פייסבוק הודיעה בשבועות האחרונים על שינוי נוסף באלגוריתם שלה, והפעם: עדיפות לווידיאו, רצוי חי. הסיבה: ההצלחה של Periscope, האפליקציה החדשה של טוויטר, שמאפשרת לאנשים לשדר את עצמם בזמן אמת. בפוסט שפרסמה פייסבוק טענה החברה שאנשים צופים פי שלושה יותר מהזמן בווידיאו חי בפייסבוק מאשר בתוכני וידיאו אחרים. "כעת, כשיותר ויותר אנשים צופים בווידיאו חי, אנחנו מחשיבים אותו כצורת תוכן חדשה ולומדים לדרג אותו בפיד של אנשים", אמר ויבהי קאנט, מנהל מוצר בפייסבוק.



מדובר בעניין חדש בפייסבוק. רק בקיץ האחרון החלה החברה לאפשר לסלבס לפרסם וידיאו חי בפיד שלהם, כדי להעלות את המודעות לעניין. בשבוע שעבר נפתחה האפשרות לשתף זאת עם כלל משתמשי האנדרואיד. 
 פייסבוק משנה מדי מספר חודשים את הפיד שלה. בפברואר האחרון עדכנה אותו כך שבראש הפיד יופיעו פוסטים שבסבירות גבוהה תעשו להם לייק, תשתפו או תגיבו עליהם. לא בטוח ששמתם לב, אבל השינוי שם. שינוי נוסף, שבטח ראיתם, הוא האייקונים החדשים בכפתור הלייק.
 

בינואר שינתה החברה את האלגוריתם לקבוצות ולדפים שלה. עד כה סבלו מפעילי הדפים מכך שלא יכלו להגיע לחלקים רחבים מקהל העוקבים שלהם. כעת יכול מנהל דף להתאים את הפוסטים שלו לקהל ספציפי, כלומר טארגטינג. בדצמבר האחרון הוסיפה החברה אפשרות של חיפוש חדשות מאתרים מובילים – גם בתוך הפיד עצמו. כמה חודשים קודם לכן עדכנה פייסבוק את האלגוריתם כך שיאפשר לכל משתמש לדרג את החברים שהוא רוצה שיופיעו למעלה בפיד ואת אלה שהוא רוצה לראות פחות. כך למעשה קיבלה פייסבוק מידע שיווקי נפלא מהלקוח, שגילה לה מה מעניין אותו ובאיזו תדירות. פייסבוק לומדת גם מכך שאתם מתעכבים קצת על פוסט או סיפור גם בלי לעשות לייק או להגיב לו, והוסיפה תמיכה בקובצי GIF.
 בחודש הקודם חגגה טוויטר עשור ושינתה את הפיד שלה גם כן, כדי שידמה יותר לפייסבוק, כך שאנחנו רואים יותר ציוצים שמותאמים לנו על פי אופן השימוש שלנו, במקום לצפות בהם באופן כרונולוגי. המשתמשים מחו משום שטוויטר נחשבת לרשת "מקדימת חדשות" ופעמים רבות אנשים מתעדכנים באירועים באמצעותה. אבל זה פחות כלכלי עבור החברה, שרוצה להכניס כסף מפרסומות. בסופו של דבר טוויטר הקשיבה לקולות ומאפשרת לשנות את ההגדרות כך ששיטת הפיד הכרונולוגית תמשיך לפעול אצל מי שבוחר בכך. "טוויטר הוא חי. טוויטר הוא בזמן אמת. טוויטר הוא על מי ומה שאתה עוקב אחריו. וטוויטר הוא כאן כדי להישאר! והופך ליותר טוויטרי", כתב ג'ק דורסי, המנכ"ל, בחשבון שלו, בתגובה לתגית .#RIPTwitter השינוי החדש וחגיגות העשור לא מנעו ממניית טוויטר להמשיך לרדת בבורסה.
 
רכב - מה משתלם יותר לקנות או לקחת בליסינג
ובינתיים שינתה אינסטגרם את האלגוריתם שלה כך שהפיד לא יופיע בסדר כרונולוגי אלא יתבסס על הסבירות שהגולש יהיה מעוניין בתוכן, על הקשר שלו עם המפרסם ועל זמני הפרסום. במילים אחרות: הקונספט של פייסבוק.
 משתמשי אינסטגרם כועסים. בעצם, בעיקר חברות המשתמשות באינסטגרם. "למעשה, המשתמשים מפספסים 70% מהתוכן בפיד שלהם. מה שאנו מנסים לעשות הוא לוודא שה־30% שהם כן רואים יהיה הטוב ביותר", אמר מנכ"ל החברה, קוין סיסטרום. אבל המומחים טוענים כי זוהי פשוט דרך של אינסטגרם לשלוט בפרסומות שאליהן נחשפים המשתמשים. כלומר, השליטה לא נמצאת כבר בידי העסק המפרסם בעמוד של דוגמנית, אלא בכמה הוא ישלם לאינסטגרם. הסיבה היא כנראה משום שפייסבוק זקוקה להכנסות מאינסטגרם כדי לשמר את רמת ההכנסות של החברה מפרסום, וזאת משום שמספר המשתמשים בפייסבוק לא צפוי לעלות.
 אינסטגרם היא הרשת החברתית שבה הקשר בין המותגים והמשתמשים היה החזק ביותר, והיא הייתה כזו כי אנשים אוהבים תמונות, וכי היא הייתה חינם לחברות ולמותגים. האחרונים ייצרו לשם כך תוכן איכותי בשביל המשתמשים, וקיבלו ביטוי בתשומת לב של לקוחות. כעת זה עומד להשתנות ולהידמות יותר למודל של פייסבוק.

