איני רוצה להתייחס לשיקוליו של אהוד ברק לגבי פרסום פרטי הדיון בקבינט על התקיפה באיראן.

ייתכן שהפרסום נועד להרתיע את איראן ואת העולם המערבי ולהביא לתובנה כי ישראל עשויה להחליט על תקיפה של אתרי הגרעין, כפי שכמעט החליטה בעבר. אם אכן כך הדבר, וצוות מצומצם החליט על ההדלפה של ברק, הרי שיש בכך היגיון לא מבוטל. אך זה ויכוח מסוג אחר מזה שהתפתח בתקשורת. 
בתקשורת ששו לתקוף את נתניהו כשציטטו את ברק כאומר שנתניהו חלש, ועל שום מה? חלש כי קיים דיון בפורום מצומצם שבו נדונה סוגיית התקיפה באיראן. למיטב הבנתי, כאשר מתקיים דיון רציני, האנשים מביעים את עמדתם המקצועית ומתווכחים על העמדות האחרות המוצגות בדיון. כל זאת על בסיס נתונים שמשתנים כל הזמן. זה כוחו של דיון טוב. לא הייתי רוצה שבצמרת הביטחונית יתקבלו החלטות על ידי איש אחד, והדיון שיתקיים לאחר מכן יהיה טקס חסר משמעות. תהליך פסול כזה אפשרי בנושאים פוליטיים, שאינם מעניינים אותי, אך לא בנושאים ביטחוניים. 
אילו נתניהו היה מקיים תהליך פסול שבו הוא מקבל בעצמו החלטות אסטרטגיות ומביא אותן לטקס חסר חשיבות בקבינט, התקשורת הייתה קוטלת אותו וקוראת לו דיקטטור משיחי וכדומה. כשהוא נוהג נכון ומביא לדיון בקבינט את הנושא המתבקש שהוא תקיפה באיראן, קוטלים ואומרים שהוא חלש כי לא הצליח לשכנע בעמדותיו. ובנוסף לכך, כל איש צבא ואסטרטג יודעים כי במהלך דיונים זורמים נתונים חדשים שעשויים להשפיע על כיוון ההחלטה. לכן כל הערכת מצב אסטרטגית היא מתמשכת ותוצאותיה משתנות חדשות לבקרים, בהתקבל נתונים חדשים.

אין דיונים סטריליים כמו לפני הצגת תיאטרון, שבה המסך עולה מאה פעמים לפני אותה הצגה. מאבק ביטחוני אינו הצגה, כי הכל יכול להשתנות בכל רגע. באסטרטגיה, הנזילות של המצבים גדולה. כמו כן, קיימת גם אפשרות שהדיון האסטרטגי עצמו, שעליו מדבר אהוד ברק, היה מהלך שנועד לתת לאמריקאים ולאירופים תחושה שאנחנו עומדים לתקוף באיראן כדי שינקטו צעדים חריפים יותר מול איראן. גם זה לגיטימי. במיוחד נוכח העובדה המצערת כי אצלנו הכל דולף. משמע יכול להיות כי היה זה מהלך ציני, לגיטימי, לנצל את המדליפנות הטבעית של חבר קבינט כזה או אחר על מנת לייצר הרתעה. 

לכן איני מציע להתייחס בחומרת יתר לדברי ברק. אתן לו את האשראי כי הוא רוצה להרתיע את האיראנים והביאם לתובנה שהתקפה על איראן אפשרית, וזאת נוכח הנרפות האמריקאית. ניתן לו את האשראי שאיש כמותו לא רוצה לפגוע בביטחון ישראל. בכל מקרה לא הייתי מתייחס ברצינות לציטוטים המדויקים שברק מסר, כמו לתגובות של חברי הקבינט בעבר על דברי ברק. 
אני מקווה ומאמין שחברי קבינט ביטחוני בישראל הם אנשים רציניים ואינם מוכנים להקריב את האינטרסים של ישראל למען קידומם האישי. אני מקווה ומאמין שהוויכוחים והתגובות של חברי הקבינט אחרי ההדלפה של ברק הם הצגה לצורך מתן אמינות למהלך ההדלפה המתוכנן. כדי לא להישמע נאיבי באומרי זאת, אני נותן גם סיכוי קטן שנעשתה כאן טעות על ידי ברק וחלק מהמשתתפים בדיון, אך לטובת ביטחון ישראל בואו נניח ונאמין כי לא כך הדבר. 
הכותב הוא חבר במועצת הביטחון לישראל