אין כמעט חייל קרבי בעשרות השנים האחרונות שלא אכל ב״בית הפנקייק״ בכפר ויתקין (הסמוך לנתניה) בדרך לבסיס. בימי ראשון הפך המקום לחטיבה צה״לית, המקום לבש ירוק וכמות סירופ המייפל שזרמה שם הייתה יכולה להטביע את אויבינו.


ימים עברו, סכסוכים משפטיים הסתיימו, והנה ״בית הפנקייק המקורי״ ממיר את משכנו ופותח סניפים בהרצליה וכעת גם בנמל תל אביב. הסניף החדש ממוקם במרכז גן השעשועים לילדים (היפהפה, מומלץ!), מקום אידיאלי לפתיחת בית שבו מכינים אוכל כל כך אהוב על ילדים.

העיצוב עדיין בשלבי התהוות, ונכון לזמן ביקורנו אי אפשר לומר שהמקום מתכתב עם האווירה התל-אביבית. הוא לא מגניב, אפשר אפילו לומר שהוא מושבניקי טיפוסי. גם תפריט האוכל אינו מביא עמו איזושהי בשורה: ארוחת בוקר סטנדרטית למדי (במחירים שהם קצת מעבר לפופיק יחסית למקום מתחיל - 54 שקל), כריכים (במחירים גבוהים מאוד, 47-42 שקל) וגולת הכותרת - הפנקייקס.


על מנת להקל על המלצרים גויסו לתפריט צילומי מנות הפנקייק, שיקלו על הסועדים לבחור מביניהן. אלא שהתוצאה הפוכה - כולם נראים נפלא ומגרים את החושים, וההתלבטות בעיצומה. בסופה של החלטה הוחלט לפצל את הבחירות - במקום מאפשרים לקחת חצאי מנות, וכך לטעום מספר רב יותר של טעמים. שאפו על היוזמה.

מהמנות המלוחות (כל אחת מהן 39 שקל) בחרנו בגבינה בולגרית ובטונה. שתי המנות הגיעו גדושות בתוספת, טריות למדי והחשוב מכל - עם בסיס פנקייק אוורירי, איכותי וטעים עד מאוד. הבעיה היחידה הייתה שהטעם היה אחיד. הגבינה המלוחה אומנם הוגשה בכמות נדיבה, אבל משעממת בפה. תוספת של, נניח, זיתים או עגבניות שרי בודדות, הייתה מעניקה לא רק טעמים נוספים, אלא גם קצת צבע ושמחת חיים.

זה הזמן לספר כי הרשת חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם חברת ״בר-אל״ - מהמובילות בארץ בייצור מוצרים ללא גלוטן - לאספקת תערובת מיוחדת שפיתחה, המאפשרת להכין פנקייק טרי וטעים שאינו מכיל גלוטן. ואכן לא ניתן לזהות איזה פנקייק מאלו שעל השולחן אינו מכיל גלוטן.

הפנקייקים המתוקים (39 שקל) היו טעימים גם כן, וחלקם אף ממכרים, ואולם גם בהם היו חסרים שדרוגים קלים שהיו יכולים להעיף את המנות מעלה. אנחנו ב-2015, והציפייה היא לפנקייקס מרהיבים, עם טעמים חדשים ושילובים מפתיעים, ולא להסתפק בשוקולד נוטלה, קוקוס או דובדבנים מהאייטיז. נדמה שככל שיחלוף הזמן, יבינו החבר׳ה החביבים מכפר ויתקין שעל מנת להצליח במקום צפוני כמו נמל תל אביב צריך להביא קצת חדשנות וקצת יותר שיקיות, ולא להסתפק במה שאכלנו בזמן שירות החובה שלנו לפני 20 שנה. אנחנו אופטימיים. 

"בית הפנקייק המקורי", התערוכה 3, ת"א, 03-5083611