ממש היום - 4 במאי 1959, התקיים במלון הילטון שבלוס אנג'לס טקס הגראמי הראשון בהיסטוריה. 58 שנים עברו מאז, והפרס שניתן על ידי האקדמיה הלאומית לאומנויות ולמדעי ההקלטה של ארה"ב, נחשב עד היום לפרס החשוב ביותר בתעשיית המוזיקה העולמית – האוסקר של המוזיקה, אם תרצו. על אף שהטקס הראשון נערך דווקא בחודש מאי, מאז אמצע שנות ה-70, רוב הטקסים מתקיימים בחודש פברואר, כמו גם הטקס האחרון - 59 במספר, שהתקיים ב-12 בפברואר השנה. לכבוד הטקס החשוב בעולם המוזיקה, שנחנך ממש היום לפני 58 שנה, קבלו כמה עובדות שאולי לא ידעתם, על טקס הגראמי.



אומנם טקס הגראמי הראשון התקיים ב-1959, אך פרט לקהל שהגיע לאולם - איש לא חזה בהיסטוריה שנוסדה באותו הערב, מאחר והוא לא שודר בטלוויזיה. השידור הראשון של הטקס התקיים 12 שנים מאוחר יותר, ב-1971.



האם אי פעם תהיתם כמה שוקל פסלון גראמי? הזוכים כנראה כ"כ נרגשים בעת קבלת הפרס שהם לא מראים סימנים של חולשה, אך שימו לב, הפסלון המכובד שוקל 6 פאונדים, או אם תרצו – קרוב לשלושה קילוגרמים. בהחלט משקולת מרשימה!



ואם כבר בפסלון הגראמי עסקינן, שמתם לב איך הוא נראה? בצורת גרמופון, וזה גם ההסבר לשם הטקס - גראמי זהו שם חיבה חמוד למכשיר הגרמופון בעזרתו נהגו להשמיע מוזיקה עוד בטרם נולדו הקלטת, הדיסק, או האייפוד.



לפני שמישהו עלה על השם הקליט גראמי, התכנון היה לקרוא לטקס - אדי, על שם תומס אדיסון שהמציא את הגרמופון. זה לא קרה, וטוב שכך.



ב-1997 זכתה בשני פרסי גראמי זמרת הקאנטרי האמריקאית ליאן ריימס. ריימס החלה לשיר כבר כשהייתה בת 3, ולהופיע כשהייתה בת 7 בלבד. את הפרסים היא קטפה בגיל 14 – מה שהפך אותה לזוכה הצעירה ביותר בהיסטוריית הטקס.



אין ספק שרק להיות מועמד לגראמי זה כבוד גדול מאוד. אבל… יש גבול. הראפר סנופ דוג היה מועמד לפרס 17 פעמים לאורך השנים, אך מעולם לא זכה.


ואם תהיתם מיהם האומנים שזכו בהכי הרבה פרסים בהיסטוריית הטקס, אז לא, לא מדובר בביונסה, מדונה, ברוס ספרינגסטין או פול מקרטני, אלא דווקא בשני אנשים "אלמונים" (לפחות בתרבות שלנו) בשם גאורג שולטי ואליסון קראוס. שולטי הוא מנצח תזמורת הונגרי ממוצא יהודי שזכה ב-31 פרסים, וקראוס - האישה שזכתה בהכי הרבה פרסים - 27 במספר, היא זמרת קאנטרי אמריקאית.



זה אכן משונה שהגענו עד לסעיף הזה בלי להזכיר את אדל - אז הנה מגיע גם תורה - אדל וגם ביונסה, הן הזמרות שזכו בהכי הרבה פרסים בערב אחד. הזמרים שזכו בהכי הרבה פרסים בערב אחד הם מייקל ג'קסון וסנטנה.



בתחילת הדרך, הטקס העניק פרסים ב-28 קטגוריות. היום, מחולקים יותר מ-80 פרסים – והיד עוד נטויה!



הזוכה המשונה ביותר בפרס הנחשק היה לא אחר מאשר אלמו - בובת הפרווה האדומה מתוכנית הטלוויזיה המיתולוגית "רחוב סומסום". אלמו זכה בשלושה פרסים בקטגוריית אלבום הילדים הטוב ביותר, בשנים 1999, 2000 ו-2002.



אז אחרי שלמדנו להכיר קצת יותר את הטקס הנחשק, לא הגיע הזמן לשמוע קצת מוזיקה? קבלו סט מיוחד שערכו במיוחד בשבילם ב-eco99fm – ועמוס בהמון להיטים גדולים שזכו בפרסי גראמי לאורך השנים.