אייל פיליפסבורן



סיפור הקריירה העסקית של פטריק דרהי, איש עסקים יהודי יליד מרוקו, מתחיל במכירת מנויי כבלים מדלת לדלת. "תמיד להתחיל עם הכבלים" הפך למנטרה שלו. דרהי (52) הקים את החברה הראשונה שלו באמצע שנות ה-90 אך נקודת המפנה באימפריה העסקית של האיש העשיר בישראל החלה ב-2002, אז רכש את אלטיס. באמצעותה רכש דרהי את Numericable, ספק הכבלים הגדול ביותר בצרפת. בדצמבר 2014 רכש (גם כן באמצעות אלטיס) את פורטוגל טלקום תמורת 7.4 מיליארד יורו, וביוני השנה רכש את וירג'ין מובייל הצרפתית תמורת 325 מיליון יורו. בארה"ב רכש דרהי את חברת הכבלים Suddenlink והשלים את מסע הרכש שלו בישראל עם רכישת הוט והקמת ערוץ החדשות i24. לאחרונה אף השיק את אתר Pretgo, המשמש כמקור מימון של פרויקטים על ידי הציבור (בדומה ל-Headstart הישראלי). ההחזקות של דרהי בישראל זניחות ביחס להון האדיר הממקם אותו הרחק בצמרת הדירוג הישראלי, אבל מכילות לא מעט דרמה.

שותפו של דרהי ויד ימינו בישראל היה מיכאל גולן. גולן, שעלה לישראל מצרפת ב-2007, היה שותף להבשלת תהליך הרכישה של הוט על ידי דרהי, שכחלק מאסטרטגיית הרכש שלו בישראל, רכש גם את הספק הסלולרי מירס. ב-2010 החליט גולן לצאת לדרך עצמאית וניגש למכרז להפעלת ספק סלולרי חמישי, מה שהיה עתיד להיות גולן טלקום. דרהי הגיש עתירה כנגד מועמדותו של גולן בנימוקי מעורבותו במירס, אך העתירה נדחתה. דרכיהם של גולן ודרהי נפרדו, וכיום גולן טלקום מצויה בקשיים עסקיים ומחפשת קונה.

גם ללא מיכאל גולן, דרהי ספג מספר טלטלות השנה. המהותית שבהן היא כישלון רכישת Charter Communications, ספק הכבלים האמריקאי (רכישה שהיתה ממצבת אותו כגורם דומיננטי בשוק הכבלים הגדול ביותר בעולם). תרחיש זה הבהיל את תאגיד טיים־וורנר, שטירפד את העסקה באמצעות הצעת רכש בסכום אסטרונומי של 55 מיליארד דולר. הצעה זו, שהיתה מעל ומעבר לשוויה הבורסאי של Charter Communications, התקבלה. גם תאגיד בויג הצרפתי דחה את הצעת הרכש של דרהי על חטיבת הטלקום שלו. על פי הערכות שונות, ההצעה עמדה על סכום של 10 מיליארד יורו, ולו היתה מתקבלת, היתה הופכת את דרהי לגורם הדומיננטי בשוק הטלקום הצרפתי. כבר היום דרהי הוא הבעלים של SFR, ספק הסלולר השני בגודלו בצרפת. רכישה זו עלתה על הנייר 23 מיליארד דולר, אולם יצירתיות פיננסית שכללה, בין השאר, מיזוג עם Numericable (חברת הכבלים הצרפתית) הפחיתה עלויות אלו באופן מהותי.
גולת הכותרת לשנת העסקים הנוכחית של דרהי היא מניית אלטיס. לפני כחודש אוחדו אלטיס הצרפתית ואלטיס ההולנדית לחברה אחת, הממוקמת בלוקסמבורג ושוויה עומד כעת על כ־25 מיליארד דולר. האיחוד ושורת הרכישות המוצלחות (ביניהן רכישת החטיבה של אורנג' ברפובליקה הדומיניקאנית) הביאו לזינוק מטאורי של 150% בערך החברה. גם החברה המאוחדת Numericable-sfr הסבה השנה נחת לדרהי, כשמניותיה עלו מתחילת 2015 בכ־14%.

לאתר פורבס