ביום ראשון הקרוב תדון ועדת השרים לחקיקה בהצעת החוק של ח”כ אלי כהן (כולנו) להנהגת חוק פנסיה חובה לעצמאים. בדברי ההסבר בהצעת החוק נכתב:  “בשנת 2007 נחקק חוק פנסיה חובה, שלפיו על כל עובד שכיר יחול הסדר פנסיוני. בתחולת החוק לא נכללה אוכלוסיית העצמאים, המהווה 12% מכוח העבודה, וכמחציתם אינו מבוטח בתוכנית פנסיה”. 


לצורך קידום הצעת החוק בכנסת, ח”כ כהן שיתף פעולה עם ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים, ובהם נשיא להב לשעבר, אהוד רצאבי, ונשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי. כהן מבקש בהצעת החוק כי החל משנת 2017 יחויב עצמאי שהכנסתו עולה על מחצית השכר הממוצע, להפקיד בהדרגה בין 2% ל־10% משכרו. כך לדוגמה, עצמאי שמרוויח סכום של 9,500 שקלים בחודש יפקיד 950 ש”ח לחיסכון.
 
עוד נכתב כי חובת ההפקדה לא תחול על חלק מההכנסה העולה על השכר הממוצע במשק. כמו כן, בהצעת החוק מצוין כי בשנתיים הראשונות לפתיחת עסק עצמאי לא תחול חובת הפקדה, “על מנת להקל בתקופה הקשה מבחינה כלכלית של פתיחת העסק”.
 

זאת ועוד, בקרוב תצא לפועל יוזמה נוספת של ח”כ כהן, והפעם בשיתוף עם דורית סלינג’ר, הממונה על הביטוח באוצר. מדובר בפרסום מכרז לניהול כספי פנסיה בקרב עובדים לא מאוגדים. המכרז אמור להתפרסם בתוך שלושה שבועות, ולאחריו יוכרזו שני הזוכים, שיציעו את דמי הניהול הנמוכים ביותר.
 
יש לציין כי בעוד שוועדי העובדים והארגונים הגדולים מצליחים להשיג לעובדיהם לפחות מחצית מדמי הניהול המרביים (כיום 0.5% מהצבירה ו־6% ההפקדה השוטפת) בחסכונות הפנסיונים, הרי שחלק גדול מהשכירים הלא מאוגדים (750 אלף לפי הערכות) משלמים את דמי הניהול המרביים.
 
על רקע נתונים אלו יתפרסם המכרז שעל מתכונתו יוחלט במשרד האוצר. סלינג’ר עצמה התנגדה לרעיון של הגבלת תקרת דמי הניהול והעדיפה את שיטת המכרז. ההנחה היא כי בשיטה זו ישולמו בפועל דמי ניהול נמוכים בהרבה.
 
בימים האחרונים זכתה סלינג’ר לפניות רבות מצד נציגי קרנות הפנסיה וחברות הביטוח, שביקשו ממנה לשנות את שיטת המכרז. החשש שלהם הוא כי הזוכה במרכז עלולה להיות חברת ניהול לא גדולה שלא תצליח מאוחר יותר לעמוד בכל התחייבויות שערכה. ההצעה של הפונים לסלינג’ר היא שמשרד האוצר יחייב את הגופים המוסדיים להציע מסלול פנסיה ללקוחות מוחלשים, שבו דמי הניהול יהיו נמוכים. אתמול הסביר ח”כ כהן ל”מעריב־השבוע”: “מטרת ההצעה היא לפתור את האבסורד בעולם החיסכון הפנסיוני, שבו דווקא החוסכים החלשים משלמים את דמי הניהול הגבוהים ביותר, בשל היעדר כוח מיקוח”.