פאניקה ביוון: לאחר שהבנק האירופי המרכזי הודיע כי לא ישחרר עוד נזילות למערכת הבנקאית היוונית, מומחים חוששים מקריסה כלכלית של המדינה השקועה בחובות כבדים.

החשש מקריסה מתגבר בעקבות העבודה כי הציבור ממשיך למשוך כספים בלי הגבלה כלומר, הוציא כספים עד עכשיו שכן הממשלה הודיעה שהבנקים יהיו סגורים היום (שני), וכשיפתחו מחדש יוגבל סכום המשיכה המותרת,  בדיוק כפי שקרה בקפריסין במשבר הכלכלי שפקד את האי.
 
עם זאת, מומחים מעריכים כי יציאה מגוש האירו תואיל ליוון , זאת במידה ויהיה לה מטבע משלה והיא תוכל להפחית את ערכו כדי להגדיל את התיירות והיצוא ולהקטין את היבוא וזאת יכולה להיות הדרך לשלם את חובותיה שמסתכמות בכ-370 מיליארד אירו.

שווקי העולם מגיבים למצב ביוון בירידות שערים חדות.  הבורסות במזרח הרחוק נסחרות בירידות שערים חדות מאוד. טוקיו יורדת ב 2.34% , הונג קונג ב 2.68% ואילו שנחאי נופלת ב 3.75%.

ואם במזרח הרחוק, שעד כה הושפע פחות ממה שקורה עם החובות של יוון, יורד בהיקף כל כך חד, ניתן לצפות ליום של ירידות שערים חדות בעיקר באירופה וגם בארה"ב.

שוק המניות של תל אביב עשוי אף הוא לאבד גובה גם היום . כמו אתמול, המשקיעים יבטאו את דאגתם הרבה ממה שקורה ביוון ומתווה הגז על ידי מכירת מניות.

אך למרות הירידות החדוות בבורסות העולם, מומחים מעריכים כי מדובר בתגובה מוגזמת, שכן  אם יוון תצא מגוש האירו היא לא תזיק ליציבות הגוש. הכלכלה של יוון קטנה וראשי גוש האירו כבר הודיעו כי הם  שנוקטים בצעדים כדי לבלום כל השפעה שלילית על יציבות הגוש,  עכל הנראה על ידי התערובת בשווקים במידת הצורך. 

"לא ניתן שיראו לנו את היציאה מהבית שלנו"
 
אתמול הבהיר שר האוצר היווני, יאניס וארופקיס,  כי ארצו אינה מעוניינת לעזוב את גוש היורו על אף התנגדותה של הממשלה למתווה המוצע של תוכנית הסיוע הכלכלי, כששני סקרים חדשים מחזקים את המגמה ומראים כי מרבית תושבי המדינה תומכים בהסכם שישאיר את יוון במסגרת מוסדות האיחוד האירופי.
 
שבוע לפני משאל העם על השאלה אם לקבל את תנאי נציגי הטרויקה - קרן המטבע העולמי, הבנק האירופי המרכזי ומדינות גוש היורו - שדורשים מהממשלה באתונה לבצע צעדי צנע עמוקים בתמורה לסיוע של 7.2 מיליארד יורו, ויומיים לפני שיוון צפויה לעמוד בפני פשיטת רגל בשל חוסר יכולתה להשיב הלוואה של 1.6 מיליארד יורו, הדגיש ורופאקיס כי הממשלה לאורופאקיס דחה בתוקף את הטענות כי אם לא יושג הסכם ויוון תפשוט את הרגל, המדינה תעזוב את גוש היורו ואת האיחוד האירופי. "אין סעיפים שנוגעים לנטישת היורו", אמר, "ברגע שאתה בפנים, אתה לא יכול לצאת. זה חלק מאמנות האיחוד. אז למה שאפילו נחשוב על לעזוב את היורו?"
 
עם זאת, שר האוצר האוסטרי, הנס יורג שלינג, הבהיר כי אם יוון תבקש לעזוב את האיחוד האירופי, שאר המדינות החברות יצטרכו להסכים. קודם לכן יוחסה לו אמירה כי עזיבתה של יוון את האיחוד היא בלתי נמנעת, אולם התברר כי מדובר בציטוט שגוי.
 
אתמול לפנות בוקר, לאחר דיון שנמשך שעות ארוכות, אישרו חברי הפרלמנט באתונה את ההצעה לקיים את משאל העם ביום ראשון הקרוב. ראש הממשלה היווני אלכסיס ציפרס קרא לתושבים להצביע נגד הדרישות הבינלאומיות ולא לגלות "אמפתיה לאולטימטום", אולם גם הוא הבהיר כי לא מדובר במשאל עם על יציאה מהאיחוד. "יוון אינה מבקרת ולא אורחת באירופה״, אמר, ״לאף אחד אין זכות להראות לנו את היציאה מהבית שלנו".
 
גם בסוף השבוע נרשמו תורים ארוכים ליד סניפי הבנקים באתונה ובערים נוספות כאשר האזרחים המודאגים מיהרו למשוך מזומנים לקראת מועד פשיטת הרגל. היום אמורים בעלי העסקים להתחיל בתשלום משכורות ופנסיות לעובדים, והחשש הוא שהמחסור בכספים יוביל את הבנקים לסגור סניפים ומכשירי כספומט.
 
בנוסף, הודיע אתמול הבנק האירופי המרכזי כי הוא ממשיך להעביר סיוע נזיל למערכת הבנקאות היוונית כדי למנוע את קריסתה, וזאת על אף החלטת שרי האוצר של גוש היורו שלא להמשיך את תוכנית הסיוע מעבר ל־30 ביוני אם לא ייחתם הסכם. עם זאת, נציבות הבנק בראשותו של מריו דראגי הבהירה כי היא "מוכנה לשקול מחדש את ההחלטה".