יפעלו באשדוד ודרומה ממנה ותושבת פעילות הרשויות המקומיות.
עם זאת, חברת רכבת ישראל תוחרג מהצעדים הארגוניים מתוך התחשבות בציבור הנוסעים, וכך גם שירותי ויצ"ו ונעמת ושירותי מערכת הבריאות. נוסף לכך יוחרג מהשביתה גם החינוך המיוחד ברשויות המקומיות.
במוסדות האוניברסיטה הפתוחה ישבות הסגל המינהלי וכך גם באוניברסיטת בן גוריון, בשלוחתה באילת, במכללה הטכנולוגית באר שבע ובמדרשת בן גוריון. נוסף לכל אלה יושבתו גם מפעלים רבים.
מבעירים את הדרום
אתמול הפגינו מאות עובדי כיל בתל אביב במחאה על כוונת החברה לפטר 140 עובדים כחלק ממה שהגדירה כ"צעדי התייעלות". העובדים החלו להפגין סמוך למשרדי החברה ברחוב הארבעה בעיר, ולפי הדיווחים הם אף ניסו לפרוץ למגדל שבו ממוקמת ההנהלה והתעמתו עם כוחות הביטחון.
לאחר מכן צעדו העובדים לכיוון רחוב קרליבך, בליווי כוחות משטרה ומג"ב גדולים, ואחר כך לרחוב אבן גבירול, שם חסמו את הצירים המרכזיים. יושב ראש הוועד במקום אמר כי העובדים לא יפסיקו במחאות ובהפגנות ואף יעלו מדרגה בחומרתן. לדבריו, "לא נפסיק עד שנבעיר את כל הדרום".
מפרים את החוק
בתגובה עברה אמש כיל להתקפה אישית נגד מוביל המחאה, יושב ראש ההסתדרות, אבי ניסנקורן. מהחברה נמסר כי ניסנקורן "מעודד, תומך, מעניק חסות ומשתתף בהפגנות שבהן נעשית השוואה בין אירן לעידן עופר; וחמור מכך, נעשות בהן שימוש ב'שיח שואה' המשווה את מנהלי כיל לנאצים ולעוזריהם".
לדברי החברה, "כיל מכבדת את זכות השביתה של עובדיה ואת חירותם להפגין ולמחות, אך היא קוראת להסתדרות ולעובדים להקפיד על קיום החוק והכללים המקובלים, שלעתים מופרים ברגל גסה. כמי שמוביל באופן אישי את מאבק העובדים, כיל רואה ביו"ר ההסתדרות אחראי לתופעה חמורה זו".