תוך כדי שאני שותה את הקפה הראשון של הבוקר, הצצתי בראיון של מנחת "האח הגדול" קורין גדעון בתוכנית הבוקר של גלית גוטמן ויואב לימור ששודרה אתמול. "בתוכנית יש אפס סובלנות לאלימות", אמרה גדעון ואני לא התאפקתי וכמעט שנחנקתי מהקפה. דבריה של גדעון הם צדקנות וצביעות. כל ישראלי יודע (גם אם אינו צופה בתוכנית) כי הססמאות שאמרה אתמול גדעון אינן משקפות את מה שקורה לאחרונה על המסך שלנו. 



כנראה שמישהו התבלבל קצת, או באמת בהכחשה והדחקה. איך אפשר להגיד על ראליטי שבמהותו וביסודו בנוי על תככים, מזימות ורכילויות מרושעות שהפכו סיבת הקיום של הפורמט הזה, שיש לו אפס סובלנות לאלימות? על מי אתם עובדים? שכחתם את הריבים הגדולים שהיו במשך כל העונות שהייתה בהם אלימות מילולית על סף אלימות פיזית?  גם אלירז שדה וסער שיינפין כמעט הרביצו אחד לשני בעונה שלהם בבית האח, אז אחוזי הרייטינג רצו על המסכים באותה המהירות שרצים מספרים ביום מסחר טוב בוול סטריט.



גדעון הוסיפה שבסך הכול האח הגדול נתן לשי חי את האפשרות להעמיד להדחה פומבית, אבל שי חי לקח את המותג הזה לאן שרצה. במילים אחרות: האח הגדול הוא תמים וטוב, ושי חי הוא האיש הרע בסיפור. זה כמו לתת למישהו רובה ולהגיד לו: תעשה עם זה מה שאתה רוצה. אה באמת? טוב, אני יורה. תפסיקו לסבן אותנו, בבקשה.


גדעון ציינה שהאח הגדול הוא פלטפורמה שמטרתה להציג השקפות עולם וגישות, וללמד על פמיניזם ושוביניזם ונושאים חשובים אחרים. קישקוש! עוד מעט הייתה אומרת שצריך גם להכניס את התוכנית כמקצוע חובה בבתי ספר. רוב העונה הנוכחית עסקה בחרמות, ניבולי פה ואלימות מילולית שעוד לא נשמעו כדוגמתם באף עונה. אותם דיירים אלימים שניבלו, קיללו, רמסו, דרכו, ירקו ואיחלו מוות, שיתוק וזוועות אחרות לשי חי ומשפחתו, יופיעו בקרוב בגמר, העיקר שהם משוכנעים שהם מודל לחיקוי. למה האח הגדול אפילו לא טרח לקרוא להם לסדר או להזהיר אותם שהם יסולקו מהבית? גם הם אמרו דברים קשים.



שי חי הוא האיש הרע בסיפור? צילום מסך
שי חי הוא האיש הרע בסיפור? צילום מסך



אל תגידו שלא היה חרם

 


האח הגדול לא טרח להזהיר אותם כאשר עשו חרם על שי חי, כי המתחים שנוצרו עקב אותו חרם הביאו לרייטינג שיא. וחרם היה אף היה. בתוכנית האחרונה ששודרו, בה נכנסו לבית האח דיירים שהודחו מהעונה הנוכחית לפרק זמן קצר, עומרי ואור התווכחו מי משניהם הביא לסילוקו של שי חי מהבית, כאילו שזה משהו להתפאר בו. שם הם בעצם הודו שהם עשו עליו חרם.



"אז מה את אומרת על שי חי"? שאלה גלית גוטמן את קורין. למה למשל גלית לא שאלה את קורין: מה את אומרת על הקללות וניבולי הפה והאלימות המילולית של כמה מדיירי הבית? אולי גלית בכלל לא ראתה את העונה וסתם שאלה, כי זה נורא פופולרי לדבר רק על שי חי.  שי חי בעט במיצג הקרטון, הוא ביקש לצאת מהבית, אך גם אם הוא לא היה מבקש, האח היה מוציא אותו, השיבה קורין. בטח היא חשבה שהיא מתארת לנו הפקה הגונה ומוסרית שיש לה "אפס סובלנות לאלימות". אז למה בעצם, בשעת הפריים טיים, בחרה ההפקה להציג את הבעיטה המדוברת אם יש לה אפס סבלנות לאלימות?



לפי הגרסא של קרלוס, שלא שודרה, כאשר הוא ישב בחדר ונאם את הנאום שלו בפאתוס האופייני לו, שעטו פנימה עומרי, דודו וברק. עומרי איים עליו שהוא ירדוף אותו כל חייו וברק בעט בתיק שלו. ואני שואלת - למה שאאמין לו פחות מאשר לאח, שבעזרת עריכה יכול בקלות להעלים עובדות?


ואם על פי קרלוס, ברק בעט בתיק שלו, למה האח לא גילה אפס סובלנות לאלימות והוציא אותו מהבית? כי הוא בעצם לא פגע בו פיזית? אבל גם שי חי לא פגע פיזית באור.


מה קרה באמת עם איציק?


סביר להניח שבמוצ"ש הקרוב יראו בשידור שלא הייתה אלימות, כפי שקרלוס תיאר. אך אם לא הייתה אלימות, למה הפסיקו את השידור בערוץ 26 למשך שעה כאשר האירוע קרה? אולי כי הייתה שם מסיבת אלכוהול ושלושת הצדיקים סחפו איתם את קרלוס בריקוד שיכורים סוער, ומרוב שהוא נהנה, הוא רץ לתחנת המשטרה הסמוכה והגיש תלונה? ולמה השאיר האח את הדלת פתוחה ובעצם אפשר פריצה לחדר? כך הוא מגלה אפס סובלנות לאלימות, או שהוא עוזר לייצר אותה?



נחמד היה לשמוע את פתרון הקסם שקורין הציעה אתמול בתוכנית של גלית, כאשר ילדים צופים באח הגדול. במילים אלה בערך: "הורים יקרים, אתם לא חייבים להראות לילדיכם את האח הגדול (וואו, איך לא חשבתי על זה בעצמי), אבל אם אתם מראים להם, תשבו איתם ותנחו אותם".



ואיך בדיוק ננחה אותם כאשר הם שומעים את ברק מאחל לשי חי או לאבא שלו שיחברו אותם לזונדה? להסביר להם שזונדה זה בסך הכול שנורקל ושברק החמוד מאחל לאבא של שי חי שיצלול בים ויתקשר עם דולפינים?