טבעתם בכביש ליד ביתכם? ניסיתם לחמם קפה ולא היה חשמל? חפשו את הפתרון מעבר לקו הירוק. מיליארדים הושקעו בפרויקט ההתנחלות, שתאריך תפוגתו לא ברור, אבל התפוגגותו ודאית. המיליארדים הללו הם בדיוק אלו שחסרו כדי לבנות תשתיות ניקוז וחשמל שיבלמו את מוראות השבוע שעבר. שלא לדבר על סגירת פערים בחינוך, בבריאות ושאר חוליים. 

זה כמובן תרגיל בהאשמה גורפת ובפתרון גורף, כאילו אם לא היו משקיעים בהתנחלויות, כל בעיותינו היו נפתרות, כולל הסכסוך עם הפלסטינים, אבל במחשבה שנייה מדובר בפאקינג מיליארדים שהושקעו במגרון שהוסרה, בבתי עמונה שפורקו, הורכבו ונרקבו, בחומש שהוחזרה לבעליה הפלסטינים ובתעתוע הגדול של “מפעל” התנחלויות שגורלן קרוב לוודאי יהיה דומה. 
 
אם לא היו משקיעים את המיליארדים מי סופר ברווחת המתנחלים והיו מנהלים משא ומתן אמיתי לשלום – כל תושבי הקו הירוק, כולל אזרחי הפריפריה, היו במקום הרבה (הרבה) יותר טוב, ולא היו נזקקות לאיום השביתה בגין הטבות המס שנלקחות מהן לטובת ההתנחלויות. 
 

הדוגמית האחרונה לגזל כספי משלם המסים היא ישיבת ועדת הכספים והקטטה התיאטרלית הקבועה בין ניסן סלומינסקי לחברת הכנסת סתיו שפיר. צריך להיות לב אבן מאבני החושן של הבית היהודי כדי להצדיק את סלומינסקי, המאכר של ההתנחלויות והמאכר לטובת עצמו ברמה של קופת שרצים עסקנית בתוך מפלגתו (ע”ע בנט נגד סלומינסקי בבחירות הפנימיות). 
 
סיפור השבוע הוא התגייסות הימין כולו להעלמת חוות הדעת של דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה להסדיר את פעולת החטיבה להתיישבות, אחת מזרועות התמנון זולל התקציבים בחשאי של המתנחלים. אחד, ח”כ סמוטריץ’ מהבית היהודי הגיש הצעת חוק משלו להסדרת היחסים עם החטיבה להתיישבות, משהו בסגנון שלום דומרני מגיש הצעת חוק להגנת עסקים קטנים ובינוניים. 
 
החטיבה מעבירה יותר משני שליש מתקציבה להתנחלויות ופירורים לנגב ולגליל. ח”כ שפיר סולקה מישיבת ועדת הכלכלה בגלל הדרישה הקולנית לשקיפות עסקי החטיבה, לידיעת שר השקופים אריה דרעי. ובאותה נשימה מקצצת המדינה בהטבות המס לפריפריית הנגב והגליל תוך תוספת להתנחלויות על פי דרישת ראש הממשלה ונפתלי בנט. מדובר בסחיטה באיומים. בנט את ביבי, וביבי את גפני, יו”ר ועדת הכספים. 
 
לא ברור מדוע אותו דרעי לא התנה את מינויו כאביר עשוקי הנגב והגליל בגיבוי יישובי הפריפריה שניזוקו. אלא אם כן הוא יקבל את הכסף מתחת לשולחן ויחלק אותו לאנ”ש, כמו בימים הטובים ההם. אני מאמין לאלו הטוענים שהסללום הכספי של המתנחלים הוא כמעט אמנות מופשטת, אבל הסכומים אמיתיים והפערים לנפש בתקציבי חינוך, שיכון, תשתיות ושאר תופינים הם ברמה שערורייתית לעומת מגזרים אחרים. 
 
מחפשים אשמים? נא לעיין בתקציבי ההתנחלויות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על הרשויות המקומיות, ונתוני משרד הפנים והחינוך.