אריק פינטו, המשנה למנכ"ל בנק הפועלים וראש החטיבה הקמעונאית של הבק הזהיר אתמול מפני היקפי המשכנתא הנלקחים על ידי הציבור ומהשלכות הצעדים האחרונים בשוק הנדל"ן. בדברים שנשא אתמול בכנס כלכליסט, על רקע המשך עליות המחירים בשוק הנדל"ן,  קבע פינטו כי "לשילוב של עליית המחירים והעלייה המתונה בשכר הריאלי יש השפעה מצטברת בעייתית במיוחד בקרב קוני הדירה הראשונה למגורים, הזקוקים למשכנתא".



בשנת 2013 עלו מחירי הדירות ב-8%, וב-2014 ב-5% נוספים. בשבע השנים האחרונות עלו מחירי הדירות בשיעור מצטבר של 93% בהשוואה לעליית מדד של 17%. השכר הממוצע עלה ב-20% בלבד, כך שכיום נדרשות 140 משכורות כדי לרכוש דירה ממוצעת.
 
 מנתונים שהציג פינטו עולה כי הקונים לוקחים משכנתאות גדולות יותר, לפרקי זמן ארוכים יותר, וכי הדבר מכביד הרבה יותר על התנהלותם השוטפת. הוא ציין כי בשבע השנים האחרונות עלתה המשכנתא הממוצעת מ- 440 אלף שקלים ל- 600 אלף שקלים, תקופת ההלוואה הממוצעת גדלה מ-18 שנים ל- 19 שנים, ושיעור החלק היחסי מן השכר שמוקדש להחזר הלוואת המשכנתא גדל מ- 25% ל -27%.
 

 "משבר הדיור מרחיב את אי השוויון בחברה", אמר פינטו, "והדבר מתבטא לא רק בשווי הנכסים אלא גם בהזדמנויות: משפחה שעיקר הכנסתה תלך להחזר חובות, תתקשה לממן חינוך טוב יותר לילדיה. התוצאה היא שהמשבר בענף הנדל"ן מקעקע ומרחיב את הפער החברתי בין אלו שנולדו למשפחות שיש להן לבין אלו שאין להן".
 
מנתונים נוספים שהציג בכיר בנק הפועלים עולה כי 25% מקוני הדירות בשנים האחרונות הם משקיעים, ורק שליש קונים דירה ראשונה לצרכי מגורים. המשקיעים רואים בדירה נכס נושא תשואה בעל רמת ביטחון גבוהה. "למשקיעים יש תפקיד חשוב בשכלול השוק, כיוון שבלעדיהם לא היה שוק של שכירות", הסביר פינטו, "לכן אסור לפגוע בקוני דירות להשקעה. אין המדובר בדירות רפאים. מרבית המשקיעים משכירים את הדירות והדבר האחרון שהיינו רוצים לראות זה מצב בו משקיעים בורחים משוק הדיור.
 
"הטלת מס רכישה גבוה על משקיעים מהווה פרס לאלו שכבר קנו בעבר דירה להשקעה, ומענישה משקיעים פוטנציאליים", הוסיף פינטו, "הגיוני יותר לבטל את הפטור ממיסוי שכר-דירה עד לסכום של 5,000 שקלים הקיים היום ולאכוף בחומרה את תשלום המס".
 
 לדברי המשנה למנכ"ל בנק הפועלים, המערכת הפיננסית היא חלק מהפתרון למשבר בשוק ולא מהבעיה. לטענתו, היא מספקת מקורות מימון הן לרוכשים המייצרים את הביקוש והן ליזמים ולקבלנים המייצרים את ההיצע. "ככל שהמערכת הפיננסית מגדילה את המימון, כך יוכלו קבלנים ויזמים להגדיל את מספר הפרויקטים ולהגדיל את ההיצע. ללא מערכת פיננסית יעילה ההיצע היה נותר נמוך, הפער בין הביקוש להיצע היה מתרחב ומחירי הדירות היו עולים עוד יותר", הסביר.
 על פי הנתונים שהציג פינטו, לקוח "טוב" יקבל בארה"ב משכנתא ל- 20 שנה בריבית קבועה של 3.9%, בעוד שלקוח "טוב" בישראל יקבל היום משכנתא זו סביב 3% בממוצע. "גם מרווח הריביות בישראל נמוך מזה שבארה"ב, למרות שבארה"ב קיימות דרישות הון מקלות", אמר.
 
לדבריו, הצעדים הרלוונטיים לפתרון המשבר הם שיווק קרקעות, מיסוי, דיור להשכרה, תמ"א 38, פינוי בינוי ועוד, ופרסום מכרזים נוספים מסוג "מחיר מטרה". הוא הוסיף כי "החזרתה לשולחן של תכנית 'מחיר למשתכן' עשויה לתרום ליצירת דיור מוזל ביחס לאוכלוסיות מסוימות. יש להפחית חלק מהמיסוי בענף הבנייה ולתת הנחה על היטלי פיתוח ולהגדיל משמעותית את מספר העובדים הזרים שלרוב אינם מתחרים בישראלים ואינם משפיעים על שיעורי התעסוקה במשק" הדגיש המשנה למנכ"ל הבנק.