שוק המטבע של ישראל עבר שבוע מעניין. היום (שישי) שערו היציג של הדולר ירד ב-0.1740% לעומת השקל ונקבע על שער של 4.0150 שקלים, אולם הירידה באה לאחר שבתחילת השבוע המטבע האמריקאי פרץ את מחסום ה-4 שקלים.



משה שלום, ראש מחלקת המחקר של FXCM ישראל, סיכם את שבוע המסחר במט"ח באומרו: "השבוע ביצע הדולר-שקל את הפריצה המוחצת מעל רמת ה-4 שקלים לדולר, וטיפס עד לשיא של 4.05. אזור המהווה את רמת המחיר הגבוהה ביותר מאז אוגוסט 2012. אולם, לאחר מספר כישלונות תוך יומיים לפרוץ את ההתנגדות סביב 4.05, ראינו גל של ספקולנטים שבחרו לממש רווחים, והצמד ביצע נסיגה מהירה עד לסביבות הרמה הפסיכולוגית של 4, המהווה כעת תמיכה.



לדברי, שלום, אין ספק שבגבהים הפסיכולוגיים הללו התנודתיות גבוהה למדי, והסוחרים עדיין לא התרגלו להחלפת הקידומת. "אם אכן הצמד יצליח להתבסס מעל רמת העגולה של ארבעה שקלים, הדבר יפתח פתח למהלך נרחב כלפי מעלה, וזאת לאחר מספר חודשים של דשדוש מתחת למחסום. כפי שציינו בעבר, מעל רמה כה חשובה וכה מנוסה בניסיונות פריצה, קיימת כמות נכבדה למדיי של פקודות קטיעת הפסד. לא ראינו עד כה סימן שחלקן הגדול כבר הופעל".



המנוע מאחורי הנסיקה השבוע היה כמובן הזינוק של הדולר בעולם, כאשר הדולר-אינדקס טיפס לרמתו הגבוהה ביותר מזה למעלה מ-12 שנה, וכבר נושק לרמת 100. "בשוק המניות האמריקאי דווקא ראינו תגובה שלילית להמשך התיסוף בדולר, וזאת מחשש שעליית הדולר תכביד על ההתאוששות של המשק האמריקני. גם הציפייה להעלאת הריבית של הפד, שרבים מעריכים כי תתבצע בחודשים הקרובים, מעוררת חשש בשוק המניות. לכאורה, לפנינו, בסופו של דבר, 'סיבות טובות', כלומר עליית מטבע המביעה חיוב לגבי התחזקותה הכלכלית של ארצות הברית, ועל כן ככל הנראה מדובר בחשש זמני".



"קריסת היורו כמובן תרמה להתחזקות הדולר, עקב החלק המשמעותי מאוד של המטבע האירופאי באינדקס הדולרי. נזכיר שהיורו נחלש בחדות למול כל המטבעות בעולם (וגם מול השקל), וזאת על רקע התחלת ההרחבה הכמותית מצד ה-ECB, הבנק המרכזי האירופי. ההערכה הרווחת היא כי היורו-דולר יעשה את דרכו בטווח הקרוב עד לרמת שוויון הערך (שער חליפין של 1), מה שצפוי לחזק את הדולר עוד יותר מול הדולר בכלל ומול השקל בפרט".