החששות מההשלכות של ההאטה הכלכלית בסין עדיין לא נעלמו ובחוגים שונים בארץ הובע חשש שהיבואנים הסינים לא יעמדו בהתחייבויותיהם הכספיות ליצואנים הישראלים.
דודי קליין, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי בחברה הממשלתית אשרא, החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ, אומר שאין מה לחשוש מהסחר עם סין במסגרת הפרוטוקול הפיננסי.
"המצב הכלכלי בסין אולי פחות טוב ממה שהיה בשנה שעברה, אך עם צמיחה שנתית של 7.5% לשנה מדובר בכלכלה חזקה. זאת ועוד, מתוך הניסיון שלנו, הסינים תמיד משלמים. לא זכרו לי מקרים מהעבר של עסקאות שבוטחו או מומונו על ידנו בסין ולא התקבל התשלום מסין". 


דודי קליין. צילום: יח"צ 

יש לשים לב שסין היא הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, אחת משותפות הסחר החשובות של ישראל. הסחר הבילאטרלי  בשנת 2014 הגיע ל-8.8 מיליארד דולר, מתוכם היקף היצוא לסין  עמד על 2.793 מיליארד  דולר,. אנחנו ביטחנו עסקאות בסך כולל של 283 מיליון דולר ב- 2014 ו-256 מיליון דולר במחצית הראשונה של שנת 2015 . היקף החשיפה המצטברת של אשרא  לסין עומד כיום על כ-750 מיליון דולר". 
אתה מדבר על העבר,  אך אתה מסכים איתי שגם אם בעבר זה לא קרה זה יכול להתרחש בעתיד. אני מסכים אתך שעם צמיחה של 7.5%  לא צריך לחשוש ממיתון, אך יש ירידה בקצב הצמיחה של סין וזה יכול לפגוע בעסקים ואם חברה סינית פושטת רגל מה יקרה לחוב שלה ליצואן הישראלי?
"אני לא אומר שדבר כזה לא יכול לקרות אך גם אם זה קורה  היצואן הישראלי יקבל את כספו  וזה בזכות הסדרים שיש לנו עם סין. מדובר בהסכם מסגרת שידוע בשם "הפרוטוקול הפיננסי'.  הפרוטוקול הפיננסי בין ישראל לסין הינו הסכם מסגרת בין שתי המדינות שמטרתו להמריץ פעילות סחר חוץ ביניהן באמצעות תשתית פיננסית ארוכת טווח שהוכנה מראש". 
הפרוטוקול הפיננסי בין שתי המדינות קובע כי כאשר ישנו גוף סיני הרוכש ציוד כזה או אחר מחברה ישראלית, בנקים סינים לוקחים את האחריות לביצוע התשלום של הקונה הסיני. מנגד, אשרא מבטחת את העסקה ומאפשרת לספק הישראלי לקבל את מלוא התשלום במזומן, בעוד שהלקוח הסיני ממשיך לשלם עבור הסחורה אשר רכש בתשלומים. לשם כך עובדת אשרא עם ששת הבנקים הגדולים בסין ועם ארבעת הבנקים הגדולים בישראל  – הפועלים, לאומי, דיסקונט ומזרחי טפחות.

זה עובד כך, ניקח לדוגמה עסקת יצוא של מכשיר MRI מישראל לאיזה מכון רפואי בשנחאי. היצואן הישראלי חותם חוזה מסחרי עם המכון הסיני ומימון העסקה מתבצע במסגרת ההסכם הפיננסי בין הבנק הישראלי  לבין הבנק הסיני.  ברגע שהלקוח הסיני מקבל את הסחורה ומאשר שקיבל אותה, הבנק הישראלי מעביר ליצואן את הכסף ומחייב את הבנק הסיני במסגרת הסכם ההלוואה. 
הבנק הסיני מצדו יפרע את ההלוואה בתקופה של עד 15 שנה. בהסדר מסוג זה היצואן הישראלי יכול להיות בטוח שהוא יקבל את כספו מיד לאחר שהקונה הסיני אישר את קבלת הסחורה כמו כן הסדר זה מאפשר ליצואן הישראלי להציע תנאי אשראי נוחים לקונה הסיני מצד אחד ומצד  שני לקבל את התמורה באופן מידי ולהפוך את עסקת האשראי לעסקת מזומן.
ביצוע עסקאות יצוא לסין במסגרת מתפתח בקצב מהיר ורק לאחרונה חתמה החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, עם סגן שר האוצר הסיני על הרחבת הפרוטוקול בכ-500 מיליון דולר, כך שמסגרת הפרוטוקול הפיננסי עומדת כרגע על למעלה מ-2.5 מיליארד דולר".