בית המשפט העליון הרשיע אתמול ברוב של שני שופטים מול אחד את רומן זדורוב ברצח הילדה תאיר ראדה ובכך אמר את דברו. אחד העקרונות בעולם המשפט הוא סופיות הדיון. יש ערך חשוב לכך, בעיקר במשפט הפלילי - אך גם באזרחי - שהמשפט יסתיים במועד מסוים ולא יימשך לנצח עם כל סימני השאלה הנלווים אליו. ולמרות זאת, המערכת המשפטית מאפשרת, במקרים נדירים, הליכים נוספים לאחר פסק הדין של בית המשפט העליון.



בחוק יסוד בתי המשפט, יש שתי דרכים בולטות לדון בנושא שהוא לכאורה חלוט. סעיף 30, מאפשר לצדדים המתדיינים לפנות לנשיא בית המשפט העליון ולבקש דיון נוסף בהרכב מורחב יותר של שופטים. בדרך כלל זה נעשה, "אם ההלכה שנפסקה בבית המשפט העליון עומדת בסתירה להלכה קודמת של בית המשפט העליון, או שמפאת חשיבותה, קשיותה, או חידושה של הלכה שנפסקה בעניין, יש, לדעתם, מקום לדיון נוסף".



בפרשת סולימאן אל עובייד, שהורשע ברצח ובאונס חנית קיקוס, תחילה על ידי השופט המחוזי צבי סגל ואחר כך על ידי בית המשפט העליון בהרכב של שלושה שופטים – השופטים הגיעו לשלוש תוצאות שונות. אחד זיכה, שופט אחר הרשיע בשתי העבירות של אונס ורצח, ושופט נוסף, השלישי, הרשיע רק בעבירת האונס.



הוגשה בקשה לדיון נוסף, בעיקר בנימוק של שלוש החלטות שונות של השופטים בבית המשפט העליון. הבקשה נענתה ולאחר הדיון הנוסף בהרכב של תשעה שופטים, שוב הורשע עובייד על ידי שישה שופטים וכך אושר פסק הדין המקורי של השופט סגל.



בישראל, בניגוד למדינות אחרות בעולם שבהן אפשר להרשיע ברצח רק בהחלטה פה אחד של כל השופטים, אפשר להרשיע ברצח ברוב של שופטים ולא פה אחד. השאלה המשפטית הזו עולה מפעם לפעם לדיון ומעוררת ספקות, אם גם בישראל לא קם הצורך שבעבירת רצח יידרשו שלושה שופטים מרשיעים.


לגופו של עניין, יש אפשרות שבית המשפט העליון ייעתר לבקשתו של עו"ד אביגדור פלדמן בשם זדורוב ויסכים לדיון נוסף בהרכב מורחב. לבית המשפט העליון מותר בדיון כזה גם לקבל ראיות חדשות, אם יימצאו כאלה, כפי שנרמז בתחקירה של אילנה דיין אמש בטלוויזיה.



בנוסף, במשפט הפלילי נקבע בסעיף 31 לחוק שאפשר גם לבקש משפט חוזר וזאת רק כאשר יקרו הדברים הבאים: יתגלה כי הראיות היו שקריות ומזויפות; יתגלו ראיות חדשות שבכוחן לשנות את תוצאות המשפט; אדם אחר הורשע בינתיים בביצוע אותה עבירה; ולבסוף, אם עולה חשש של ממש שבהרשעה יש עיוות דין.



זה לא המקרה של זדורוב ולכן, ככל שהמשפט יימשך, סביר יותר שהוא יהיה במסגרת דיון נוסף בעליון ולא משפט חוזר במחוזי. אם בעתיד יתקיימו התנאים הנ"ל, אז אפשר יהיה לפנות ולבקש גם משפט חוזר.