מנהל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב פרסם דוח מיוחד על פעילות החברות הללו, שחלקן ציבוריות שהנפיקו אגרות חוב בבורסה, וממנו עולה בי הן העסיקו בשנת 2014 58,500 עובדים ששברם הממוצע הסתכם בב־9,750 שקלים לחודש.



שיאני השבר הם עובדי נמל אשדוד עם 36.8 אלף שקל לחודש ועובדי חברת החשמל שמביאים הביתה מדי חודש 28.8 אלף שקל. יש לציין כי השכר בחברת החשמל נשחק בהשוואה לשנים קודמות, בעקבות הסכמי שכר חדשים.


על פי הדוח, הרווח הכולל של 100 החברות הממשלתיות הסתכם בשנת 2014 בכ־592 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 432 מיליון שקל ב־2013. אלא שהפעם הטבלה משקרת: הנתונים הושפעו כתוצאה מפעילויות חד־פעמיות שהשפיעו על שורת הרווח התחתונה. כך למשל רכבת ישראל, שקיבלה ערב הנפקת איגרות החוב שלה בבורסה סבסוד חד־פעמי שהקפיץ את הרווח שלה ל־1.5 מיליארד שקל, בהשוואה להפסד ב־2013. גם שינוי חשבונאי בחברת החשמל הקפיץ את הרווח לסכום דומה.


מאידך, תוכניות הפרישה והוצאות חד־פעמיות בתעשייה הצבאית בשנה שעברה גררו הפסד של 2.45 מיליארד שקל, בהשוואה להפסד של 771 מיליון שקל ב־2013. ככלל, במרבית החברות הממשלתיות הרווח מפעולות רגילות בשנת 2014 היה נמוך לעומת 2013.

הכנסות המדינה מפעילות החברות הסתכמו בכשבעה מיליארד שקל והדיווידנד שקיבלה הסתכם בכ־374 מיליון שקל. מבדיקת ״מעריב־השבוע״ מתברר שתרומתו של עובד בחברה ממשלתית לרווח הנקי הסתכמה ב־7,384 שקלים, בעוד שהשכר הממוצע שלו עמד כאמור על 9,750 שקלים. עם הגשת הדוח מסר יוגב כי שכר בחברה ממשלתית, הגבוה פי שלושה מהשכר הממוצע במשק, הוא גבוה מדי לטעמו.

הוא הביע שביעות רצון מהשיפור ברווחיות החברות הממשלתיות אך התאכזב מרווחיות התעשייה האווירית. לדבריו, פעילות החברות הביטחוניות הושפעה משער החליפין. יוגב הדגיש כי אין כמעט כיום חברות ממשלתיות מפסידות. על פי הערכות, רווחיות החברות הממשלתיות במיליארד שקל־2015 תסתכם בכ־1.064 ש"ח.