הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה היום (שני) להותיר את הריבית ללא שינוי ושיעורה עדיין עומד על 0.1% לשנה.



בהודעת הבנק נמסר כי ההחלטה להותיר את הריבית לחודש דצמבר ללא שינוי ברמה של 0.1%, עקבית עם מדיניות מוניטרית שנועדה להחזיר את האינפלציה אל תוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. "לאור התפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, בשער החליפין, וכן במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים, הוועדה המוניטרית מעריכה שהמדיניות המוניטרית תיוותר מרחיבה למשך זמן רב".



הבנק פעל על פי ציפיות השוק, כשלדעת המומחים הבנק לא ישנה את שיעור הריבית לפני החלטת הריבית של הבנק המרכזי בארצות הברית. הפדרל ריזרב צפוי להחליט לגבי שיעור הריבית עד סוף החודש וההערכות הן שהוא יעלה אותה.



ההערכה בשוק היא שבמציאות הנוכחית, כשיש סימני מיתון ברורים, שינוי הריבית לא ישפיע על הכלכלה.



חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, אמר כי המשק הישראלי נמצא במצב של האטה כלכלית. "האינדיקטורים מעידים על ירידה בייצוא ובהשקעות במשק. המשק נמצא זה תקופה ארוכה בסביבת ריבית אפסית ולכן כלי הריבית אינו אפקטיבי כדי להביא להאצת הצמיחה".



לדבריו, במצב זה של האטה כלכלית בתנאי ריבית אפסית, הכדור עובר למדיניות ממשלתית שצריכה לשאת לבדה במשימת החזרת הנשק לתנאי צמיחה.



אילן ארצי, מנהל השקעות ראשי של "בית השקעות הלמן אלדובי", אמר בתגובה להחלטת הריבית: "בנק ישראל ממשיך לתמוך במדיניות מרחיבה אך מבין שהורדת הריבית לא תתרום לצמיחה. בנוסף העלאת הריבית בארצות הברית נראית קרובה מתמיד וזה לבדו צפוי לתמוך בהיחלשות השקל, בייצוא ובפעילות העסקית".