כבר מספר חודשים שבני בן ה־9 מתלונן על כאבי בטן כשהוא אוכל ארוחת ערב. הוא הפסיק לאכול ארוחות ערב בכלל, ואם אני ממש מתווכחת איתו והוא מסכים לאכול אז הוא קם בחצות, משתולל בבית וטוען שהבטן כואבת לו. במהלך היום הוא לא מתלונן על כאבים, ולכן לדעתי הוא מסרב לאכול בערב בגלל בעיה רגשית כלשהי ולא בגלל כאבי בטן. מה דעתך?



״בנך אומר לך שאם הוא אוכל בערב הוא סובל מכאבים, אם ילד מתלונן בצורה עקבית על כאבי בטן הוא לא משקר. כשילד מספר על כאבים צריך לפני הכל לבדוק ממה התלונה נובעת, אולי זה אמיתי ואת מפספסת דבר חשוב. קחי את בנך לבדיקה אצל גסטרואנטרולוג של ילדים ותני לו להסביר את התלונה שלו בעצמו, הרופא יחליט איך לבדוק אותו ומה לעשות איתו. אם את סבורה שמדובר בבעיה רגשית, תבררי את העניין לעומק ותבדקי מה קורה בנפש הצעירה שלו שלא מאפשר לו לאכול ארוחת ערב. אם את סבורה שמדובר בבעיה רגשית תנסי להבין מה קורה במהלך ארוחת הערב שיכול להשפיע עליו, אולי אתם רבים בארוחה, אולי יש רעש שמפריע לו, יכול להיות שקורה משהו שלא נעים לו. בכל מקרה הדבר הראשון שאת צריכה לעשות זה כאמור לפנות לרופא מומחה ולבדוק אם הוא סובל מבעיה גופנית כלשהי. אחרי שגסטרואנטרולוג יבדוק אותו ויגיד שהכל בסדר מבחינה פיזית, קחי את הילד לשיחה ותגידי לו: 'עכשיו כשאנחנו יודעים שאין בבטן פצע או דבר דומה בוא נחשוב יחד על ארוחות הערב'. תשאלי אותו מתי הוא רוצה לאכול בפעם האחרונה במשך הערב ומה הוא רוצה לאכול. אולי הוא רוצה כוס שוקו, או מנת גלידה, אלו גם נחשבים ארוחות ערב. אין שום בעיה אם הוא מחליט לאכול משהו קטן, יש אנשים שלא רוצים לאכול הרבה בערב״.



אני סובלת לעתים קרובות ממרירות בפה. זאת תחושה מגעילה ולא נעימה שאני לא מצליחה להיפטר ממנה. למה זה קורה לי?



״טעם מר בפה יכול להיווצר מסיבות שונות, עלייך לעבור בדיקות מקיפות כי ייתכן שהטעם הוא סימפטום שיכול להעיד על בעיה רצינית יותר. טעם מר יכול להיות קשור לבעיות בכבד, ויכול להיווצר במקרה שאת סובלת מחיידק ההליקובקטר בקיבה. אם יש לך אף סתום ואת נושמת דרך הפה זה גם יכול לגרום לתחושת מרירות, וכמו כן יש תרופות מסוימות שיכולות לגרום לת־ חושה הלא נעימה הזו. ישנן סיבות נוספות שיכולות לגרום לתופעה, אך כאמור כדאי שתפני לרופא שי־ בדוק לעומק את הדברים״. 



אני סובלת מתסמונת המעי הרגיז, מהי התזונה הנכונה בשבילי?



״אינני יכולה להמליץ לך על תפריט פרטני מכיוון שתסמונת המעי הרגיז מתבטאת אצל כל אחד בצורה שונה ויש להתייחס לכל מקרה בצורה אינדיבידואלית. באופן כללי כדי לטפל בתופעה כדאי בשלב הראשון לפעול לפי שיטת האלימינציה. במשך שבועיים, באופן חד משמעי, עלייך להימנע לחלוטין ממזונות מסוימים, אם את חשה שיש שיפור במצבך תחזירי בהדרגה כל אחד מהמאכלים שהורדת ותבדקי אילו מהם גורמים לך לסבול מתופעות הקשורות לתסמונת המעי הרגיז. מאכלים שיכולים לגרום לבלגן בבטן ולהתחזקות של התופעות הם כל סוגי הכרובים והצנו־ ניות (ברוקולי, קולורבי, צנון, לפת ועוד), פלפלים בכל צבע ובכל צורה וכל סוגי הקטניות (עדשים, אפונה, שעועית לבנה וכו'). כל אלו יכולים לגרום לגזים, לנפיחויות, לתחושות לא נעימות ולשלשולים ועצירויות לסירוגין. מובן שיש להתייחס לכל מקרה לגופו וישנם אנשים שהמזו־ נות הנ״ל לא גורמים להם לבעיות. זו כבר עבודה שלך עם עצמך, ברגע שתביני מהם המזונות שמכבידים עלייך וגורמים לך לסבול מכאבים ותופעות לא רצויות, תדעי להימנע מהם ותרגישי הקלה״.

בתי בת ה־17 הפכה להיות טבעונית ועכשיו היא החליטה לאכול רק אוכל שאינו מבושל. האם זה מסוכן בעבורה?
״כאשר ילדה בת 17 בוחרת להיות טבעונית ומחליטה לעבור לדיאטה קשה יותר, חשוב שהיא תעשה את זה בצורה נכונה ואף בליווי מקצועי. אם בתך בוחרת לוותר על מזונות מסוימים ולא עושה את זה בצורה נכונה זה עלול לגרום למחסור בברזל, בוויטמין B12, בסידן, בחלבון ועוד. לדעתי דיאטת Raw Food (אוכל לא מבושל) היא לא כדאית, אבל אם בתך בכל זאת רוצה להיות טבעונית ובוחרת לחיות לפי תפריט כזה, היא צריכה ללכת לדיאטנית שמתמחה בטבעונות, אשת מקצוע תוכל לבנות בעבורה תוכנית מאוזנת שתכיל את כל התוספים שהיא צריכה. בכל מקרה הילדה צריכה לעשות בדיקה של ברזל, B12, וויטמין d באופן קבוע פעם בשנה, כי אם היא סובלת מחוסרים זה יכול לפגוע לה בהתפתחות, בשרירים ואפילו בפוריות שלה בעתיד״. 


מתוך תוכניתה של ד״ר אולגה רז, ראש המחלקה למדעי התזונה באוניברסיטת אריאל, התוכנית משודרת כל יום שישי ב־12:00 ב״רדיו ללא הפסקה"

ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי