הוליווד שוב הריעה לבני אדם הזקוקים לאמפתיה, לחולים הנזקקים לעזרה. הזכיות של אדי רדמיין, המגלם את הפיזיקאי המשותק סטיבן הוקינג בסרט "התיאוריה של הכל", וג'וליאן מור, העושה דמות של חולת אלצהיימר ב"עדיין אליס", מתיישבות היטב על תשתית הוליוודית רבת שנים, שבמסגרתה חבקו אוסקרים הרבה שחקנים שהחיו על הבד דמויות סובלות ומעונות. תום הנקס, שהיה חולה באיידס ב"פילדלפיה", או דניאל דיי לואיס משותק המוחין ב"כף רגלי השמאלית". גם דסטין הופמן האוטיסט ב"איש הגשם" ליטף את הפסלון המוזהב, וכך גם הילרי סוונק המשותקת ב"מיליון דולר בייבי" ומרלין מטלין החרשת מלידה ב"ילדים חורגים לאלוהים". רק לפני שנה קטף מתיו מקונוהי את הפרס בעבור הופעתו כחולה איידס ב"מועדון הלקוחות של דאלאס". והנה כעת הגיע ככל הנראה תורם של ה- ALS והאלצהיימר.




זוכה וטוב לו. הזוכה אלחנדרו גונזלס אינייריטו ברגע מאושר (צילום: רויטרס)




זכייתו של רדמיין בפרס השחקן המצטיין, מנעה מ"בירדמן" את הסוויפ המושלם – זכייה בכל הקטגוריות החשובות. אך גם ללא מייקל קיטון המאוכזב, מתהדר "בירדמן" בפרסי הסרט, התסריט המקורי, הבימוי והצילום. כלומר, כל המרכיבים היוצרים סרט קולנוע. דומה שזכייתו של "בירדמן" בפרס סרט השנה הייתה בבחינת משחק מכור שאי אפשר לשנות את כלליו. שכן סרט זה מתעסק בתעשיית הבידור ובמי שעובדים בה וסובלים אותה ומוצאים בה נחמתם. והרי זוהי בדיוק ההגדרה הבסיסית של 6,000 חברי האקדמיה, ומובן שמרביתם הזדהו מראש עם התיאור האוהד של הטירוף היצירתי האוחז בגיבורי עלילת "בירדמן".



היה משהו חריג במקצת בזכייתו של "בירדמן" - סרטו של הקולנוען המכסיקני אלחנדרו גונזלס אינייריטו – הן בפרס הסרט המצטיין והן בפרס הבימוי הטוב. בשנים האחרונות נהגו חברי האקדמיה להעניק את פרס הבימוי, שהוא משני כמובן לפרס הסרט, דווקא למי שעמד מאחורי הסרט שהפסיד את התואר הגדול. במילים אחרות: צפוי היה שהשנה ילך אוסקר הבימוי לריצ'רד לינקלייטר, שעשה את "התבגרות", הסרט החביב ביותר על מבקרי אמריקה בעשר או בחמש עשרה השנים האחרונות. העובדה ש"התבגרות" לא זכה אפילו בפרס הניחומים הזה, מעידה עד כמה רחוקות אלה מאלה דעת הביקורת ועמדת עובדי תעשיית הסרטים, המרכיבים את האקדמיה ההוליוודית.



בסך הכל לא נרשמו השנה הפתעות מרעישות בפיזורם של הפסלונים המוזהבים. שני שחקני המשנה שהיו "חייבים" לקטוף את התארים, אכן עשו זאת, פטרישיה ארקט עבור הופעתה המרשימה ב"התבגרות" וג''י קיי סימונס, שעושה קריקטורה רעשנית ומוגזמת של אדם מרושע ב"וויפלאש".




לא הפתיעה. ג'וליאן מור (צילום: רויטרס)



"מלון גרנד בודפשט", סרטו הססגוני של ווס אנדרסון, שהיה מועמד לאוסקר בתשע קטגוריות שיפוט, הניף בסופו של דבר ארבעה פסלונים, מרביתם בתחומי הדקורציה (עיצוב, איפור, תלבושות, וגם פסקול מוסיקלי). "משחק החיקוי" מתוצרת בריטניה, שנכנס אל הטקס כשהוא עטור בשמונה מועמדויות, יצא ממנו חבול במיוחד, עם פרס לתסריט המעובד בלבד. גם "צלף אמריקאי", להיט גדול בקופות באמריקה, יכול לחוש עצמו פגוע. שש המועמדויות לסרט זה הניבו פרס זוטר בתחום עריכת הסאונד. עוגמת נפש כפולה ומכופלת נגרמה לברדלי קופר, שהיה מועמד לפרס המשחק, ורשם הפעם הפסד שלישי בשלוש השנים האחרונות.