אלמה וייך, 51, הייתה בכלל עורכת דין, "שבאופן כללי לא מאושרת מהעיסוק הזה", לדבריה. עד שהחליטה לחתוך לכיוון התיאטרון. 

"הפכתי מורה לתיאטרון בתיכון ונטשתי את המקצוע הקודם", היא מספרת. "לפני ארבע שנים פרסמתי את 'כף רגלו של הסוס', ספר פרוזה ראשון שלי, שמספר על שבוע אלים בבית ספר תיכון. אחר כך התרכזתי במחזאות ובבימוי. 'תג מחיר' הופיע לראשונה בפסטיבל עכו 2013. מאז כתבתי וביימתי את 'על הבגידה': מותחן פסיכולוגי של מאבק כוחות בין גבר (רונן יפרח) לאישה (עינת ויצמן) שרץ במקביל בתיאטרון תמונע".
 
כיום, כמחזאית־סופרת־אשת תיאטרון, היא כתבה וביימה את המחזה "תג מחיר", שיוצג בתיאטרון תמונע ביום חמישי הקרוב. העלילה, המתרחשת בבית המעצר, מעמתת את עלי, חבר כנסת ממפלגת מרכז, מול בנו, חפני, לאומן ימני קיצוני שביצע פיגוע במסגד, הרג עשרות מתפללים, ומאמין שהפיגוע שביצע הוא מהלך אסטרטגי־היסטורי, בדרך לכיבוש ארץ ישראל השלמה. אביו מכה על חטא, מתייסר שעצם את עיניו בזמן שבנו נבלע במערבולות הלאומנות היהדות הקיצונית, שהפכה אותו למפלצת אנושית נטולת מצפן מוסרי. הבן מאמין שהוא סולל את עתידה של מדינת היהודים. האב מאמין שזו הדרך הבטוחה לחורבן בית שלישי.
 

מה הייתה ההשראה לכתיבת "תג מחיר"?
ישבתי לפני כחמש שנים עם בני רועי, התכוננו יחד למבחן שלו בתנ"ך. קראנו את ספר שמואל א', הפרקים הראשונים, הסיפור על עלי הכהן, ששירת את אלוהים 40 שנה, ועל בניו המושחתים, חפני ופנחס. עלי הכהן נענש על שלא ריסן את בניו בדרך קשה, ביתו מקולל לעד, ושני בניו נהרגים במלחמה עם הפלישתים. חיפשתי סיטואציה שתבטא את המרחק המוסרי ההרסני בין האב לבניו. סיטואציה שתהיה רלוונטית לימינו אנו. מכאן יצאתי לכתיבת המחזה, המפגש בין האב, איש המערכת, חבר כנסת ממפלגת מרכז, לבנו, מתנחל שהקצין, והוביל פעולת טרור קשה".

צילומים: שלומי שטיין, יח"צ

על מה חשבת כשכתבת את המחזה?
"על אירועים שכיחים כמו פעולות אלימות מצד יהודים קיצונים; ועל המרחק הבלתי אפשרי בין אב אוהב לבנו, שבחר בתפיסת עולם שונה לחלוטין משלו, ומאמין בה באמונה שלמה".
 
שנתיים אחרי שהמחזה עלה בפסטיבל עכו, הוא אקטואלי מתמיד. תעודת עניות לנו?
"המחזה אכן אקטואלי, כי הדמוקרטיה שלנו מתנדנדת כבר שנים, ומחפשת לעצמה הגדרות כדי להרגיש טוב. אבל המילים האלה הן רק מילים. באופן כללי, הסולידריות החברתית שלנו מתפוררת, וזה אולי קשור לעובדה שהכיוון הכללי שלנו לא ברור, בוודאי לא אופטימי. מה ששולח כל אחד מאיתנו לעצמו". 
 
את מאמינה שאמנות יכולה לחולל שינוי חברתי־פוליטי?
"אמנות יכולה לתרום לשינוי התודעה. 'תג מחיר' היא הצגה שמעוררת דיון. הקהל תמיד מרגיש צורך להגיד משהו או לשמוע. לעתים קרובות אנחנו מקיימים שיחה בין הקהל והשחקנים ועונים על שאלות או מחשבות שעולות. זאת לא הצגת בידור, במובן המרגיע של בידור. זאת הצגה בועטת ומטרידה, שמציפה מעל פני השטח נושא מורכב וכואב. הצגה שמחוללת דיונים מרתקים על הורות, דמוקרטיה ואלימות". 
 
"תג מחיר", 5.11, חמישי, 20:30, תיאטרון תמונע, תל אביב