החלטת שר האוצר משה כחלון להפחית את המע”מ ב־1% ל־17% ואת מס החברות ב־1.5% תגרור העלאת יעד הגירעון והגדלת יעדי גביית המסים בתקציב 2016 - כך נודע ל”מעריב־השבוע”. המהלך נוגד לחלוטין את המלצות נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, והוא מכה קשה ליוקרתה.
בעוד שמגזינים בינלאומיים מכתירים את פלוג כנגידה מוצלחת, בממשלה ממשיכים לצפצף עליה. המהלך הממשלתי כרוך בהוצאה תקציבית של 6 מיליארד שקלים: 4.8 מיליארד שקל בגין המע”מ ו־1.2 מיליארד שקל בגין הפחתת מס החברות. בישיבת הנהלת האוצר שהתקיימה ביום חמישי האחרון נשמעו דעות חלוקות לגבי המהלך. כך או כך, הכלכלן הראשי באוצר כבר התבקש לבחון באיזו דרך ניתן לממן את ההרחבה התקציבית.
 על פי הערכות, יעד הגירעון ב־2016 יועלה מ־2.9% ל־3.1%. במקביל, יעד גביית המסים בתקציב 2016 יגדל מ־276 מיליארד שקל ל־280 מיליארד שקל, שיא של כל הזמנים. היעד ל־2015 עומד על 265 מיליארד שקל, אבל על פי הערכות - הגבייה בפועל תסתכם ב־270 מיליארד שקל. השיפור בגבייה מוסבר בעבודת שטח קשה של רשות המסים. מנהל רשות המסים, משה אשר, הצליח ב־2015 לעשות את הבלתי יאומן, ועל אף הנתונים על הירידה בצמיחה, גביית המסים גדלה בכ־4 מיליארד שקל מעל התחזיות.

כעת כשיעד הגבייה ל־2016 יעמוד על 280 מיליארד שקל, תדרוש הרשות הקצאת כוח אדם נוסף להעמקת הגבייה ולשיפורים טכנולוגיים. במקביל היא תדרוש לזרז את החקיקה הנוגעת להעמקת הגבייה באמצעות החמרת הענישה וקבלת מידע מהבנקים. כזכור, למרות אתגרי רשות המסים, הוצאה חקיקה זו ברגע האחרון מחוק ההסדרים.
עוד לפני שנודע על העלאת יעד הגירעון, זכה המהלך של העלאת המע”מ לביקורת חריפה מצד נגידת בנק ישראל קרנית פלוג. כעת לאחר שמתברר שהגירעון יחצה את קו ה־3%, סביר להניח שהנגידה תצא במתקפה רבתי כנגד מה שנתפס כזלזול בעמדותיה. גם גורמי אופוזיציה, כמו ח”כ אראל מרגלית (המחנה הציוני), סבורים שהפחתת המע”מ לא תתגלגל לכיסי האזרחים ושמדובר בבזבוז כספים.
בסוף השבוע התברר כי גם גורמים פוליטיים בתוך הקואליציה מתנגדים לתוכנית, שמגיעה לאחר שבממשלה הוחלט על ביצוע קיצוץ רוחבי שנועד למנוע את העלאת הגרעון. כזכור, משרדי הממשלה נאלצו לבצע קיצוץ רוחבי, שיגיע בשנת 2016 לשיעור מצטבר של 4% מתקציבי משרדיהם.
 “לא כל הנתונים הובאו בפני הממשלה בתקציב, ואני מבקש פתיחת הדיון על הקיצוץ הרוחבי”, טען שר החקלאות אורי אריאל (הבית היהודי) במכתב ששלח לראש הממשלה בדרישה לדון מחדש בנושא. “הופתעתי לשמוע בכלי התקשורת על החלטתכם להפחית מסים בשל הצטברות של עודפי גבייה”, הוסיף אריאל, שגם קבע כי אי אפשר לדעת אם ההוזלה תוביל לירידת מחירים, מאחר שבעלי העסקים לא מחויבים לגלגל את ההפחתה לצרכנים.