התוכנית להפחתת מס ערך מוסף מ־18% ל־17% אמורה להיכנס לתוקפה רק במהלך אוקטובר, אבל גופים עסקיים שונים כבר החלו ביוזמות להפחתתו כחלק ממבצעי המכירות שלהם.

היוזמות נובעות מחשש של המוכרים למיניהם להיתקע עם מלאים בגלל ציפיות הקונים להפחתת המע”מ. יצוין כי מצב דומה היה בשוק הנדל”ן כששר האוצר לשעבר, יאיר לפיד, הכריז על יוזמתו למע”מ 0%. 
כך למשל, הודיע הקבלן יוסי אברהמי כי קוני הדירות ייהנו מהפחתת אחוז במע”מ בפרויקט שלו בחיפה, הנקרא טורקיז, ובפרויקטים בקריית מוצקין ובתל אביב, במסגרת יריד המכונה “דירות מהסרטים”. לפיכך, בהנחה שמחירה הממוצע של דירת ארבעה חדרים עומד על 1.2 מיליון שקל (כולל מע”מ), חיסכון של 1% במע”מ מסתכם ביותר מעשרת אלפים שקלים. על פי ההערכות, קבלני נדל”ן נוספים יצטרפו ליוזמה.
יפה סדן, סמנכ”לית השיווק של החברה, אמרה אתמול: “הורדת המע”מ באחוז לא צפויה להשפיע על שוק הנדל”ן, אולם החלטנו שיהיה זה הוגן שהצרכן ייהנה ממנה ולא אנחנו, היזמים. הקדמת הפחתת המע”מ בחודש נועדה להקל על הרוכשים”.

מהלך דומה של הפחתת אחוז מע”מ צפויים לנקוט גם יבואני הרכב. החודשים ספטמבר ואוקטובר נחשבים לחלשים יחסית מבחינת המכירות בענף הרכב, זאת כתוצאה מציפייה להכנסת דגמים חדשים. עקב כך ניתן לרכוש כבר כיום חלק מדגמי טויוטה במחירים מופחתים. בהנחה שהמחיר הממוצע של רכב משפחתי עומד על כ־120 אלף שקל (כולל מע”מ), הנחה של 1% במע”מ תביא לחיסכון של יותר מאלף שקלים. יבואנים אחרים לא הודיעו בשלב זה מה תוכניותיהם, אבל נראה שלפחות חלקם יצאו ביוזמה להפחתת המע”מ.
 עם זאת, בשוק המזון, שהוא השוק הדומיננטי ביותר, ההפחתה לא תורגש. ניסיון העבר מראה שמרבית בעלי הרשתות ירצו לשמור לעצמם את ההוזלה. הפחתת המע”מ באילת אינה אפקטיבית, שכן שם קיים ממילא פטור מלא על מרבית המוצרים.
בתוך כך, ביטל אתמול שר האוצר משה כחלון את השתתפותו בישיבת ועדת הכספים, שנועדה להצגת התקציב. הסיבה לכך היא השינוי במתכונת התקציב בעקבות אובדן הכנסות של שישה מיליארד שקל מהפחתות המע”מ ומס חברות. כפי שנחשף ב”מעריב־השבוע”, היוזמה תגרור העלאה נוספת של יעד הגירעון התקציבי (מ־2.9% ל־3.1%). בנוסף, יעדי גביית המס ל־2016 יעודכנו ל־280 מיליארד שקל.