הבחירות שנערכו בשנת 1988 היו גם הן, כפי שנראות הבחירות הנוכחיות, צמודות מאוד. הוותיקים שבינינו זוכרים היטב את אותה קלפי קטנה ברמת גן, שאי הסדרים שהתגלו בה חייבו הצבעה חוזרת, בידיעה ברורה שעל חודם של 34 קולות בלבד, יוכרע אם תשיג מפלגת התחייה את המנדט הרביעי, או שמפלגת דגל התורה תזכה במנדט השני. גם הבחירות הדרמטיות שנערכו בשנת 1996 הוכרעו, כזכור, על חודם של 15 אלף קולות בלבד. בשני המקרים, בא לידי ביטוי ממשי הכוח האדיר שמפקידה הדמוקרטיה בידיו של הבוחר היחיד. 



לאחרונה אני שומע רבות על תחושתו של המצביע הבודד, כי תהליך הבחירות הוא מעין "איתן טבע אדיר", שהשפעתו עליו אפסית. זו טעות, וההיסטוריה כבר העידה כי ברגע האמת, כל קול קובע. 
 
זה נכון, רוב הישראלים מממשים את זכותם לבחור, וזה משמח. ועדיין, קרוב לרבע מהישראלים בוחרים בכל זאת שלא לבחור. השורות הבאות מופנות אליהם, אליכם:
 

זכיתי לפגוש כמה מכם לאחרונה ולצערי הרב שמעתי טענות חוזרות, לפיהן אינכם מוצאים מבין המפלגות הקיימות מפלגה שמייצגת אתכם; שאין לכם אמון בפוליטיקאים או במערכת הפוליטית, או ביכולתם לשנות את מציאות חיינו.  
 
ועל כך אומר לכם, אני מבין את הקושי להכריע. אני מאמין לכם שאין אף מפלגה שמייצגת אתכם באופן מושלם, שהאמון שלכם במערכת התערער, ויחד עם זאת הדמוקרטיה הישראלית זקוקה לקול שלכם. 
 
כמי שמכיר באופן אישי את מרבית נבחרי הציבור העומדים לבחירתכם, אומר לכם באחריות, שמדובר בנבחרים שכל ציבור היה מתכבד בהם. אנשים משכמם ומעלה, מוכשרים, ישרים והגונים, אשר ממתינים לקולכם על מנת לעשות עבור כולנו, באמונה גדולה. 
 
אתגרים גדולים ושאלות יסוד עומדים בפנינו להכרעה ואין לנו ימי חסד נוספים להמתנה: תקציב המדינה, סדר היום הציבורי, האתגרים ההולכים ומתעצמים בהיבטי הביטחון, תמונת המצב החברתית התובעת מאתנו עשייה מידית; יחסינו אל החלשים בתוכנו, אל אויבינו וידידנו, אל הורינו, זקננו וילדינו. החינוך שלנו, הבריאות שלנו. כל אלה ועוד עומדים להכרעתנו היום.
 
אנא מכם, אל תפקידו את ההחלטה על עתידכם בידיהם של אחרים. צאו להצביע!