הדס שטייף, כתבת הפלילים של גל"צ, היא אחת העיתונאיות הבולטות והמשפיעות ביותר על השיח הציבורי בתחום המאבק נגד אלימות מינית כלפי נשים בישראל. בקול צלול וחד, באופן יומיומי כמעט, שטייף מפרסמת, חושפת, מספרת ומדווחת על הטרדות מיניות, תקיפות מיניות, מעשים מגונים ואונס. הדס שטייף רואה בסיקור התקשורתי של מגפת האלימות המינית בחברה שליחות חברתית של ממש, והיא משתמשת בבימה התקשורתית החשובה שיש לה כדי להביא כל סיפור של הטרדה או פגיעה שעליו היא שומעת לסדר היום הציבורי.



אין ספק שמחויבותה האדירה למאבק נגד התופעה תרמה להיווצרות כדור השלג שהולך ותופס תאוצה בשנה האחרונה – כדור השלג של דיווחים על פגיעות מיניות, של נשים שמוכנות לספר את סיפור הפגיעה, כדי להפסיקה וכדי להגן על נשים אחרות, וטוב שכך. חשוב לציין ששטייף היא חלק ממהפכה גדולה שמתרחשת כעת לנגד עינינו. מהפכה שלה שותפות עיתונאיות ונשים חזקות נוספות שהגיעו לעמדות כוח בחברה הישראלית, החוברות גם לפעילות המתמשכת של איגוד מרכזי הסיוע ושל תשעת מרכזי הסיוע החברים בו. כל אלו תומכים בנפגעות, מסייעים להן בכל דרך, ולא מאפשרים לתופעות של פגיעה מינית להידחק ולהיעלם מסדר היום הציבורי.



כל מי שעובדת במרכזי הסיוע יודעת כי נפגעות רבות אינן מעוניינות לפנות למשטרה, חוששות מאוד שמא שמן ידלוף וייחשף, חוששות לא פעם מחוסר אמון ומדה־לגיטימציה ציבורית. נפגעות רבות מעדיפות לקבל תמיכה וסיוע במרכזי הסיוע כחלק מהשיקום האישי והנפשי שלהן. יש נפגעות שרואות חשיבות רבה גם בהצפה תקשורתית של מקרה הפגיעה, בעיקר כדי לספר את סיפורן ולמנוע מנשים נוספות להיפגע. בשביל רבות מהווה שטייף פה ושופר. המתלוננות שאינן מעוניינות להגיע למערכת אכיפת החוק מוצאות עוגן ביכולת שלהן לספר סיפור לעיתונאית אוהדת, מבינה, שהיא גם פייטרית אמיתית למען המטרה.


מנתצת את קשר השתיקה

בזכות השמעת הקול הנאלם והנעלם של הנפגעות ניתן לומר שאנחנו נמצאים היום בנקודת מפנה משמעותית של הוצאת הפגיעה מהחושך אל האור, חשיפה של נשים את אשר עברו בחדרי חדרים, לעתים בפנים גלויות ולעתים בעילום שם – וכל זאת כדי להפסיק את התופעה המחפירה של אלימות מינית, שגורמת לפגיעה כה עזה ורחבת היקף בנשים רבות.



הדס שטייף מעולם לא הסתירה שגם היא, כמו רוב הנשים, עברה הטרדות ופגיעות מיניות, ומגיל צעיר מאוד. מניסיון אישי, היא יודעת בדיוק מה זה הדחקה, השכחה, העלמת הסיפור וקבירתו – עד שיום אחד ללא התראה, כאילו לסיפור הפגיעה יש חיים משלו, הוא קם ופורץ החוצה ומשאיר כל נפגעת, כולל גם את הדס שטייף עצמה, מופתעת ונסערת. מהפכה זו של סיפורים נותנת עוז, כוח ואומץ לנשים נוספות לבוא ולצאת החוצה. שטייף מנצלת בצורה המקסימלית את היכולת שלה להביא לשידור, ובכך לנתץ את קשר השתיקה ולאפשר לקולות של הנפגעות להישמע מדי יום, מעל גלי האתר.



לרגל יום האישה הבינלאומי שחל היום ניתן לומר בביטחון מלא שעבודתה של שטייף מהווה את הביטוי האמיתי לכך שנשים בתפקידי מפתח הן בעלות השפעה קריטית על השגת שוויון חברתי, שמוביל למיגור אחת מהתופעות הבזויות והקשות בחברה – ניצול ואלימות מינית כלפי נשים.