כמעט בכל בית מרק היא מילה נרדפת לחורף. בביתי זהו אחד המאכלים האהובים ביותר על ילדי, והוא מתקבל בברכה בכל ימות השנה ומוגש בתחילת הארוחה המשפחתית. הוא לובש ופושט צורה, מרקם וגוון בהתאם לתכולת מרכיביו.



בכל פעם מחדש אני מופתעת מהיכולת ליצור מנה מעניינת, מפתיעה ומלאת תוכן ממצרכים פשוטים ונגישים. אם אתם רוצים להכין מרק מנצח, יש להקפיד על כלל זהב והוא: להשתמש בחומרי גלם איכותיים וטריים. רצוי להשתמש במנות עוף או בשר כדי להעשיר את המרק. ממהרים? ניתן להיעזר באבקת מרק (רצוי ללא מונוסודיום גלוטמט) בכמויות קטנות.



ככלל, הכנת מרק אינה מורכבת ואפילו פשוטה מאוד. לשם כך אנו צריכים ירקות, נוזלים ונותני טעם. אולם לפעמים אפשר להפוך את המרק למנה עשירה ומורכבת, כשלירקות הבסיסיים מוסיפים שפע של תוכן, כולל דגנים, קטניות, בצקניות, כדו־ רי בשר וכל שעולה על דעתכם. כך, ממרק סתמי או רגיל, הופך המרק למנה עשירה, סמיכה ומלאה הפתעות, בעצם סוג של ארוחה שלמה.



סוג המרק שאני מכינה מותאם לארוחה, וכשהארוחה מורכבת ממספר מנות רב, אזי אני בוחרת להכין מרק צח עם תוספות קלילות המרמזות על הארוחה הנפלאה המצפה לנו. וכשאני רוצה להפתיע ולא להכביד עם מרק כבד ומשביע, אני בוחרת להכין מרק על בסיס ירק אחד בלבד, כמו ארטישוק ירושלמי, קישואים ושמיר, ירקות כתומים וכו', כשהכל עובר טחינה עדינה ולפעמים אף סינון. לא משנה איזה מרק בוחרים, העיקר הוא להקפיד על שימוש נכון בחומרי הגלם ובטכניקת ההכנה.



לפניכם מתכון למרק כתום מוצלח הממלא אותנו בתחושה חמימות מענגת. למרק יש גרסאות רבות. כשמדובר בארוחה חלבית מוסיפים כמובן שמנת, אבל בארוחה בשרית יש שיטות הסמכה שונות, וכן שלל מתכונים להכנה. זהו אחד המוצלחים ביותר.




יכול להיחשב גם ארוחה שלמה. דלעת למרק (צילום: פסקל פרץ רובין)



טיפסקל


כשרוצים לגוון ולהעשיר את המרק, מוסיפים מעט קטניות ודגנים כמו גריסים, אורז, עדשים אדומות או ירוקות או פול. אפשר לגוון בתוספת בצקניות, נטיפי ביצה, פסטה או אטריות.



ניתן להוסיף עשבי תיבול ירוקים לקבלת מרק ירוק, כמו שמיר, כוסברה, פטרוזיליה, עלי מנגולד, תרד, כרפס, בצל ירוק וכרישה. רצוי להוסיף לקראת סוף הבישול ולטחון הכל יחד בטחינה קצרה.



אפשר לעבות מרק דליל ברביכה על בסיס מרגרינה/מחמאה/חמאה. מוסיפים קמח בהתאם לסמיכות המרק הרצויה ויוצקים אל נוזלי המרק.



לפורטל הקולינארי של פסקל »


מרק שלושת הכתומים


החומרים ל־6־8 מנות:


500 גרם דלעת (או דלורית) חתוכה גס


1 בטטה גדולה במיוחד חתוכה גס


2 גזרים גדולים חתוכים גס


1 תפוח אדמה גדול חצוי


10 כוסות מים


8 שיני שום כתושות


1 כפית מלח


1/2 כפית פלפל שחור


1 כפית כמון


1/2 כפית גרגירי כוסברה טחונים


2 כפיות קמח מנופה


2 כפות תערובת מוכנה לפלאפל (אם אין, אפשר להגדיל מעט את כמות התבלינים)


1/2 כוס מים


כוסברה טרייה קצוצה ומעט פלפל שאטה קצוץ



אופן ההכנה:


1. מניחים בסיר רחב את הירקות, יוצקים מעל מים, ומביאים לרתיחה על להבה בינונית. מבשלים כ־20 דקות עד שהירקות מתרככים.



2. מוסיפים שום, מלח, פלפל, כמון וכוסברה, ובוחשים עד לכדי רתיחה. מבשלים כ־15 דקות.



3. מועכים את הירקות בעזרת מוט מרסק עד לקבלת מחית חלקה, ומבשלים על להבה נמוכה.



4. מערבבים בקערית את הקמח ואת התערובת לפלאפל. מוסיפים מים ומערבבים לבלילה חלקה ללא גושים (אפשר להוסיף מים במידת הצורך).



5. מוסיפים את הבלילה למרק, בוחשים במהירות, מכסים ומבשלים על להבה נמוכה כ־30 דקות. בהגשה מקשטים בכוסברה טרייה או מיובשת ובמעט פלפל שאטה קצוץ.