כמדי שנה, גם בשבוע הבא ביום שלישי ייערך ערב ההצדעה השנתי לחיילי צה"ל, שאותו מארגן ארגון ידידי צה"ל בארה"ב (FIDF). באירוע, שיתקיים במלון היוקרתי וולדורף אסטוריה בניו יורק ישתתפו כ–1,300 מוזמנים מארה"ב, מפנמה ומישראל. לא מעט אנשי עסקים משפיעים, אורחים חשובים ונציגים בכירים מצמרת מערכת הביטחון בישראל צפויים להשתתף בטקס הנוצץ. כ–30 חיילים ומפקדים, כולל חיילים בודדים שעלו ארצה מארה"ב, ותזמורת צה"ל יעשו את כל הדרך הארוכה לניו יורק כדי לקחת חלק בטקס שגייס עבור צה"ל בשנה שעברה כ־24 מיליון דולר. סך הכל גייס הארגון אשתקד יותר מ–101 מיליון דולר למען רווחת חיילי צה"ל.



מנכ"ל ארגון FIDF, אלוף (מיל') מאיר כליפי־אמיר, סיפר השבוע כי ההכנות לקראת הטקס בעיצומן: "זהו ערב שיתקיים בסימן של ערבות הדדית. מחד האירוע עומד בסימן הצדעה לחיילי ומפקדי צה״ל, כוח המגן של מדינת ישראל והעם היהודי כולו, ומאידך זו הזדמנות להוקיר תודה והערכה לאלפי התומכים הנלהבים של הארגון. כל אלו שמאמינים כי בזמן שהמשימה של חיילי צה"ל היא לשמור על הבית, המשימה שלנו היא לשמור עליהם. אנו מלאי גאווה וציפייה לקראת המפגש המרגש, שבמהלכו נארח בין היתר גם את שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, ואת שגריר ישראל באו"ם, דני דנון.


ניצולת שואה: "אם היה אז צה"ל, משפחתי הייתה שורדת"

ארגון ידידי צה"ל בארה"ב הנו ארגון ללא מטרת רווח, שפועל בארה"ב זה 35 שנה. הוא הוקם על ידי ניצולי שואה שהיגרו לאמריקה כאשר מטרתו היא אחת - דאגה לרווחת החיילים והחיילות שמשרתים בצה"ל, למשפחותיהם ולמשפחות השכול בצבא. לארגון יש 15 סניפים ברחבי ארה"ב ובפנמה, והוא מגייס מדי שנה כ–100 מיליון דולר לרווחת חיילי צה"ל. הארגון פועל בכמה תחומים מרכזיים כדי לתמוך בחיילי צה"ל ולתרום לעיצוב דמותה העתידית של החברה בישראל. כך למשל מממן הארגון פעילות חינוך ותרבות לחיילים, מעניק סיוע כלכלי לחיילים ממשפחות מעוטות יכולת, תומך במשפחות שכולות ודואג לרווחת החיילים הבודדים. הוא גם מסייע לחיילים פצועים, מממן נופשים מבצעיים ליחידות לוחמות, מקים ומשפץ מבני רווחה.



אז מה ממריץ את כל אותם פעילים מרכזיים שמעניקים כל כך הרבה ממרצם ומזמנם במטרה להתרים עבור צה"ל? עבור שאראם יאגובזדה, חבר ההנהלה הארצית בארגון וסגן נשיא הפדרציה היהודית־איראנית בניו יורק, התשובה פשוטה מאוד: "אני תומך בארגון משנת 2001. ללא צבא חזק, מדינת ישראל - מדינת היהודים - לא תוכל להתקיים. חשוב לי לעודד אנשים נוספים להיות מעורבים בפעילויות FIDF באמצעות ההשתתפות של המשלחות שלנו באירועים בישראל ובאירועים נוספים בארה"ב, כמו למשל אירוע ערב ההצדעה המרכזי שמתרחש בניו יורק. לפי דעתי, לא קיים מתח בין ארה"ב לישראל.



הידידות בין המדינות גדולה יותר מהיחסים בין המנהיגים. כששתי המדינות חולקות את אותן ערכים, הן קרובות מתמיד". גם וונדי ודן מוסקוביץ, חברי ועדת הארגון בניו יורק, לא חשבו פעמיים לפני שהחליטו להתנדב: "אנו מעורבים בפעילות הארגון יותר מעשר שנים. ההורים של דן, ניצולי שואה, היו מהתומכים הראשונים של הארגון, שמאפשר לנו להשפיע ישירות על חיילי צה"ל, שמגנים ושומרים על מדינת ישראל עבור כל היהודים, בישראל ובעולם". לדבריה של וונדי, מילים שאמרה לה ולבעלה, אמו, ניצולת השואה, מלוות אותם כל הזמן "ומהוות עבורנו מקור כוח והשראה. היא אמרה כי אם צה"ל ומדינת ישראל היו קיימים בתקופה השואה, היא לא הייתה מאבדת את כל משפחתה, כי היה להם לאן ללכת".