בשבוע שעבר שוקי המניות סערו, עם ירידות שערים חדות מאוד. במשך מספר ימים היה חשש למשבר אך המצב שב למוטב עם עלייה בשערי המניות.
שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי ישראל  בקבוצת פיוניר , מסביר כי לא מדובר במצב של תיקון מחירים שכן השערים חוזרים לרמה טרום הירידות.
מה עומד מאחורי ההתרחשויות?

"לא הופתעתי ממה שקרה, שערי המניות בהחלט גבוהים והטריגר לירידות היה החשש שסין לא צומחת כמו בעבר. על רקע זה המשקיעים התחילו לממש רווחים כי שערי המניות נסחרות מעל שערן הריאלי ואף הרבה מעל ערכן הריאלי".
"המימושים האלה הם מה שהביא לירידות השערים החדות של יום שישי שעבר ושל יום שני. אך כל מי שמימש השקעות במניות לקח את הכסף ורכש מניות אחרות".
אם שערי המניות גבוהים מדוע ממשיכים לרכוש מנויות?
"אין אלטרנטיבה. במציאות של שערי ריבית נמוכים מאוד, המניות והנדל"ן הו אלטרנטיבות ההשקעה הכמעט בלעדיות. עליות שערי המניות של השנה-שנתיים האחרונות הן בועה של היעדר אלטרנטיבה. אפילו אגרות חוב לא מספקות את הסחורה. אגרות החוב לעשר שנים של ממשלת ארה"ב נותנות תשואה של 2.2%, וטווחים קצרים יותר מספקים תשואה אפסית. זאת הסיבה שכל עוד שערי הריבית נמוכים, שערי המניות לא יירדו וזה מצב מסוכן".

שמואל בן אריה. צילום: קבוצת פיוניר 
 
מדוע מדובר במצב מסוכן, האם עליית המניות אינה חיובית?
"מדובר במצב חיובי אם יש הצדקה לעלייה, אך במצב הנוכחי אין כל הצדקה. העליות הנוכחיות הם מלאכותיות ובועתיות. ברגע ששערי הריבית יתחילו לעלות, שערי המניות יתחילו לרדת. אני מניח ששערי הריבית לא יעלו מיד כי זה בהחלט יכול להביא למפולת בשוקי המניות. שערי מניות נמוכים מאוד לזמן ארוך עלולים להביא לפגיעה קשה במשק בשל יצירת אותן בועות".
מהן ההשלכות על ישראל?
"ההשלכות קשות כי כאן יש בועה נדל"נית ובועה מנייתית ובעיני הבועה הנדל"נית מסוכנת יותר. אנשים רוכשים דירות להשקעה במינוף גבוה וכל משבר שיפגע ביכולת ההחזר של הציבור יכול לגרום למשבר חריף יותר ממשבר ה-SUBPRIME  בארה"ב בשנים 2007 ו-2008".