קרובת משפחה שלי צורכת כבר עשר שנים כדורי שינה. הרופאה רשמה לה את הכדורים כטיפול לבעיה רגשית אך לצערי הם הפכו במשך השנים להרגל וכעת היא לא יכולה לישון בלי ליטול כדורים. ההתמכרות שלה החריפה במשך השנים וגרמה לכך שכדי להירדם היא צריכה ליטול יותר מכדור אחד. האם יש אפשרות לטיפול בגמילה מכדורי שינה?
"כאשר אנחנו נוהגים להכניס חומר כימי כלשהו לגופנו באופן קבוע המוח שלנו יתחיל לזהות ולהכיר אותו. אדם הופך למכור כי לאורך זמן המוח כבר מתרגל ויודע לפרש את אותו חומר ולפרק אותו יותר מהר".

"כשזה קורה כדור אחד שעזר לשינה של שמונה שעות פתאום כבר לא מספיק וכבר לא גורם להירדמות ואז צריך ליטול כדור נוסף. למרות שיש כאן בעיה הבעיה הזאת ניתנת לפיתרון כי כל חומר כימי שהגוף למד לצרוך אותו הגוף גם יכול להסתדר בלעדיו. לשאלתך, יש טיפול לגמילה מכדורי שינה ואם מישהו באמת מעוניין להפסיק להשתמש בכדורים הללו הוא יכול לעשות זאת". 
 
בני בן ה-22 נפגע בגיל שש בתאונת דרכים. מאז תחושת השובע שלו נפגעה והוא אוכל בלי הפסקה. הוא מודע לכך שהוא משמין וזה מזיק לו אבל הוא לא יכול להתאפק, הוא פשוט אוכל כל מאכל או חטיף שנקרה בדרכו. כעת הוא רוצה לשנות את אורח חייו, האם גמילה מגלוטן וסוכר תוכל לעזור לו לפתור את הבעיה?

"התאונה שעבר בנך גרמה לפגיעה במנגנון בגופו שאחראי להודיע לו על שובע. ברגע שהמוח מקבל הודעה מהגוף שרמת הסוכר מספיק גבוהה אותו מנגנון אמור בעצם להשרות על הגוף תחושת שבע".

"כאשר המנגנון הזה נפגע באיזשהו אופן (כמו במקרה של בנך) קיימת תחושה תמידית שאין מספיק מזון בגוף ולכן בעצם ממשיכים לאכול. למרות שבנך מעוניין לעשות שינוי תזונתי כדי לא לעלות במשקל, עליו להבין ששינוי כזה לאו דווקא יעזור לאזור שנפגע אבל הוא בהחלט יכול להקל על סימפטומים כמו עלייה במשקל ושל רמות הסוכר בדם.

"אחת הדרכים המומלצות כיום לירידה במשקל היא הורדה של סוכר וגלוטן מהתפריט. מעבר לעובדה שחומרים אלו גורמים לעלייה למשקל חשוב להבין שסוכר הוא חומר כימי שפוגע בגוף וגלוטן עלול לגרום לסוכרת סוג 3 ולפגיעה במוח באופן שבשלב מאוחר יותר גורם להחמרה במקרים של תופעות כמו אלצהיימר ומחלות ניווניות שונות. אם בנך מוכן להשקיע ולוותר על החומרים הללו את ושאר בני הבית חייבים לתמוך בו וגם לשנות את התפריט שלכם.

"אם תמשיכו לאכול ולרכוש אוכל לא בריא בסביבתו זה מאוד יקשה על בנך וגם אם הוא יקפיד על התפריט החדש סביר להניח שהוא יתפתה וימעד. מסיבה זו מומלץ גם שאחד מהמבוגרים בבית יעבור את אותו תהליך יחד עם הנער ואז סיכויי ההצלחה יעלו. כמו כן יש לדאוג שתחליפים בריאים כמו פירות, ירקות, חלבונים, בשרים וכו' תמיד יהיו זמינים עבורו כדי שהוא יוכל לשבוע ממזון בריא אבל לא מפחמימות ריקות". 
 
בתי בת ה-12 מוצצת אצבע כבר מגיל חודשיים. בהתחלה היא נהגה רק למצוץ אצבע אך כיום כשהיא עושה את זה היא גם ממוללת את השיער, ההרגל הזה מרגיעה אותה וגורם לה לסוג של ריחוף. ניסיתי לגמול אותה בדרכים רבות, מרחתי לה מרה (חומר מר) והדבקתי לה פלסטרים על האצבעות אך כלום לא עזר. המורה שלה מעירה לה על ההרגל וחבריה לכיתה צוחקים עליה אך לצערי היא עדיין לא מבינה שמדובר בבעיה. איך אגרום לה להפסיק למצוץ אצבע?
"נערה בת 12 נמצאת בדיוק בשלב של מעבר בין ילדות לבגרות, היא כמו ילדה קטנה שמתחילה להיכנס לעולם המבוגרים. אך למרות שבתך עוברת תהליך של התבגרות יכול להיות שהנושא של מציצת האצבע מפריע לך ולסביבתה יותר מאשר לה".

תופעות כמו מציצת אצבע יכולות להיות קשורות לעיתים לאווירה בבית, למתח בילדות וליציאה לעולם המבוגרים. מה שאת מתארת כבהייה או מבט מרחף קשור לעובדה שהמוח מתגמל על ההתנהגות הזו בשחרור של חומרים מרגיעים ולכן ההתנהגות הזאת נמשכה אצל בתך לאורך זמן. הניסיון מראה שפעמים רבות ברגע שמניחים לנושא מסוים ולא מתעסקים בו כל הזמן יש לו נטייה גם לעזוב בעצמו".

"אני מציע שתיקחו פסק זמן מהנושא ואל תדברו עליו בכלל. את יכולה לבקש בבית ובכיתה לא להתייחס לעניין במשך שבוע ולאחר מכן לבדוק מה קורה אם לא מעירים לבתך. לפעמים כשאנחנו רוצים שפצע יגליד פשוט צריכים לעזוב אותו. מעבר לכך כאשר הנושא יתחיל באמת להפריע בתך לדעתי היא תפסיק את ההרגל הזה בעצמה. אם את בכל זאת בוחרת בהתערבות הייתי ממליץ על פסיכולוג או פסיכיאטר שעוסק בתחום ההתנהגותי". 
מתוך תוכניתו של אהוד אברהמסון, כל יום שישי ב-06:00 ב"רדיו ללא הפסקה"