שר האוצר משה כחלון מעלה הילוך ומתכוון להוציא לפועל בקרוב שלוש רפורמות שנועדו להגדיל את התחרות בין הבנקים.



הרפורמה הראשונה אושרה אתמול בוועדת הרפורמות של הכנסת בראשות ח”כ אלי כהן. על פי ההצעה, יותר לגופים חוץ בנקאיים גיוס הון בסכום של עד 2.5 מיליארד שקל. הגיוס ייעשה באמצעות גופים מוסדיים מתוך תקווה שהתחרות עם הבנקים תוזיל את עלות האשראי.



נוסף לכך נקבע שהגיוס ייעשה אך ורק על ידי חברות ציבוריות מדורגות. הרפורמה תצא לפועל במסגרת חוק ההסדרים שכבר אושר בקריאה ראשונה. המגבלות יוטלו על החברות כל עוד לא נקבע מי הרגולטור שיפקח על גופים אלה.



בדיון אתמול השתתפו שר האוצר וראשי האגפים השונים במשרדו כולל יו”ר רשות ניירות ערך שמואל האוזר.



נגידת בנק ישראל קרנית פלוג לא השתתפה בדיון והעדיפה לשלוח את מנהל מחלקת המחקר, נתן זוסמן. הנגידה אינה מרוצה משינויים אלה וחוששת שהם עלולים לפגוע בצרכנים עצמם, ושינויים דרמטיים כאלה צריך לעשות בצורה מדורגת.



שינוי נוסף שאושר שלשום בקריאה ראשונה הוא חוק נתוני אשראי. המדובר בחוק המחייב את הבנקים למכור את תעודת הזהות הפיננסית של הלקוחות לגופים שונים. בעקבות זאת, הם עשויים לשפר את יכולת המיקוח של הלקוח בתחום האשראי. חוק זה יאושר בהליך חקיקה רגיל.



ועדה נוספת שדיוניה יגיעו לכדי סיום בעוד כעשרה ימים היא ועדת שטרום, שהמלצתה העיקרית היא לאלץ את בנק הפועלים ובנק לאומי למכור את חברות כרטיסי האשראי שבבעלותם. הוועדה גם תספק שורת המלצות נוספות להגברת התחרות.



במערכת הבנקאית זועמים על כך שלא ניתנה להם ההזדמנות להשמיע את קולם למעט הופעה של חצי שעה שנעשתה מטעם מנכ”ל איגוד הבנקים משה פרל.



אומנם בבנקים שלחו לוועדה מכתבים ובהם פירוט עמדותיהם, אבל בניגוד למובטח הם לא זומנו לשימוע.