מרוב בקבוקים לא רואים את היער. מעולם לא נערכה במחוזותינו מערכת בחירות כה גורלית לעתיד המדינה שמתנהלת בפולמוסים רדודים על זוטות. מה החשיבות ששרה נתניהו לקחה לכיסה 4,000 ש״ח בעבור בקבוקים ממוחזרים, כשקופת המדינה נשדדה בעת כהונת בעלה במיליארדי שקלים בעבור הרחבת ההתנחלויות. לליכוד נוח לקבל את הדיון הציבורי על האשמות הדדיות על שחיתות. בקבוקים מול עמותות.


שחיתות נמדדת בסוגיה שלפיה המדינה צריכה לשרת את אזרחיה, ולא לגזול מהם. שירות האזרח הוא יסוד הדמוקרטיה; אך השררה השחיתה את בעלי התפקידים הנוכחיים הדואגים להיבחר מאשר לבוחר, ולעתים אף רק לכיסם.

נותר כחודש למערכת הבחירות, והכרחי לקיימה על מסלול של דיון מעמיק בסוגיית העומדות בפני המדינה. מר או גברת ישראלי חייבים לשאול את הנבחרים מספר שאלות יסוד על עמדותיהם ולתבוע תשובה מלאה ומפורטת. השאלות המרכזיות ביותר הן: פתרון שתי המדינות על בסיס קווי 1967 עם חילופי שטחים או מדינה דו-לאומית יהודית? המשך הרחבת ההתנחלויות או הקפאה מחוץ לגושי ההתיישבות כדי לאפשר מו״מ מדיני? הידברות ושותפות עם אובמה כאינטרס ביטחוני או התנגשות עמו על רגע הסוגיה האיראנית?

האם ישראל צריכה לנקוט יוזמה מדינית אזורית מול מצרים, ירדן וסעודיה, כזו הכוללת ויתורים בסוגיה הפלסטינית, למען שיתוף פעולה כנגד גורמי הטרור האסלאמיים. ובהקשר זה האם רצויה תמיכה ביוזמה הערבית כבסיס למו״מ המדיני? השקעה בהתנחלויות או בפריפריה הדרומית והצפונית? האם להגדיל את תקציבי החינוך, הבריאות והרווחה על חשבון תקציב הביטחון? האם לחזק את מעמדו של בית הדין הגבוה לצדק, או שמא להחלישו מול הכנסת? האם ערך השוויון בחברה הישראלית הוא ערך עליון, בהקשר של שוויון מגדרי, מול המיעוטים ובהקשר של נטייה מינית?


שאלות יסוד אלו יוכרעו בארבע השנים הקובעות לכאן או לכאן, ויעצבו את זהות מדינת ישראל. אלו בחירות על זהותנו, על הנשמה של ישראל.
האם נבנה מדינה יהודית-דמוקרטית, המוכנה לוויתורים למען שלום עם מדינה פלסטינית, מדינה המקדשת את הדמוקרטיה לא פחות מאשר את יהדותה, הדוגלת בשוויון על בסיס מגילת העצמאות, עם מדיניות כלכלית-חברתית מתוך צמצום פערים חברתיים, והאם אנחנו רוצים מדינה מכובדת במשפחת העמים.

האלטרנטיבה היא המשך ההידרדרות לעבר מדינה דו-לאומית, שתהיה בעיני העולם מדינת אפרטהייד, המשקיעה בהתנחלויות יותר מאשר בפריפריה ובפרברים, הסוגדת לקפיטליזם ללא אמפטיה לעניים, השואפת להחליש את בית הדין הגבוה לצדק כדי לה¬עביר חקיקה גזענית; מדינה המסוכסכת עם מרבית חבריה בעולם.

לפי הסקרים הנוכחיים נראה שבין שבמתכוון או מתוך סנוור של מכונות התעמולה המקדמות את הטפל, ישראל עלולה להמשיך לאחר ה-17 למרץ להידרדר במדרון חלקלק ומסוכן...

הכותב הוא מייסד שותף של מרכז פרס לשלום ומייסד תנועת "יאללה מנהיגים צעירים"