מהפכה בתחבורה הציבורית בישראל. שר התחבורה ישראל כץ, השיק היום (שלישי) רפורמה במבנה התעריפים המטרופוליני של התחבורה הציבורית, שאמורה לחסוך לנוסעים מאות שקלים מידי חודש.
השר כץ ציין, כי הרפורמה שעלותה נאמדת ב-120 מיליון שקלים לשנה, מציעה "לראשונה בישראל מבנה תעריפים מודרני, יעיל וידידותי לנוסע בתחבורה הציבורית, המשלב בין אוטובוסים ורכבות, בהתאם למקובל במדינות אירופה, ותגדיל את האטרקטיביות של התחבורה הציבורית, בקרב הציבור".
הרפורמה במבנה התעריפים בתחבורה הציבורית, סוכמה ונחתמה היום עם משרד האוצר. השר כץ הנחה את מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרדו, להיערך מידית להפעלתה. שר האוצר, משה כחלון, ציין כי מדובר ברפורמה חשובה לטיפול ביוקר המחיה בישראל.
"יביא לצמצום הפערים" ישראל כץ. צילום: אלוני מור
שר התחבורה מסר כי מעבר לתוספת של 120 מיליון שקלים, בכל שנה, יוקצו תקציבים נוספים לטובת תוספות שירות, במטרופולינים הגדולים ובערים, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. המטרה, לדברי השר כץ, להעביר נוסעים לתחבורה הציבורית.
השר כץ הוסיף, כי יישום הרפורמה, יביא לצמצום פערים חברתיים, ויוזיל באופן משמעותי, את יוקר המחייה, לרוב המשתמשים בתחבורה הציבורית בישראל. כמו כן, הרפורמה מצמצמת ומפשטת משמעותית את מבנה התעריפים.
כרטיס חופשי חודשי בין ת"א לראשל"צ: 252 ש"ח במקום 400
השר כץ הוסיף, כי יישום הרפורמה, יביא לצמצום פערים חברתיים, ויוזיל באופן משמעותי, את יוקר המחייה, לרוב המשתמשים בתחבורה הציבורית בישראל. כמו כן, הרפורמה מצמצמת ומפשטת משמעותית את מבנה התעריפים.
כרטיס חופשי חודשי בין ת"א לראשל"צ: 252 ש"ח במקום 400
תעריף הנסיעה בכל אחד מהמטרופולינים הגדולים בישראל, גוש דן, ירושלים, חיפה ובאר שבע, יהיה אחיד, בהתאם לטבעות השונות הנכללות בו ויעמוד על מחיר נסיעה שווה לכל נפש. לדבריו, הנוסעים יוכלו לנסוע ללא הגבלה בכל אמצעי התחבורה הציבורית בכל אזור המטרופולין, במשך 90 דקות, במחיר נסיעה אחת.
שר התחבורה, מסר כי הרפורמה שתצא לדרך בחודשים הקרובים, מציעה לראשונה הוזלות דרמטיות של עשרות אחוזים, בכרטיס מנוי חופשי-חודשי משולב לרכבת ולאוטובוסים, המאפשר מעבר חופשי בין האוטובוסים, לרכבת, במשך חודש שלם, בכל אזור המטרופולין.
כך לדוגמה, כרטיס חופשי-חודשי משולב, לאוטובוסים ולרכבת, באזור המטרופולין, בין תל אביב לראשון לציון, יעלה 252 שקלים, במקום 400 שקלים כיום, הוזלה של 37%. באזור שבין תל אביב לרחובות, יעלה כרטיס חופשי-חודשי 286 שקלים, במקום 491 שקלים כיום, הוזלה של 42%, ובאזור שבין תל אביב לאשדוד, יופחת מחיר המנוי ל-351 שקלים, לעומת 574 שקלים כיום, הוזלה של 39%.
מעבר חופשי בין אוטובוסים ורכבות. צילום: פלאש 90
מעבר חופשי בין אוטובוסים ורכבות. צילום: פלאש 90
כרטיס חופשי חודשי משולב, לאוטובוסים ולרכבת, בין נתניה לתל אביב, יעלה 351 שקלים, לעומת 491 שקלים כיום, הוזלה של כ- 30%. כרטיס משולב בין מודיעין לתל אביב, יעלה 351 שקלים, לעומת 574 שקלים כיום, הוזלה של כ-40%, וכרטיס משולב בין תל אביב ללוד ורמלה, יעלה 252 שקלים, לעומת 399 שקלים כיום, הוזלה של 35%. לצד ההוזלות הנרחבות, יחולו גם עדכונים והתאמות בתעריפי התחבורה הציבורית, באזורים שונים בארץ.
יצוין כי מספר הנוסעים המבצעים כיום מעברים במרכזי המטרופולינים, גבוה במיוחד. כל נוסע שיבצע מעבר אחד, לכל הפחות, בין אמצעי התחבורה השונים, ירוויח באופן משמעותי מהרפורמה. כמו כן, תינתן אפשרות לרכישת כרטיס נסיעה בודדת ללא מעברים.
המרוויחים הגדולים: הנוסעים הקבועים בתחבורה הציבורית
המרוויחים הגדולים: הנוסעים הקבועים בתחבורה הציבורית
מי שצפויים לחסוך מאות שקלים בחודש הם הנוסעים הקבועים בתחבורה הציבורית, משתמשי חופשי-חודשי, ונוסעים שיעברו בין קווי השירות ונוסעים המשלבים נסיעות באוטובוס וברכבת.
הרפורמה מאפשרת לבחור בין אמצעי התחבורה השונים, ומגדילה את היצע הנסיעות והתדירויות, ותשפר את רמת התחבורה הציבורית. כמו כן, היא תמשוך נוסעים נוספים מקרב הציבור להשתמש בתחבורה הציבורית.
מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, מאיר חן, ציין כי הרפורמה בתעריפים מהווה נדבך נוסף וחשוב לשיפור השילוביות בין כלל אמצעי התחבורה הציבורית בארץ, אוטובוסים, רכבת ישראל והרכבת הקלה.
הרפורמה מתקנת עיוותים שהיו קיימים בתעריפי הנסיעה במטרופולינים במשך שני, ותבוצע באופן הדרגתי. לאחר יישומה במטרופולינים יפעל משרד התחבורה להסדיר רפורמה נוספת, משלימה, באזורים הבינעירוניים שאינם נכללים במטרופולינים וכך תיווצר רשת תעריפים אחידה ונוחה למשתמשים בתחבורה הציבורית.