באמת שנשבעתי לעצמי לא לכתוב יותר על גלגלצ בעשור הקרוב לפחות. אבל אז הגיעה השליפה התורנית של שרת התרבות, מחוזקת ביועצת הנודעת לענייני תוכן, מאיה בוסקילה, וכפתה עלי לחזור אל הקלחת היפואית.
בקיצור נמרץ, הסיבה לכך שכל כך חשוב לאמנים להיכנס לפלייליסט של גלגלצ היא שמדובר בתחנה מצליחה. והסיבה לכך שהתחנה מצליחה כל כך היא בדיוק זו שגורמת לאנשים כמו מירי רגב או מאיה בוסקילה לכעוס. לדוגמה, העובדה שהתחנה עורכת מיון קפדני של המוזיקה שמגיעה אליה, ובוחרת רק חלק קטן מתוכה לשידור. או שהתחנה משלבת בחוכמה בין מינוני המוזיקה הלועזית והישראלית המשודרות בה. לראיה, הרייטינג שלה שומר על יציבות מרשימה כבר שנים. סימן שקהל המאזינים אוהב את הקו שלה ומסכים לו.
ולכן, אם ייערכו בה שינויים מהותיים, כמו אלה שמוזכרים כעת בתקשורת, התוצאה תהיה ירידה חדה ברייטינג של גלגלצ, ובחשיבותה בכלל. אני מדבר בעיקר על שני שינויים אפשריים ששרת התרבות דנה בהם, על פי דיווחים זרים כמובן.
הראשון הוא לפצל את גלגלצ לשתי תחנות שאחת מהן תשדר רק מוזיקה ישראלית, והשני הוא להעלות משמעותית את מינון המוזיקה הישראלית בתוך הפלייליסט. בשני המקרים, בלי להתייחס כלל למידת הצדק והמוסריות של המהלך, התוצאה תהיה הרסנית מבחינת המוצר ואחוזי ההאזנה שלו. ומי שזקוק לאישור, שיבדוק את הרייטינג של רשת ג', ולחלופין של רדיו לב המדינה, שם משדרים רק מוזיקה ישראלית. במילים אחרות, בוסקילה תשודר בגלגלצ בלי הפסקה. אבל לאף אחד כבר לא יהיה אכפת.
אלא שהדיון הזה, שנולד כרגיל מתוך ספין ולא בטוח שמשהו ממנו אכן ייושם, מפספס את הדיון המהותי שצריך להיעשות סביב גלגלצ כבר שנים ארוכות. תחנה ששומרת במשך שני עשורים על רמה גבוהה מאוד של ניהול וזכתה בצדק מוחלט בפופולריות שלה. ויש לי עוד הרבה שבחים להעתיר עליה. אלא מה? היא תחנה ציבורית. ויותר מזה - צבאית. וככזו, אין שום הצדקה לכך שהיא תהיה תחנת להיטים, שמטרתה המרכזית היא להגיע למקסימום רייטינג.
ברגע שמדינת ישראל אישרה את הקמתן של תחנות רדיו מסחריות, שמתפרנסות בהתאם לאחוזי ההאזנה שלהן, היא הייתה צריכה להשאיר להן את זירת השידורים הפופולריים, ולהקדיש את הערוצים הציבוריים שלה למשדרים ולמוזיקה שיש בהם ערך מוסף. כאלה שלא יכולים לשרוד בעולם של שידור מסחרי. ע"ע 88FM. תחנה איכותית, שבעולם מסחרי לא הייתה לה שום זכות קיום.
אבל גלגלצ היא כמעט האנטיתזה ל–88FM. תחנת להיטים קלאסית, שיכולה להתנהל יפה מאוד גם בעולם התחנות המסחריות. למעשה, יש תחנה כזו, דומה מאוד. קוראים לה 99FM (והיא גם מצליחה לא רע בכלל). אבל כאן האבסורד לא מסתיים. לא רק שגלגלצ לא צריכה להיות תחנה ציבורית, עובדת היותה כזו מעניקה לה יתרון לא הוגן על פני התחנות האחרות.
