מדי שנה חזר וקרא מבקר המדינה יוסף שפירא לרשות המסים להפעיל חובת דיווח כללית למס הכנסה, אך אתמול (שני) חזר בו המבקר מעמדתו זו, ובהופעה בכנס רואי חשבון באילת נמנע מלהתייחס לסוגיית הדיווח הכללית.



מנגד, החמיא השופט בדימוס שפירא לרשות המסים ולעומד בראשה, משה אשר, על עבודת האכיפה שהם עושים. המבקר ציין: ״מערכת מס הגונה היא חשובה מאוד לנשיאה שוויונית בנטל, לצמצום פערים ולהבטחת צדק חברתי. רשות המסים פעלה בנושא העמקת הגבייה״, הוסיף וציין המבקר, ״ביוני 2014 שוגרו מכתבים ל־105 אלף נישומים ובהם דרישה לדיווח על הכנסותיהם, במטרה להרחיב את המאבק בהון השחור ובהעלמת ההכנסות. רשות המסים פעלה ותיקנהאת כל הליקויים שנכתבו בדוחות הביקורת״.



לדברי שפירא, ״רשות המסים שמה לעצמה למטרה להרחיב את רשת המס ולהגביר את האפקטיביות באמצעות מבצעי גבייה וגילוי מרצון. במקביל נשלחו מכתבי דרישה ל־100 אלף נישומים נוספים. ישנה חשיבות לעידוד הגילוי מרצון ותשלומי מס יזום. זה משפיע לחיוב על האווירה הציבורית״.



עמדתו הקודמת החד־משמעית של המבקר הייתה שיש להפעיל חובת דיווח כללית לכל אזרחי המדינה כדי לטפל בבעיית העלמות המס. מנהל רשות המסים דחה עמדה זו וטען כי יישומה אינו אפקטיבי וכי היא תביא לעומס עבודה שיבוא על חשבון המשימות האחרות. על רקע זה נראה כי פעילות רשות המסים בשנה האחרונה השביעה את רצון המבקר והדבר מתבטא גם בעלייה הדרמטית בהיקפי הגבייה.



במקביל התייחס אתמול המבקר שפירא גם לסוגיית הקמת גוף ביקורת על פרקליטות המדינה והביע תמיכה ביוזמה. המבקר פנה לשרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי) ואמר: ״לאור העוצמה הרבה של הפרקליטות, יש צורך באיזון ובביקורת עצמאית מתוך מטרה לאתר את הליקויים ולתקנם. זאת אבן יסוד של שירות ציבורי נקי ויעיל. לעתים הביקורת נדרשת גם כדי לדווח על ליקויים אישיים. עם זאת, יש לנקוט זהירות כדי שלא נגיע חלילה למצב של 'פרקליט מתגונן', הידוע היטב בשירותי הרפואה״.



נוסף לכך, המבקר קרא לשרת המשפטים לטפל בסוגיית האתיקה של השרים ושל סגני השרים ולשנות את כללי הדיווח, דרך העברת סמכויות נוספות למבקר. ״הותרת המצב שבו הממשלה היא הגורם הדומיננטי בסוגיה, כמוה כהפקדת החתול על שמירתו של החלב״, סיכם שפירא.