החלטה של נתניהו לנאום בקונגרס האמריקאי, בניגוד להתנגדות המפורשת מן הנשיא אובמה,תוך יצירת אווירת כאוס בקרב יהדות ארה״ב, על אף הרוחות המנשבות כלפי ראש הממשלה מן הסנטורים וחלק מחברי בית הנבחרים של המפלגה הדמוקרטית - וכשניתן להבין שאפילו את חקיקת הסנקציות שתעצור את המו״מ עם איראן הנאום לא יקדם - מחייבת לשאול את השאלה הבאה: האם ראש הממשלה שלנו אינו מבין את מגבלות הכוח?



לדברי נתניהו, הוא מעוניין, עם כל הקושי הכרוך בכך, לשכנע את המחוקקים האמריקאים להעביר חקיקה שתעצור את המו״מ. האיראנים כבר הודיעו שסבב סנקציות נוסף יעצור את המו״מ וכולם - איראן, שש המעצמות הדנות בכך וישראל - יוחזרו לנקודת הפתיחה: איראן תמשיך לפתח תוכנית גרעין, והקהילה הבינלאומית אמורה לשוב ללחוץ אותם באמצעות סנקציות קשות יותר.



האלטרנטיבה האחרת, שאותה שולל נתניהו, היא ההסכם שבו ניתנת גישה לפקחים פנימה, איראן נדרשת להוציא את מרבית האורניום שכבר הועשר משטחה, ואיראן תמשיך להעשיר אורניום עד לרמת העשרה מוגבלת מאוד ולכמויות שלא יאפשרו להם לבנות נשק גרעיני, אלא רק להשתמש בכך לייצור אנרגיה.



לנוכח ניסיונות העבר והמעורבות העמוקה של האיראנים בפעילות טרור, אין כמעט אדם שמאמין להם. ובכל זאת: אל מול נתניהו ניצב רוב של מחוקקים אמריקאים ומנהיגי מדינות הרוצים גישה למתקנים האיראניים. המאמינים שדווקא נייר חתום עם האיראנים יאפשר למערב לדעת בדיוק הם מפרים את ההסכם ויעצור את הדהירה שלהם לתוכנית מסוכנת.



אבל נתניהו, כמובן שאינו בעל זכות הצבעה בקונגרס, לא מוכן להשלים עם העובדה שאין לו רוב לטיעון שלו. מנהיג ישראלי נגד כל העולם. אם מניחים לרגע בצד את שיקולי הקמפיין של נתניהו, ואם מניחים בצד גם השיקולים הפוליטיים הברורים של יו״ר בית הנבחרים והנה, התמודדות רק עם עצם העניין לגופו מלמדת הרבה על נתניהו. הוא לא מוכן לקבל את מגבלות הכוח.



הדבר מזכיר במעט (בלי להשוות חלילה את גודל השעה ואת האיום האיראני) את מה שהוביל לסוף כהונת הממשלה ה-33. אחרי התמרונים הפוליטיים של ליברמן, נתניהו נותר עם 18 מנדטים בכנסת ה-19. יאיר לפיד היה עם 19 מנדטים. נתניהו הסכים לתוכנית אפס מע״מ בשוק הדיור, קצת לפני שהודיע שיתנגד לתוכנית ולא הציע פתרון אחר לבעיות שוק הנדל״ן הרותחות של המדינה. עם מה נותרנו מוויכוח נתניהו-לפיד של ראשית אוקטובר בשנה שעברה? עם העובדה שנתניהו לא היה מוכן לקבל שיושב מולו אדם עם 19 מנדטים ושעליו, ראש הממשלה, להגיע לפשרה. מגבלות הכוח. •



הכותבת היא בלוגרית פוליטית, בעלת "הפלוג" - בלוג פוליטי