שתי התקיפות האחרונות של מחסני אמצעי לחימה בסוריה, שמיוחסות לישראל על ידי מקורות זרים, בוצעו סמוך מאוד לכניסתו של אביגדור ליברמן לתפקיד שר הביטחון ויירשמו תמיד כפעולות הראשונות שאישר שר הביטחון החדש לצה"ל ( אם אכן בוצעו בידי ישראל).



מעבר לכך נשאלת שאלה מה עוד ניתן ללמוד מפעולות אלה. ראשית, התקיפות האחרונות - אם בוצעו בידי ישראל - מוכיחות כי ישראל ממשיכה לפעול על פי אותה מדיניות ביטחון והיא תמשיך למנוע הברחת אמצעי לחימה מתקדמים מסוריה לידי חיזבאללה . אם אכן בוצעו התקיפות בידי ישראל, הרי ששר הביטחון החדש אישר אותן כנראה במהלך דיון המו"ג ( מבצעים וגיחות) ביום חמישי. אם כך, נראה כי החלפת השרים עברה - לפחות בהקשר הזה - בהצלחה.



שנית, אין ספק כי האיראנים ומנהיג חיזבאללה חסן נסראללה עושים הערכת מצב, שכוללת גם את חילופי הגברי בצמרת הישראלית. לכולנו זכור נאומו של נסראללה במהלך מלחמת לבנון השניה, בה התייחס לאנשים בצמרת הביטחונית הישראלית כטירונים. סביר כי העיתוי להעברת אמצעי הלחימה לידי חיזבאללה נגזר גם מחילופי הגברי בישראל ומהערכתם השגויה של האיראנים ושל חיזבאללה כי שר ביטחון חדש יהסס לאשר פעולת תקיפה בשטח סוריה.



העובדה שהתקיפה המיוחסת לישראל מתבצעת בסוריה, בה פועלים עדיין מטוסים ומספר קטן של לוחמים רוסיים , מוכיחה כי התיאום הביטחוני בין ירושלים למוסקבה מאפשר לשני הצדדים מספיק מרחב פעולה כדי להפעיל כוחות מבלי שאף צד יפריע לשני. זהו הישג חשוב שיש לשמר לעתיד.



העברת מסר חשוב

בשורה התחתונה, התקיפות המיוחסות לישראל הם מסר חשוב מאוד לצד השני, כי ישראל תמשיך למנוע, בכל האמצעים העומדים לרשותה, העברת אמצעי לחימה איכותיים לחיזבאללה. בנוסף, כניסתו של ליברמן למשרד הביטחון לא שינתה מדיניות זו וישראל ממשיכה לפעול בעקביות על פיה. למרות שאין בידי ישראל היכולת למנוע כל ההברחות של אמצעי לחימה , אין ספק כי פעולות אלה משבשות מאוד את ההברחות האלה ומקטינות את הכמות המוברחת בכל פעם. התקיפות האלה, אם אכן היו ואם בוצעו על ידי ישראל, ישפיעו על אופיו של סבב הלחימה הבא בגזרה, אם וכאשר יתרחש.



הכותב, אלוף במילואים, היה מפקד חיל הים