ההאנגר ברחבת החנייה של מטוסי אל־על בנתב"ג היה מלא מפה לפה למרות גשם הזלעפות שניתך. הבאים התכנסו בשבוע שעבר לאירוע החתימה החגיגי של עסקת ענק במונחי השוק הישראלי. מדובר בהגדלת צי המטוסים של אל־על ב־15 מטוסי בואינג 787 דרימליינר בשווי 1.25 מיליארד דולר. בנוסף ניתנה אופציה לרכישת 13 מטוסים נוספים באותם התנאים.



היו שם מנכ"ל החברה דוד מימון, נשיא בואינג העולמית ריי קונור, בעלי השליטה תמי מוזס (בעיניים דומעות מהתרגשות) ודדי בורוביץ' (בהופעה פומבית נדירה), יו"ר אל־על עמיקם כהן, שר התחבורה ישראל כץ (שדיבר בשבח השמיים הפתוחים), ושגרירי ארה"ב ובריטניה בישראל, דן שפירו ודיוויד קוורי (מנועי המטוסים הם מתוצרת רולס רויס הבריטית). ואי אפשר בלי הרב הראשי לשעבר ישראל לאו שהמריא מעסקת המטוסים לעסקה להקמת בית המקדש הראשון שנחתמה בין חירם מלך צור לשלמה המלך (לידיעת הפלסטינים שעדיין מתעקשים לבעלות על המקום הקדוש).



צי המטוסים הנוכחי של אל־על כולל 41 מטוסים מתוכם 27 בבעלות והיתר בחכירה. לפני שנתיים נחתמה עסקה לרכישת שמונה מטוסי בואינג 737 חדשים לטווחי טיסה קצרים. הגיל הממוצע של מטוסי החברה גבוה מ־12 שנים, ובחברות תעופה בינלאומיות מדובר בגיל הפנסיה התעופתי. ואכן זה לא סוד שבשנים האחרונות זרמו לאל־על תלונות על תקלות כמו קצרים חשמליים במטבחים, נזילות, בעיות מנוע, נוריות אזהרה דולקות ומה לא.



בשם הבטיחות נאלצו המטוסים שהמריאו לשוב ולנחות ולסיים טיסה לשום מקום. התקלות פוגמות בחוויית הטיסה, ברמת השירות ובמוניטין. אלה אמורים לשמש כמוטו של כל חברת תעופה לא כל שכן של אל־על, הנמצאת בעמדת נחיתות מובנית בגלל מעמדנו הנחות בעולם התעופה הבינלאומי.



הדרימליינר יקפיץ את אל־על לליגת העל ויאפשר התמודדות יעילה יותר על תפוסת הנוסעים. בנוסף, רכישת ה־737 וה־787 מחזירים את רעננות הנעורים לצי המטוסים המיושן של החברה, והם גם יצוידו באמצעי התגוננות מפני טילים.



ההחלטה ללכת על בואינג לא הייתה פשוטה שכן מולם התמודדה גם איירבוס האירופית. מטוסי איירבוס מהווים חלק מציי מטוסי החברות המקומיות ארקיע וישראייר, והבחירה בבואינג התקבלה מסיבות פרקטיות וגם "בגלל המסורת". בואינג, החוגגת 100 שנים לקיומה, משתפת פעולה עם אל־על למעלה מ־60 שנה - מאז רכישת מטוס הבואינג 707 הראשון כפי שהדגיש בדבריו נשיא בואינג העולמי. אל־על הולכת אם כן, על בטוח, אבל חוץ מהמסורת ישנו גם העניין הפרקטי.



בנוסף, בואינג סייעה בגיבוש חבילת מימון אידיאלית עבור אל־על. זה כולל בין השאר מימון של אקסים־בנק הבינלאומי, רכישת שני מטוסים והחכרתם החוזרת, ומתן אופציה לרכישת 13 מטוסים נוספים בתנאים זהים.



גם העניין המדיני שיחק תפקיד מכריע. אין ספק שבואינג, שנציגה בישראל הוא מפקד חיל האוויר לשעבר דוד עברי, זכתה לרוח גבית גם בממשלת ישראל.



השאלה הגדולה היא אם בסבב ההצטיידות הבא תשחק איירבוס את תפקיד שפן המרוצים המסייע לשיפור תנאי העסקה עם בואינג. אבל מי יודע מה יהיה בעוד כמה שנים, כשלא ברור מה יקרה בשבוע הבא.



המנכ"ל דוד מימון אינו מוטרד מכך, אלא מתמקד באיכות המטוסים, בחיסכון בדלק ובעלויות התחזוקה הנמוכות. וכיאה לחברה המכונה "חברת התעופה הלאומית", הטקס הסתיים בשירת התקווה.