טרנדים משונים שמגיעים מארצות הברית הם לא עניין חדש, בייחוד אלה ששמן של בנות שבט קרדישיאן נכרך בהם בדרך כזו או אחרת. שתלי ישבן עצומים, דיאטות מטורללות או סתם בלונד פלטינה מזעזע, כמו זה שקים קרדשיאן מציגה בימים אלה - כל מה שצריך הוא תמונה אחת באינסטגרם ונחילים של מעריצות נלהבות כבר עמוק בפנים. שום דבר כבר לא יכול להפתיע אותנו, ובכל זאת, הטרנד החדש שמשתלט לאטו על הרשתות החברתיות בחודשים האחרונים הוא קצת קשה לעיכול, או מקשה על העיכול, תלוי איך מסתכלים על זה. שובו של המחוך - אותו אקססורי מיתולוגי שנשים נהגו לחנוט עצמן בתוכו כדי להשתחל לשמלות קטנטנות ולדגמן מותן מצומצמת על גבול הלא אנושית - הפעם כאביזר מודרני שנועד להעניק ללובשת את גזרת שעון החול האופיינית במיוחד לבנות קרדשיאן. כרגיל בעולם המופלא של הרשתות החברתיות, הכל זה עניין של מיתוג.



בשנה האחרונה יותר ויותר חברות אמריקאיות מייצרות מחוכים מסוגים שונים, ומציגות אותם להמונים כפתרון האולטימטיבי לנשים שלא ניחנו במותן הצרה של קים או קלואי קרדשיאן (שייאמר לזכותן שדווקא הצליחו לשוות סקס אפיל מחודש לקימורים ולגזרה שופעת). הם לא קוראים למוצר מחוך אלא ״Waist Trainer״ - אביזר מאמן מותניים, שנועד כביכול לספק את האשליה שהשימוש בו יעזור ללובשת לצמצם היקפים. וכדי להשריש את המוצרים היטב, מציעות החברות את המחוכים הללו גם לאושיות רשת בולטות כמו ג׳סיקה ואנסה, המכונה מלכת הטוורקטינג, עם מיליוני עוקבים ב-VINE ובאינסטגרם; ולכוכבות ריאליטי כמו ג'ני פארלי, כוכבת ״ג'רזי שור״ וקים זודיאק מ״עקרות בית אמיתיות: אטלנטה״; אך גם כוכבות כמו ג׳סיקה אלבה כבר הספיקו להודות שהן משתמשות במחוכים האלה; וגם אמבר רוז, האקסית של קניה ווסט (בעלה של קים קרדשיאן), העלתה תמונה שלה עם מחוך. כולן מעודדות את העוקבות שלהן לעשות כמוהן ולהסתובב עם אביזר העינוי הזה למשך ארבע שעות ביום.



למעשה, Waist Trainers נעשו כל כך פופולריים, שבתחילת החודש דיווחו בגוגל שהמושג הזה זוכה ל־135 אלף חיפושים מדי חודש, והמושג ״Waist Training״ זוכה למספר דומה של 110 אלף חיפושים בחודש, וגם המכירות, כמו שאפשר לתאר, הן בהתאם. באתר USA Today דיווחו כי מכירות המחוכים זינקו לאחרונה ב־250%, ומחוך ממוצע נמכר במחיר של בין 50 ל־130 דולר, כך שאפשר רק לנחש את ההכנסות.




הצר את המותניים וצמצם את קיבולת הקיבה. מחוך במראה הישן (צילום: מתוך ויקיפדיה)



ותודה לבנות קרדישיאן


את ההצלחה הפנומנלית של המחוכים אפשר לזקוף כאמור לבנות קרדשיאן, הנשים הכי פופולריות ברשתות החברתיות. עוד באוגוסט 2014, בזמן שהיא מדברת בתקשורת בלי הפסקה על המאבק להישאר רזה לאחר לידת בתה, העלתה קים קרדישיאן לחשבון האינסטגרם שלה סלפי (איך לא) שבו היא נראית חמושה במחוך חונק במיוחד. 28 מיליון העוקבים שלה הגיבו בהתלהבות. בהמשך היא הודתה שהיא מכורה למה שנקרא ״Waist Training״ או ״corset training״ - אימון מותניים בתרגום חופשי. הרעיון הוא להסתובב עם המחוך הזה כמה שיותר, וההבטחה היא לצמצם את ההיקפים כאשליה אופטית. חלק מהחברות המייצרות את המחוכים האלה מבטיחות כמובן גם טרנספורמציה פיזית, אך אין לכך שום הוכחות מוצקות.



