בעקבות המאבק שמוביל איגוד לשכות המסחר מזה למעלה משנה בעליית מס הארנונה, הודיע משרד הפנים לאיגוד לשכת המסחר על הקשחת הקריטריונים למתן אישור חריג להעלאת שיעור הארנונה וגם על הפחתת גובה ההעלאה המותרת.
ממכתב תשובה שקיבל היועץ המשפטי של האיגוד, עו"ד שלומי לויה, ממנהלת אגף בכיר למינהל מוניציפאלי וממונה על חוק חופש המידע במשרד הפנים, מיכל גולדשטיין, נאמר ש "שר הפנים החליט בשנת 2014 להפחית ב-50% את תקרת ההעלאה המותרת מ-15% ל-7.5%, כמו כן הוחלט לנקוט בגישה שמרנית בעת בחינת בקשות הרשויות ולאפשר חריגה מתקרה זו רק במקרים חריגים במיוחד".
"בנוסף לכך החלו המשרדים, בשנת 2014, לבחון את כלל בקשות הרשויות במודל להשוואת תעריפים. מודל זה פותח על מנת לשכלל את אופן בחינת הבקשות ולבצעה באופן שוויוני ואחיד יותר, בכפוף לקריטריונים המשקפים את מדיניות השרים ובהתאם לנתוני הרשות המשתקפים מהדו"חות המבוקרים של הרשויות".
מהנתונים שהעביר משרד הפנים לאיגוד לשכות המסחר עולה כי בשנת 2014 הוגשו 114 בקשות לאישור חריג במס הארנונה, ל-17 רשויות הבקשה נדחתה במלואה, 87 רשויות בקשתן נדחתה באופן חלקי, 7 רשויות שבקשתן אושרה ואינה בעלת משמעות כספית, 3 רשויות שבקשתן אושרה באופן מלא.
כמו כן, מנתוני משרד הפנים שהועברו לאיגוד לשכות המסחר עולה עוד כי 78% מהבקשות הן בקשות להעלאת תעריפים, סך הבקשות להעלאה עמד על 273 מיליון ש"ח, כאשר מהן אושרו 83 מיליון ש"ח, המהווים 31% בלבד. לעומת זאת, השר אישר הפחתות ארנונה ב-40% מהבקשות.
הנתונים הועברו בעקבות מאבק שמוביל האיגוד, מזה מספר חודשים, לחשוף את היקף האישורים החריגים ואת היקף העלאות המס החריגות לשנת 2014.
לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, "מדובר בצעד בכיוון הנכון, אך זה עדיין לא מספיק. הגם שיש לברך את משרד הפנים על השיפור בהתנהלותם בכל הקשור בהגנה על התושבים והעסקים מפני עושק מס הארנונה, פתרון אמת יחייב שינוי חקיקה, שכן הוראות החוק על פיהם ניתן להעלות את מס הארנונה, אם על פי מדד אוטומטי או על פי אישור חריג, הן פסולות מיסודן ויש לשנותן. על כן, מיד עם הקמת הממשלה החדשה ותחילת עבודת הכנסת, איגוד לשכות המסחר יחדש את מאבקו לבצע את התיקונים ההכרחיים לשינוי הוראות החוק".