ידוע לכל עד כמה חשוב לשלב בארוחות שלנו ירקות טריים ומבושלים, וכמה כדאי לשלב בה ירקות במגוון מרקמים, צבעים וטעמים מעניינים. על הדרך רצוי גם לעצב ולחתוך את הירקות בצורה מעניינת כדי שהילדים יתפתו להושיט את היד וגם לפתוח את הפה.

 אבל לא פעם אנו מתעצלים להכין את הסלט או מנת ירק, וכך יוצא שאיננו צורכים אותם תדיר. גם כשנערכים לארוחות חג או לאירוח משפחתי, אנו בדרך כלל שמים דגש על המנה העיקרית או האחרונה, משקיעים בהם עניין ומחשבה עמוקה, ומשום מה לא מייחסים חשיבות רבה להתאמת המנות הנלוות לארוחה - בעיקר ירקות טריים ומבושלים.

 סלטים ותוספות של ירקות טריים ומבושלים הם מבחינתי פינוק אמיתי בכל ארוחה. אני משתדלת לשמור על מתכונים מהירי הכנה ופשוטים, כאלה שגם משמחים בצבעוניותם הנהדרת. חלק חשוב מה"טעם" בעניין זה הוא צורת ההגשה – המנות חייבות להיות נאות ומושכות את העין. אפשר גם לשלב בהן מעט קטניות (או תוספות אחרות) וכך להפוך אותן למנות ירק המוגשות בדרך לא שגרתית, שהופכות כל סלט, גם הפשוט ביותר, למנה בלתי נשכחת.

 אחרי החיתוך מגיע התיבול, והוא צריך להיות עדין ולא דומיננטי, מחבק ומדגיש את טעם הירק. תפקידו הנוסף הוא לשוות לירק מראה מושך ומעניין. לפעמים, כשאני ממהרת, הבחירה שלי היא להשאיר את הירק שלם, לצוות אליו עשבי תיבול מעניינים, לעטוף אותו בנייר אפייה ומעליו רדיד אלומיניום, ולהניח על להבה גלויה או לצלות בגריל בתנור. באותה הדרך אפשר להכניס את הירקות שלמים בכלי חסין אש אל המיקרוגל ולאפות בעוצמה מרבית במשך שבע דקות. כל שנשאר הוא לחתוך, לתבל ולהגיש.

 

טיפסקל

 בישול הירקות: כדי לא לבשל את הירקות יתר על המידה ולהפוך אותם לרכים ודייסתיים, הקפידו על זמני בישול מדויקים והשגיחו עליהם תוך כדי בישול.

איזון נכון בתיבול: שמרו על הטעם הטבעי של הירקות ואל תכסו אותו בתיבול לחלוטין; כך תשדרגו את הטעם באופן מינורי.

 

 החומרים לחציל ובטטה שלמים

לחציל:

1 חציל גדול עם הקליפה

מעט שמן זית

2 שיני שום קצוצות

מיץ מ־1 לימון

2 כפות טחינה ירוקה

מלח גס ופלפל לפי הטעם

לבטטה:

1 בטטה גדולה עם הקליפה

מעט שמן זית

2 ענפי רוזמרין או טימין

מלח גס ופלפל לפי הטעם

נייר אפייה / רדיד אלומיניום

 

אופן ההכנה:

1. לחציל: צולים את החציל בגריל או על להבה פתוחה עד ריכוך. מניחים בכלי הגשה ובסכין חדה חוצים אותו לאורך. בוזקים מעל את שאר החומרים ומגישים חם.

2. לבטטה: מניחים את הבטטה על נייר אפייה ומעל נייר אלומיניום, מזלפים מעט שמן זית, מניחים את ענפי הרוזמרין או הטימין ובוזקים מלח ופלפל. סוגרים היטב את הנייר וצולים בגריל או על להבה פתוחה עד ריכוך.

מגישים חם.