לפני כשבועיים הצטרפה אליה גם האחות קלואי, ששיתפה עם 18.5 מיליון העוקבים שלה באינסטגרם תמונה שבה היא לובשת מחוך, והמותניים שלה נראים צרים להחריד. יום למחרת העלתה תמונה של שרירי הבטן החדשים שלה, וזקפה אותם דווקא לזכות אימוני הכושר המפרכים שאימצה כאורח חיים, אבל לא בטוח שכל העוקבות שלה הבינו את הקשר למחוך. בין שקוראים להם ״Waist Trainer״ או ״Waist Shaper״, הקונטקסט כבר עושה את שלו.



למחוך היסטוריה ארוכה וממושכת באופנה הנשית. הוא היה קיים עוד במאה ה־15 בצרפת ככלי שנועד להצר את מותניהן של נשים. הוא נחשב לפריט הלבשה תחתונה, והיה פופולרי בכל רחבי אירופה במאות ה־16, ה־17, ה־18 וה־19, אומנם בשינויים קלים בגזרה ובחומרים, אבל התפקיד זהה - להצר את המותניים. כבר במאה ה־18 הזהירו רופאים מההשלכות הרפואיות של לבישת מחוך - פגיעה בעצמות ועיוות מבנה השלד, צמצום קיבולת הקיבה וקיבולת הריאות. בשלב מסוים נהגו הנשים להסתובב עם מלחי הרחה כדי שיוכלו להתעורר בכל פעם שהתעלפו מהמחוך ההדוק מדי. מעל הכל הוא נחשב לאביזר המדכא נשים, משום שבעבר נהג להנציח את הדימוי השברירי של נשים, והנטייה להתעלף מלבישתו נתפסה כרומנטית. רק עלייתה של התנועה הפמיניסטית במאה ה־20 הצליחה לעצור את הטירוף, עד עכשיו.



יצרני המחוכים אומנם מנסים להפוך את המחוכים של שנת 2015 לאטרקטיביים במיוחד עבור קהל הלקוחות - הם לא מגיעים בצבעי חום עכברי כמו שאפשר לתאר, אלא בצבעי ניאון מגניבים ואפילו עם ציורי קומיקס, כדי שקלואי קרדישאן תוכל לציין כמה המחוך שלה ״חמוד״. אבל מדובר באותו מחוך מיתולוגי שדוחק את כל האיברים הפנימיים מחוץ למקומם הטבעי.




קלואי קרדשיאן ומחוך הקומיקס ה"חמוד" (צילום: אינסטגרם)



"המזון לא מתעכל"


לא כולם נוהרים אחרי הטרנד. למרבה השמחה ובאופן מפתיע, המתנגדים הנחרצים לו הם לאו דווקא הפמיניסטיות, אלא הרופאים. בעוד עיתונים כמו ״ניו יורק פוסט״ שלחו כמה מהכותבות שלהם להתנסות בעצמן בלבישת מחוך, במגזין הנשים Allure קראו להפסיק עם הטרנד וציטטו את הנוירולוגית ד״ר אורלי אביצור שהסבירה שלבישת מחוך מסוכנת להפליא. ״יש הרבה השלכות פוטנציאליות ללבישת מחוך לאורך זמן, ובהן נזק לעצבים בעמוד השדרה וגרימה לתופעה קלינית בשם מרלגיה פרסטטיקה, הגורמת לכאבים ותחושת בעירה בירך. ראיתי את המצב הזה לעתים קרובות אצלי במרפאה, עקב לבישה של מחטב צמוד מדי״. אפילו ד״ר אוז, הרופא הטלוויזיוני האהוב ביותר באמריקה, הקדיש לנושא פרק מיוחד בתוכנית שלו בפברואר האחרון. שם דאג להסביר לקהל שהמחוך לא באמת תורם לצמצום היקפים, אלא מסב בעיקר נזקים פיזיים, וקרא לקהל שלו להפסיק עם העניין.



מחוך נוסף שמככב כרגע בכותרות הוא זה שלבשה השחקנית לילי ג׳יימס, המגלמת בימים אלה את סינדרלה בסרט חדש. פייג' סיקס של ״ניו יורק פוסט״ דיווח השבוע שהמחוך שנאלצה ללבוש עבור התפקיד היה כל כך צמוד, שהיא לא הייתה מסוגלת לאכול מזון מוצק. ״כשלבשתי את המחוך, פשוט לא יכולתי לאכול״, סיפרה ג׳יימס לחדשות ערוץ E!. ״אם אכלתי, לא יכולתי לנשום בכלל בתוך המחוך, והרגשתי שהמזון לא מתעכל כמו שצריך. זה היה ממש לא נעים. הייתי צריכה להסתפק במרק. אין לי מושג איך נשים לובשות את הדברים האלה לאורך זמן אם הן לא חייבות״.