אני בת 68, ובן זוגי בעשור האחרון אובססיבי מאוד לגבי החפצים שלו. כל הבית שלנו נראה כמו מחסן, הוא מסרב לזרוק חפצים ישנים, מסמכים, קלטות, מכשירי חשמל שלא עובדים, ואפילו בגדים שכבר מזמן לא עולים עליו. הוא גבר מקסים, בן זוג נפלא, ואנחנו חברים טובים, אבל לצערי הרב אני לא מצליחה להגיע איתו לעמק השווה בכל מה שקשור לבלגן שהוא מייצר. מה דעתך?
"עושה רושם כי מדובר באגרנות כפייתית, סוג של הפרעה נפשית שעלולה לפגוע בתפקוד היומיומי של האדם הסובל ממנה ובבני המשפחה שלו. ככל הנראה, האגרנות מעניקה לו סוג של ביטחון, והחפצים שהוא אוגר הפכו כבר לחלק ממי שהוא. אם תשימי לב, תראי שהוא משרה את הביטחון שהוא מקבל מהאגרנות עלייך, ויש בזה משהו מאוד יפה בעיניי. כדי שתוכלו להתמודד עם הבעיה הזו הייתי רוצה שבתור התחלה תבררי איתו אם החפצים שהוא שומר חייבים להיות בבית, או יכולים להיות שמורים במקום אחר. אם הוא יסכים לשמור לפחות חלק מהדברים מחוץ לבית, תוכלו למצוא פתרון חלופי ולשכור מחסן קטן קרוב לביתכם, ובמחיר נוח".

אני עולה חדשה, אמא לארבעה. לפני כשנה חזרתי הביתה ומצאתי את בעלי שוכב עם אישה אחרת. הוא סיפר לי שהוא מנהל איתה רומן כבר כמה שנים, ואני הרגשתי כאילו האדמה נפערה מתחת לרגליים שלי. מנהל העבודה שלי הלווה לי כסף, ובזכותו הצלחתי אחרי כמה חודשים לעזוב את הבית ולעבור לדירה אחרת עם הילדים. התחלתי לעבור טיפול כי סבלתי מפוסט־טראומה, וגם שניים מילדיי מטופלים. לצערי, הקורונה הגיעה וקצת האטה את הליך הגירושים, אבל אני רוצה לדעת איך אפשר להתנהל נכון כלכלית ולנהל בית עם משכורת אחת?
"בתור התחלה, אני מבין את תחושת העלבון והחוויה הקשה שעברת. אין כל ספק, מדובר באכזבה גדולה. לדעתי, הדבר הכי חכם שאת יכולה לעשות הוא לקחת עורך דין טוב המתמחה בדיני אישות, מישהו שהוא בר סמכא, אדם מוכר בתחום שיצליח לייצג אותך כמו שצריך במשפט. גם אם תעשו משמורת חלקית, זה לא אומר שלא מגיע לך לקבל מזונות ואפילו סיוע בטיפול שאת והילדים עוברים בעקבות הטראומה הקשה. ייתכן שהתהליך יהיה מורכב, אבל הכי חשוב שתגייסי את כל הכוחות ותמצאי עורך דין טוב. גם אם זה יעלה עוד כמה שקלים, זה יהיה שווה את הכסף. אב ילדייך יהיה חייב לשלם גם על הצהרונים של הילדים, הוא יהיה חייב לשאת במחיר ולקחת אחריות על מעשיו, כדי שרמת החיים שלך לא תיפגע. רק אחרי שתביני כמה כסף את מצליחה לקבל מהמזונות תוכלי לבצע התארגנות כלכלית מחודשת ולתכנן את צעדייך הפיננסיים".

מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־8:00 ב־103FM