ראש המחנה הציוני יצחק הרצוג התחבר לאחרונה ליהדות שלו כאשר קרא לקלוט פליטים סורים והאשים את הממשלה שהיא שכחה מה זה להיות יהודים.



הקריאות של הרצוג הצטרפו לקריאות דומות של גורמי שמאל וחברי כנסת ערבים, שאומנם התקשו להיאחז בעולם המושגים היהודי, אבל ברור למה הם משתוקקים כל כך לקלוט מוסלמים סורים במדינת ישראל. אלא שבסביבת הרצוג גם נטען שמנחם בגין המנוח היה מתהפך בקברו אל מול העמדות של ממשיכי דרכו, המתנגדים לקליטת פליטים.



ובכן, כרגיל, קל להטעות כשמטשטשים את העובדות. מדינת ישראל קלטה בסך הכל 444 איש מווייטנאם, בשלושה מקרים. פעמיים נתקלה ספינה ישראלית בפליטים שעמדו לטבוע בים, הושיעה אותם והעבירה אותם ארצה באישור ממשלת בגין. 444 איש בסך הכל, שאיש מהם לא היה מוסלמי, איש לא בא ממדינת אויב ואיש לא נמנה עם חברה שחרתה על דגלה להשמיד את מדינת היהודים. אף אחד מהם גם לא עלול היה לחבור לאויבים הנמצאים בתוכנו, שלא לדבר על לשנות את המאזן הדמוגרפי, המקודש כל כך לשמאל הישראלי. לכן בגין היה מתייצב לצד ממשיכיו בליכוד, וברור שמסע ההאשמות של הרצוג הוא לא יותר מתירוץ פופוליסטי כוזב לנגח את הממשלה או פשוט אובדן דרך. לא בכדי אפילו יאיר לפיד התנגד נחרצות למוסר היהודי החדש של הרצוג.



בין התשובות שנתן ראש הממשלה לדרישות לקליטת פליטים, צוין גם שישראל מסייעת זה זמן רב לאומללי סוריה, בין היתר בטיפול רפואי. ואכן, כאן מתחילה התשובה האמיתית והיצירתית למה שישראל יכולה לעשות כדי להקל על הטרגדיה האיומה שמעבר לגבול. זהו גם הפתרון המיטבי לבעיית הפליטים, שאמור לעניין במיוחד את מדינות אירופה.



מענה משמעותי לעקורים הסורים יכול להינתן ממש מעבר לגדר הגבול - ברמת הגולן הסורית. שם, באזור שהיום לא נשלט על ידי איש, יכולה לקום טריטוריה מוגנת, אשר תמומן ותאובטח על ידי מדינות אירופה והעולם. לשם כך יוקם כוח משימה בינלאומי וקרן כספית קבועה, שיאפשרו לקלוט בטריטוריה המוגנת מיליון פליטים על אדמת סוריה. שם יינתן, קודם כל, פתרון הומניטרי לנרדפים; אבל בד בבד יושקעו כספים ומאמצים, יוקמו יישובים ובתים, מפעלים, חנויות ומקורות פרנסה. ונכון - הטרוריסטים למיניהם, מאסד ועד איראן ודאע"ש, יעשו הכל כדי להעלות באש את האזור המוגן, אבל זהו בדיוק האתגר החדש של העולם השפוי. זהו גם הפתרון הנכון לפליטים.



את הסורים יש ליישב בסוריה, את הלובים בלוב, לאפריקאים צריך לעזור באפריקה. לא לעודד בעקיפין הגירה של עשרות מיליונים לאירופה השבעה, שבקרוב, מעוצם הנחשול, תסיר גם את מסכת החמלה והנדיבות שעוטות כמה ממשלות אירופיות. המהלכים האלו יחייבו התארגנות בינלאומית חדשה, שבמסגרתה יאבדו את השפעתם המטורפים והטרוריסטים המאכלסים את מסדרונות ארגון האו"ם.



בכל אלו יכולה מדינת ישראל לסייע. בעבר הייתה לנו "הגדר הטובה" בגבול לבנון, ויכולה להיות גדר טובה בגבול סוריה. גדר של סיוע ביטחוני, של אזורים תעשייתיים, של קליטת עובדים נדרשים, של סיוע רפואי והומניטרי. הכל – מעבר לגדר. כך ניתן יהיה לשלב נכון בין המוסר היהודי, התבונה ויצר הקיום, ואולי גם נהפוך אור לגויים