בהחלטתו המהירה של הרמטכ"ל לעצור את החייל לאחר שקודם לכן הוחלט להשעותו כיוון שנקלט בתיעוד וידאו כשהוא יורה בדם קר בראשו של המחבל, ביקש בעצם רב אלוף גדי איזנקוט להעביר אמירה ערכית על התנהלות צה"ל. החייל, ומדובר בחייל פשוט, ביצע את המעשה בניגוד להוראות של הצבא, אך אולי חשוב יותר בניגוד לערכים ולמוסר הלחימה ולהנחיות של הפיקוד. זה היה מעשה של חייל שפעל בדם קר, אך התופעה היא חמורה ואולי מאפיינת את רוח התקופה. ובדיוק בעניין הזה מבקש הרמטכ"ל להיאבק.



ההחלטה, שהיא די חריגה, לעצור אותו עוד לפני שמתקיימת חקירה וזאת רק על סמך תיעוד מצולם, מעידה על החומרה בה רואים בצה"ל את המעשה. רב אלוף איזנקוט כבר אמר לפני כמה שבועות כי אסור לחיילי צה"ל לפעול ללא עכבות ומעצורים, כשהתייחס לירי שבוצע בנערות פלסטיניות שמחזיקות מספריים. מצופה מחיילי צה"ל שיפעלו בקור רוח ולא יניחו לרגשות שלהם או להשפעה חיצונית אחרת לעצב את התנהלותן בקרב או בפיגועי טרור.



"המבוגר האחראי"


הרמטכ"ל וצה"ל ממשיכים לנהוג כ"מבוגר אחראי" במאמץ לבלום את מה שנראה כהתבהמות והתלהמות ויציאה מכלל שליטה על רקע האווירה הכללית במדינה, שמתפשטת לצה"ל. אבל בסופו של דבר, הרמטכ"ל מנהל קרב מאסף נגד הממשלה או לפחות חלק מהשרים, שבקריצת עין בעצם אומרים לקהל בכלל ולצה"ל בפרט, שמחבלים לא צריכים לצאת בחיים - גם לאחר שהם מנוטרלים ולא נשקפת מהם סכנה. 



ראוי לציון בהקשר זה את שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, שפרסם מיד הודעה שמגנה את המעשה ומגבה את הרמטכ"ל. הודעת יעלון מצטרפת להתנצלות למחצה שלו, בה הסביר היום, כי בעצם הוא לא רואה בארגון "שוברים שתיקה" בוגדים, בוודאי שלא לפני שמתפרסמות תוצאות הבדיקה בקשר לתשאול שערך אחד מאנשי הארגון עם חיילים על ההתנהלות בגבול הרצועה. מעניין מאוד יהיה למנות את הזמן שיחלוף עד שראש הממשלה בנימין נתניהו יביע גם הוא את עמדתו בסוגיה הערכית והמוסרית הזאת.