אני מעשן סמים קלים בסופי שבוע ובאירועים חברתיים. אני לא חושב שזה רע או ממכר, אבל הבנתי שלא מעט אנשים דווקא כן מתמכרים לסמים קלים. מה דעתך, והאם סמים קלים עדיפים על סיגריות?



״לכל חומר שנכנס לתוך הגוף שלנו יש השפעה כלשהי עלינו. בעבר חשבו למשל שעישון טבק הוא לא נורא ושאין לו השלכות, אבל כיום סיגריות כבר קיבלו (בארצות הברית) הגדרה של סם ממכר פסיכו־אקטיבי. כשאנחנו מדברים על סמים קלים כמו גראס וחשיש אנחנו מדברים על חומרים עם השפעה יותר גדולה. בעבר היו אנשים שנהגו להשתמש במריחואנה כדי להקל על הכאבים, אבל כיום כשאנשים משתמשים בחומרים האלו בלי סיבה ובלי פיקוח נוצרים מצבים של התמכרויות, ובמקרים מסוימים ההשפעה של חומרים אלו עלולה להיות הרסנית. יש כאלו שמעשנים רק כשהם יוצאים לבלות, ויש כאלו שמסתגרים בבית, מעשנים סמים קלים ומשחקים מהבוקר עד הערב במחשב ומתמכרים גם לזה. לשאלתך, סמים קלים לא עדיפים על סיגריות וסיגריות אינן עדיפות על סמים קלים, כל חומר כימי שהגוף לא צריך אותו באמת עדיף לא להכניס פנימה לתוך הגוף. גם אם באמת צריך איזשהו טיפול נגד כאב, אני ממליץ לבדוק קודם את תחום הרפואה האלטרנטיבית. אני נגד צריכת חומרים מיותרים ואני לא חושב שיש בכך צורך, לדעתי העולם מספיק יפה, צבעוני ושמח גם בלי שנצטרך להשתמש בעזרים חיצונים״.



אני מכורה למשקאות דיאטטיים. אני לא מסוגלת בכלל לשתות מים כי אני מרגישה שיש להם טעם תפל. לאחרונה בני המשפחה שלי שכנעו אותי לוותר על המשקאות הקלים ומאז אני שותה כל היום רק סודה, האם זה מסוכן?



״טוב עשו בני משפחתך ששכנעו אותך לוותר על המשקאות. יש אנשיפ שצורכים כמויות שלא יתוארו של משקאות ממותקים (בסוכר, באספרטיים או בחומרים אחרים) ומגיעים לטיפול כי הם באמת מכורים. כל הכבוד לך על כך שהצלחת לעבור מההתמכרות של משקאות קלים לשתיית סודה. שתיית סודה היא לא בעייתית, ולמעשה את יכולה לשתות את המשקה הזה כמה שתרצי. סודה היא למעשה כמו מים, ושתייה של כוס מים בשעה היא כמות נורמלית פחות או יותר לגוף האדם. אין טעם לשתות יותר מדי, כי אז הגוף כבר מתחיל לאבד מלחים ומינרלים, אבל אם את לא עוברת כמות סודה של שניים־שלושה ליטרים ביום, את יכולה לשתות לרוויה״.



לאחרונה נודע לי שבתי בת ה-16 שותה אלכוהול, מעע שנת בסתר, מסתובבת בחברה רעה ומשקרת לי. הייתי יכולה לסלוח לה אם הייתי יודעת שהיא שותה כוסית פה ושם עם חבריה, אבל גיליתי שהיא שותה בקבוקים שלמים. אביה הביולוגי של בתי סבל לאורך כל חייו מאלכוהוליזם ואף היה מכור לסמים קשים, ואני חוששת שהיא בעלת נטייה להתמכרות בגלל ההיסטוריה של אביה. האם יש גן שאחראי להתמכרויות שבגללו חלק מהאוכלוסייה רגיש ונוטה יותר להתמכרות?



״לצערי התופעה שאת מתארת היא מאוד שכיחה ולא מתרחשת רק בבית שלך. שתיית אלכוהול כבר הפכה לחלק מתרבות הבילוי של בני העשרה. לשאלתך, נראה שאכן יש גן המשפיע על הנטייה להתמכרות, אבל יחד עם זאת נעשו מחקרים שטוענים שהגנטיקה שלנו יכולה להשתנות. הגנים עצמם יכולים להשתנות בהתאם לסביבה שבה אנחנו גדלים, ובהתאם לאנשים שמשפיעים עלינו ועל דפוסי החשיבה שלנו. במילים אחרות, אנחנו נולדים עם גנטיקה מסוימת, אבל היא לא חקוקה בסלע באופן בלתי משתנה. הדבר תקף גם במקרה של בתך, יש לה נטייה להתמכרות ואם היא גדלה בבית שחלק מההווי בו היה אלכוהול יש לכך השפעה. בגיל 16 שתיית בקבוקים שלמים של אלכוהול גורמת לפגיעה נוראה בכבד, כי ככל שאדם הוא צעיר יותר הפגיעה היא כבדה יותר וההתמכרות קשה יותר. אני מבין שכמו כל אמא את רוצה לעזור לבתך ולמנוע ממנה לשתות, אבל בסופו של דבר ההחלטה להפסיק תלויה רק בה. את יכולה להציג בפניה מחקרים ולנסות לדבר איתה אבל קחי בחשבון שהיא עלולה להתעצבן, לעשות דווקא וללכת לשתות. אני מציע שפשוט תמשיכי להציף את הנושא ועם זאת תציגי בפניה גם את הפן החיובי של חיים נטולי אלכוהול. אל תתמקדי רק בנזק שהאלכוהול גורם, כי בגיל הזה ילדים ממאנים להקשיב. את חייבת להמשיך לנסות כי אין לך ברירה, ברגע שהיא כן תהיה מוכנה להקשיב ולשמוע, תהיי מוכנה עם הידע הנכון. אם זה יקרה כאשר היא כבר לא תשלוט על עצמה אז היא תצטרך עזרה בגמילה, כיום יש שיטות שונות ומקומות שונים שאליהם היא תוכל להגיע ולעבור גמילה״. 



עריכה: ליאת מלכא בלכטובסקי