הרצח הברברי של הטייס הירדני מועאז אל־קסאסבה הצית מחדש את הפולמוס על עילות המלחמה נגד דאע״ש, שמנהלת קואליציית מדינות בראשות ארה״ב.



מהערכות של מומחים ופרשנים שהתבטאו בסוף השבוע באמצעי התקשורת בארה"ב עלתה המסקנה כי אופן ניהול המלחמה עד היום בלם את התפשטות דאע"ש בעיראק ובסוריה, אבל הכוח הצבאי של "המדינה האסלאמית" לא נפגע בהיקף משמעותי ובאופן שיגביל את יכולות הארגון להמשיך במבצעי הטרור הרצחניים. לכן המסקנה היא שהאיום של דאע"ש על האזור - לא נחלש.



"מה שהמלחמה הניבה עד כה הוא ייצוב המצב", אמר אחד הפרשנים, "אבל גם זה הישג מפוקפק שלא השפיע - וספק רב אם ישפיע - על המוטיבציה של דאע"ש ועל היכולות שלו".



לפי המומחים, מה שמונע הישגים ממשיים במלחמה נגד הארגון הוא היעדר אסטרטגיה ברורה. ההיצמדות המוקפדת להפצצות אוויריות בלבד לעבר יעדים בסוריה ובעיראק לא תביא למיגור דאע"ש, כפי שהצהיר־הבטיח הנשיא ברק אובמה.



נוסף לכך, לאחרונה נחשפו בקיעים בקואליציה. לדברי מומחים, ארצות שנחשבו כשותפות מרכזיות בקואליציה ושציפו מהן להתגייסות מלאה ולמעורבות צבאית משמעותית, לא עמדו בציפיות ואף מגלות רתיעה מהשתתפות פעילה יותר במלחמה.



הכוונה היא במיוחד לטורקיה, לסעודיה ולאיחוד האמירויות. גם בעלות הברית האירופיות של ארה"ב אינן מגלות נכונות מיוחדת להגביר את המאמץ הצבאי נגד דאע"ש. לדברי פרשנים, בקרב אחדות ממדינות הקואליציה רווח החשש משיתוף פעולה סמוי שקיים בין ארה"ב לאיראן במלחמה בדאע"ש. כמו כן, בסעודיה ובארצות המפרץ גוברות החשדנות ומורת הרוח כלפי הבית הלבן, עקב נכונותו לשתף את איראן - שאותה הן תופסות כסכנה גדולה אף יותר - במלחמה ב"המדינה האסלאמית".



לפי דיווחים בוושינגטון, בבית הלבן גוברת תחושת תסכול מההישגים המוגבלים שנרשמו עד כה במלחמה בדאע"ש. בסביבת הנשיא רווחת ההכרה שהפצצות אוויריות אינן המרשם להבסת הארגון. בדיווח שפורסם אתמול באתר החדשות "פוליטיקו" נטען כי אובמה מתכונן לבקש מהקונגרס לחדש את סמכותו לשיגור כוח רגלי למלחמה בדאע"ש.



לפי הדיווח, הנשיא צפוי לפנות לקונגרס כבר בשבוע הבא. "הנשיא איננו להוט לשגר 'מגפיים' למזרח התיכון. אבל הוא לא רוצה שאפשרות כזאת לא תיכלל בסמכותו". לדברי הדיווח, הנשיא ימצא תמיכה גדולה יותר לשיגור כוח רגלי נגד דאע"ש בקרב הרפובליקנים, מאשר בקרב חברי מפלגתו הדמוקרטים.