שישה ימים לפני הבחירות לנשיאות ארצות הברית, מצטרפת הבורסה האמריקנית לסקרים המנסים לחזות מי ינצח, הילרי קלינטון או דונלד טראמפ. ב-10 מערכות הבחירות האחרונות חזה מדד הקשור לבורסה את התוצאות (מלבד בפעם אחת). על פי המדד, אם הבורסה יורדת בשנה שלפני הבחירות, המועמד מהמפלגה המכהנת מפסיד. בשנה האחרונה הבורסה ירדה ולפי הפרמטר הזה טראמפ הוא המנצח, ד"ר יעקב שיינין, מנכ"ל חברת מודלים כלכליים, צינן את הנתונים בתוכניתו של ניסים משעל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM", אותה הוא מגיש דרור רפאל.



"המדד הזה עבד בעשר מערכות הבחירות האחרונות. אבל זה חמישים אחוז סיכוי, כמו בהטלת מטבע. כשיש שני מועמדים זה קל. כאשר יש בעיה במשק האמריקני הבורסה יורדת, וכשיש בעיה אז מחליפים את השלטון. אבל זה שונה לגמרי. כשהסקרים הצביעו על עליה לטראמפ, הבורסה נפלה. כל זמן שהיו בטוחים שקלינטון זוכה בבחירות, ולפי הניו יורק טיימס' הסיכוי לכך היה 93 אחוזים, אז הבורסה עלתה. ברגע שהשתנו הסקרים, אנשים חוששים שטראמפ יעלה לשלטון. ככל הבורסה בארצות הברית תרד, זה אומר שיותר אנשים חוששים וההסתברות שטראמפ יזכה הולכת ועולה. זה הניתוח הצר של ההתנהגות הרציונאלית".




"כשטראמפ יעלה לשלטון הבעיה הכי גדולה היא שאי אפשר לדעת מה הוא יעשה", הדגיש ד"ר שטיינין. "ברור שהוא ינפץ, יעשה הפיכה ויהרוס את כל מה שקיים, אבל הוא לא אומר מה הוא יעשה. הוא לא אומר מה תהיה המדיניות שלו. הוא אומר שיוריד מיסים, אז מאיפה יהיה כסף? אנשים חוששים, אז הם אומרים, עדיף להוציא את הכסף מהבורסה, נשב בצד ונחכה ליום שאחרי. אם קלינטון תיכנס במקום אובמה סביר להניח שהיא תמשיך את המדיניות שלו, זה כמו כפפה ליד, ואז אתה יודע מה יהיה. אנשים שמשקיעים בבורסה פוחדים מאי ודאות ואוהבים ודאות".



"כיום לפי ה'ניו יורק טיימס', שהוא הכי בולט, יש לקלינטון 88 אחוזים סיכוי להיות נשיאה ו-12 אחוזים לטראמפ", ציין ד"ר שיינין. "אז כשאתה מחזיק בניירות ערך, אתה משקלל לפי הסתברויות. כמובן שבהסתברויות יכול לצאת גם שטראמפ נשיא, אבל מה שמקובל לחשוב היום בארצות הברית הוא שאם טראמפ יעלה אז אנשים יחששו והבורסה תרד עוד, ואם קלינטון תזכה, הבורסה תחזור למה שהיא הייתה לפני הירידות. צריך לנהל את ההשקעות לפי שתי האלטרנטיבות, שהן לא ודאיות. אתה הולך לפי התוחלת פלוס סטיית תקן".