אתמול הודחה טניטה ומי שחושבת שבניגוד לשאר המתמודדים, היא לא משחקת מלוכלך ואף פעם לא זוממת מאחורי גבם של אחרים או תוקעת להם סכין. למרות שלא פעם ראינו אותה שמחה לאיד, או מייחלת בלהיטות יתר לנפילתו של היריב. היא גם כל כך טובה ומתחשבת שהיא אף פעם לא מעמידה אף אחד להדחה ושמה פתק לבן. אז ככה שלא.



היא מעמידה להדחה כמו גדולה, ואפילו עושה זאת בהנאה מרובה כאשר מדובר במישהו שהיא לא סובלת. היא גם יודעת לחלק "מחמאות" לרוב למי שהיא מתעבת. כמו למשל להגיד על אמיר שהוא "משרת", שם תואר שבטוח אמיר לא היה מרגיש ממנו מוחמא, במיוחד שגם ככה הוא מרגיש חצי בן אדם, כי הוא צריך לשחק אותה חכם ויפה כמו כל יהודי ישראלי גאה, במקום להיות גאה בלאומיותו הערבית מוסלמית.



טניטה מעריצה אך ורק את מנגיסטו, כי הוא קושש עצים ובישל ארוחות גורמה עם לבבות דקל והציע את המיטות והדליק את האש באח. טניטה כל כך מעריצה את מנגו שאת שרשרת החסינות היא רצתה להשיג אך ורק בשבילו (איך בדיוק זה יכול לעזור לו, כשהוא נמצא על אי המתים?), חס וחלילה לא בשביל עצמה.


בסופו של דבר, את השרשרת היא לא השיגה, אבל לפחות עכשיו היא תצטרף למנגו באי המתים וביחד הם יקוששו כל כך הרבה עצים שיספיקו לבניית כמה צימרים, ועם כושר ההמצאה של מנגו והיכולת שלו לפתור בעיות, יהפכו את המקום לאתר תיירותי מצליח.



אלון ומנגיסטו צעדו אמש על החוף כמו דון קישוט וסנשו פנשו, לקראת הדו קרב הגורלי. לצערי, אלון הודח. דווקא חיבבתי אותו. מין שילוב של חוזק פיזי מחד, ועדינות מצד שני. שלא לדבר על הרצינות התמידית שהוא שידר, רצינות מהסוג של תלמידים צייתניים שאף פעם לא מפריעים למורה.



גיא זו-ארץ חתם אמש את ערב ההדחה במשפט שאומר ש"הישרדות" זה משחק חברתי ומי שלא נפתח לאחרים וחושף את עצמו, נמצא בבעיה. המשפט כוון לאמיר שכפי שהגדיר אותו זהבי, הוא אאוטסיידר. אמיר מתחילת המשחק מזגזג מאחד לשני ומהחלטה אחת לשנייה אך ורק בשביל להציל את עורו. נשאלת השאלה, מדוע הוא מרגיש כל כך אאוטסיידר ולא משתלב? כי מנסיון קודם כערבי מוסלמי, הוא הרגיש את הקיפוח מצד החברה הישראלית?



ההחלטה שלו (או של איש התכנים, העורך או הבמאי של התוכנית) להסתיר בינתיים את זהותו, מעוררת זו הפעם הראשונה ב"הישרדות" דילמה מוסרית חברתית. למה צריך אמיר להתפתל בתוך סבך של שקרים ומניפולציות בשביל לשרוד במשחק? ומה זה אומר עלינו? שאנחנו לא יודעים לקבל את השונה ומחוסר ברירה נאלץ אמיר להתחבא מאחורי זהות מזויפת ולחשוב רק אסטרטגית כל הזמן?



ואם כבר מדברים על שיוויון זכויות מלא, למה צריך להביא לעונה של "הישרדות" מתמודד ערבי ישראלי אחד בלבד? כדי לעשות "וי" על אותו סעיף ברשימה שאומר שצריך לשתף גם ערבים ואז נוכל לטפוח לעצמנו על השכם על כמה שאנחנו נאורים?



בפרומו של הפרק הבא ב"הישרדות" אמיר עומד לגלות להם את הסוד הגדול, ואני תוהה האם החשיפה תועיל או רק תזיק לו יותר. האם הוא ירוויח ממעמדו החדש ולאחרים לא יהיה נעים להעמידו להדחה שמא יואשמו בגזענות, או שיתייחסו אליו כשווה בין שווים שלא אמור לקבל יחס שונה ומועדף. כמו בתחקיר אנתרופולוגי, יהיה מעניין לראות את הדינמיקה שתיווצר והיחס המיוחד (או לא) שאמיר יקבל מאנשים, שאף אחד מהם עד כה, לא ניסה להתקרב אליו ולהתיידד איתו או לעמוד על קנקנו.