ברצוני להתמקד בנושא הגבול הצפוני שלנו. ברגע זה שורר שם שקט. חיזבאללה הודיע שמבחינתו "החשבון עם ישראל נסגר" ופניו אינם למלחמה. מבחינת איראן, החשבון לא נסגר, אבל ברגע זה יש לה שיקולים אסטרטגיים המחייבים איפוק. בו בזמן, אני מעריך שהמצב האסטרטגי שלנו בצפון נהיה עכשיו הרבה יותר מסובך ומסוכן, בלי קשר להרתעה שלנו. 



במה דברים אמורים? בנאומו האחרון ביום שישי, 30 בינואר, הדגיש נסראללה נקודה מהותית ביותר. הוא אמר שקיימת היום "אחדות מערכה" של חיזבאללה, סוריה ואיראן; הוא הדגיש שדם איראני ודם לבנוני נשפכו והתערבבו זה בזה בצפון רמת הגולן; הוא גם אמר שאנשי חיזבאללה שנהרגו בצפון רמת הגולן הם "שהידים" בדרך לירושלים. שתי משמעויות אסטרטגיות חשובות למכלול האמירות האלו, כפי שאני מבין: האחת היא דעי לך, ישראל, כי אנחנו נמשיך להיות נוכחים בצפון רמת הגולן, על אפך וחמתך, ונגן על הנוכחות שלנו שם, שיש לה  כל הלגיטימיות.
 
השנייה היא שנסראללה עושה לראשונה חיבור בין שתי חביות של אבק שריפה: בין החבית הרדומה של החזית הלבנונית שאגורות בתוכה עשרות אלפי רקטות ובין החבית הרוגשת של צפון רמת הגולן. זהו חיבור קטלני המזהיר את ישראל: אנחנו נמשיך להיות נוכחים בצפון רמת הגולן; אל תנסו לפגוע בנו שם. אם תנסו, אנחנו נגיב: או בצפון רמת הגולן או בחזית הלבנונית. 
 

זה יוצר מצב רגיש, מסוכן ורווי אפשרויות של טעויות. הדילמה של ישראל היא זאת: חיזבאללה נוכח בצפון רמת הגולן משלוש סיבות עיקריות - זהו האזור היחיד בחזית רמת הגולן הנשלט עדיין על ידי אסד. לכן המטרה היא לא לתת לאזור הזה ליפול בידי ארגון "ג'בהת א־נוסרה" המשתייכת לאל־קאעידה; הסיבה השנייה היא להכשירו כחזית לחימה נגד ישראל; והסיבה השלישית היא לחבר דרכו מבחינה גיאוגרפית בין לבנון לסוריה.
 
אם ישראל תפעל נגד התארגנות חיזבאללה להכשירו כחזית לחימה פעילה, גם אם לא נעשתה עדיין מצדו שום פעולה עוינת, היא מסתכנת בתגובה של חיזבאללה; אם היא לא תפעל, על מנת לשמור על שקט ומול הבחירות המתקרבות, היא מסתכנת שבסופו של דבר תיערך פעולה כואבת של חיזבאללה בצפון רמת הגולן. במקרה זה גם תקום צעקה ציבורית אדירה: היכן הייתם עד היום? נא לעיין בסיפור המנהרות מול חמאס ברצועת עזה.  
 
נקודה אחרונה שברצוני להאיר: קמו אצלנו כמה "חכמים" והקשו למה אנחנו פוגעים רק בחיזבאללה, ולא פוגעים בכלל בארגון ג'בהת א־נוסרה השולט למעשה על מרבית רמת הגולן. הצטרף לקושיה הזאת גם נסראללה בנאומו האחרון.

אז נכון שמדובר בשני ארגונים שאחד מהם הוא "דבר" והשני "חולירע", אבל ההבדלים ביניהם עצומים: ג'בהת א־נוסרה משועבדת כולה ללחימה נגד אסד. עד עכשיו לא בוצעה מהשטח שבשליטתה שום פעולה עוינת נגדנו. בעתיד הרחוק זה כנראה יבוא. כל מה שבוצע היה מהשטח שבשליטה הסורית. חיזבאללה, לעומתו, משועבד גם עכשיו ללחימה נגד ישראל, והחשוב מכל: הוא מסוכן עשרות מונים מג'בהת א־נוסרה - הן בשל עוצמותיו, הן בשל פטרונו האיראני. כל זמן שיהרגו אחד את השני– רק לטובת ישראל.