כך, למשל, היא פטורה מהצורך המעיק של שידור פרסומות כדי לממן את פעילותה. ולכן גם הרבה יותר מהנה להקשיב לה. אין לה בעיה אמיתית של כוח אדם, כי היא נהנית מאספקה שוטפת של חיילים. ובאופן כללי, הפעילות והתכנון שלה אינם מושפעים מסכנה קיומית קבועה, שהיא מנת חלקן של כל תחנות הרדיו המסחריות.
כך נוצר מצב מגוחך שבו המדינה מנהלת ביד אחת מדיניות של רשיונות שנועדה לעודד שוק רדיו חופשי, וביד השנייה מחזיקה בתחנה ציבורית שמכה שוב ושוב באותן תחנות פרטיות. וכך גם קרה שגלגלצ הפכה לתחנה חשובה כל כך. כמובן, הרבה בגלל כישרונם של האנשים שניהלו אותה. אבל לא פחות, כתוצאה מהתחרות הלא הוגנת בינה לבין שאר העולם.
בקיצור, אם כבר מדברים על חוסר צדק במקרה של גלגלצ, הפתרון הוא לא לשנות אותה מבפנים אלא פשוט מאוד - לסגור אותה לאלתר. ואל דאגה. אל תוך הוואקום הענק שייווצר פתאום יתנקזו מספיק כוחות טובים וחזקים שייתנו מענה אמיתי לחובבי המוזיקה. כל מוזיקה.
על הסכין
1. איך שלא תהפכו את זה, העובדה שבערוץ 2 עולות שתי סדרות חדשות בנושאי ריגול וארגונים חשאיים - “כפולים" ו"המדרשה" - המוקרנות בהפרש של יום ביניהן, היא מגוחכת. את הצופה לא מעניין, וגם לא צריך לעניין, שהראשונה הופקה בידי קשת והשנייה בידי רשת. מצד שני, הוא כבר רגיל. ע"ע תוכניות גילוי כישרונות ותוכניות בישול מטעם שתי הזכייניות ששודרו באותו זמן.
על הסכין
1. איך שלא תהפכו את זה, העובדה שבערוץ 2 עולות שתי סדרות חדשות בנושאי ריגול וארגונים חשאיים - “כפולים" ו"המדרשה" - המוקרנות בהפרש של יום ביניהן, היא מגוחכת. את הצופה לא מעניין, וגם לא צריך לעניין, שהראשונה הופקה בידי קשת והשנייה בידי רשת. מצד שני, הוא כבר רגיל. ע"ע תוכניות גילוי כישרונות ותוכניות בישול מטעם שתי הזכייניות ששודרו באותו זמן.
2. ולגופן של שתי הסדרות: “כפולים" היא אחלה טלוויזיה. קצבית, מותחת, עשויה היטב, עם ליהוק מוצלח ולא צפוי מראש (ישי גולן. כוכב שהוא אנטי–כוכב). ואילו “המדרשה" היא מוצר שלא ממש החליט מה יהיה כשיהיה גדול. סדרת מתח? פרודיה על סדרת מתח? טלנובלה מודעת לעצמה? טלנובלה לא מודעת לעצמה? כל התשובות ראויות. הסדרה עצמה פחות.
3. אחד הדברים היחידים השבוע שהצליח לגרום לי לדמוע, ולא מעצב, היה הקליפ החדש לשיר "When I was a boy" של ELO המתחדשת, בראשות ג'ף לין. סרטון בן שלוש דקות, שמריץ בהילוך אטי את כל קורות הלהקה המופלאה הזאת ולין העומד בראשה. השיר עצמו, מחווה טיפוסית לביטלס, מוצלח לגמרי, ומעורר ציפייה לאלבום המלא שיצא באמצע החודש.