דיוויד מוריטז, מנכ"ל ויסורי קריאייטיב, חושב שרוב החברות הגדולות ירצו להמשיך ולשמר נוכחות באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר, כדי להמשיך להיות רלוונטיים ללקוחות שלהם. "זה יעלה להם כסף. הנסיעה חינם נגמרה, כאשר כל מי שהשתתף עד כה נהנה מהפירות של הנסיעה".
 
ואגב, אם הרשת החברתית כבר לא חינם, ככל הנראה הכיוון יהיה חזרה לשיווק באימייל. מחקר חדש של חברת המחקר המסחרית אפסילון מצא שדווקא בני דור המילניום פונים ומשתמשים יותר ויותר באימיילים. 43% מבני הדור דיווחו כי הם קוראים מיילים מסחריים שהם מקבלים. 56% מהם השתמשו באתרי השוואת מחירים לפני שרכשו מוצר. מה שנחשב עד לפני כשנה "עתיק", פתאום עושה קאמבק. 


סקירה: החידושים של סנאפצ'ט 


 סנאפצ'ט היא לא אפליקציה חדשה. היא כאן כבר כמה וכמה שנים, בעיקר כדי לשלוח מסרים ותמונות בוטים, שיימחקו אוטומטית בעוד כמה שניות (או יותר, תלוי מה הגדרתם). אז נכון שהיא בעיקר פונה או פנתה לבני נוער וצעירים, במהירות התגובה שלה ובאפשרויות, אבל כל זה משתנה בחודשים האחרונים. כעת מציעה המתחרה הגדולה של פייסבוק שורה של אפשרויות חדשות בגרסת Chat 2.0. סנאפצ'ט מאפשרת כעת שיחות קול ווידיאו בזמן אמת או בהקלטות מהירות ומיידיות, דבר המאפשר לייצר שיחות מורכבות מסאונד, טקסט ווידיאו ברמה שאף אפליקציה אחרת לא מציעה.
 
בנוסף מציעה האפליקציה שורה של פילטרים בזמן אמת, המאפשרים לכם לשנות את הפרצוף שלכם עם תוספות של אף, אוזניים ולשון של כלב, דוב פנדה, זקן ושפם, סלבריטאים שונים וגולת הכותרת – להחליף פרצוף עם עוד אדם שנמצא אתכם בפריים. זה מדליק, זה נחמד, אבל זה מבדר בדיוק לעשר דקות. מה גם שהקונספט של פילטרים כבר קיים ויושם על ידי חברות אחרות כמו MSQRD, שנקנתה ממש לאחרונה על ידי פייסבוק.
 
אבל לא סתם מדובר באפליקציה עם 100 מיליון משתמשים ברחבי העולם ו־7 מיליארד מסרים ביום. אולי הפונקציה המעניינת ביותר של האפליקציה היא ה־Stories, שמאפשרים לייצר ערוצי תוכן שלמים, המורכבים מסרטונים קצרים שמרכיבים נראטיב שלם. יצרני התוכן הגדולים בעולם נמצאים בסנאפצ'ט ומציעים את התכנים שלהם לעוקבים. ממש כמו טוויטר, רק בווידיאו, בלי הפסקה ובקצב מהיר. למשל תוכלו למצוא שם את הסדרה Quickie With Nikki של קומדי סנטרל, שיוצרה כולה עבור סנאפצ'ט ופורמט קטעי הווידיאו הקצרים.
 
החברה שווה היום כ־16 מיליארד דולר, שנתיים אחרי שסירבה, כנראה בצדק, להצעות הרכישה מפייסבוק ומגוגל תמורת 4 מיליארד דולר. עם החשיפה של הימים האחרונים והפונקציות החדשות, ועם הכנסות שנתיות שמגיעות לכ־300 מיליון דולר, היא כנראה שווה הרבה יותר.
 
מה שמרשים באפליקציה ועולה על כל האפליקציות האחרות הוא הקלות שבה אפשר לעבור בין שליחת וידיאו לשיחה קולית, לשיחה כתובה, לסטיקרים, לציור בכתב יד ושלל הפונקציות. וזה מתאים בעיקר לאנשים ששולטים בדיגיטל ועפים בין מסרים ואפליקציות בלי לחשוב יותר מדי, או במילה אחרת – צעירים.
מה שסנאפצ'ט מנסה לעשות הוא ללכת בדרכה של Wechat הסינית או Kik הקנדית, שמנסות להציע את כל השירותים הנדרשים In house, כלומר בתוך האפליקציה, כך שאם אתם רוצים להזמין הסעה או לקרוא חדשות, אין צורך לצאת לשירות אחר. גם חברות הסלולר מגיבות לטרנד הזה ומייתרות את הצורך בשיחות טלפון. חברה כמו T-Mobile מציעה תוכנית הכוללת אינטרנט וטקסט ללא הגבלה, בחבילה ללא שיחות. למה צריך שיחות, כשאפשר לעשות את זה בדאטה, באפליקציה?
 
אז סנאפצ'ט היא ככל הנראה האיום הדיגיטלי הכי גדול היום על פייסבוק, כי היא מכילה שירותים שלא תמצאו בפייסבוק, עולמות תוכן ייחודיים שאין בפייסבוק וגם היעדר היסטוריה וזיכרון, מה שלא מוצע בפייסבוק. אז לצוקרברג יש סיבה לפחד? בהחלט נראה שכן.