ערכה: אפרת קורמן
אני אדם טכני מאוד ועוסק בתחום המחשבים. מדי פעם צצים לי כל מיני רעיונות לתוכנות ואפליקציות חדשניות ובכל פעם אני אומר לעצמי "הגיע הזמן, הפעם אני עושה את זה", אבל הבעיה היא שאני לא יודע מאיפה להתחיל בכלל. האם כדאי למצוא מתכנת מקצועי שיעשה את העבודה עבורי? האם שווה להשקיע ברעיון? מה בא קודם?  
"אתה חייב לפרוץ את החסם שלך פעם אחת ולתמיד. אם שמת לב שמדי פעם צצים לך רעיונות טובים וברי ביצוע אבל אתה מרגיש חסום, למה שלא תשקיע בזה? שווה לקיים מספר פגישות עם בעל מקצוע, מישהו שמבין בתחום ויוכל ללמד אותך את הרקע ואת סדר הפעולות הנכון. בעל המקצוע אף יוכל לתכנן עבורך תכנית פעולה התחלתית וכך תוכל לפרוץ לראשונה את המחסום שלך בצורה איכותית. עומדות בפניך החלטות רבות - מה נכון מבחינה אסטרטגית? האם שווה להפיץ את האפליקציה בחנויות? והאם הרעיון עומד בקריטריונים? 

כצעד ראשון כדאי שתאפיין את האפליקציה, כלומר תבהיר את התכונות שלה. תכנן פעולות פשוטות וצייר סקיצות ראשוניות. אם אתה יכול להכין גרסה ראשונית זה בהחלט יכול לקדם את העניין. לאחר מכן כדאי שתבדוק את מצב השוק כדי להבין האם קיים רעיון דומה והאם מדובר בפתרון שעונה לצרכים של הרבה אנשים. בנוסף אתה יכול לשאול חברים ובני משפחה, מבלי להיכנס לפרטים ספציפיים כמובן. כדי להשתחרר אני ממליץ לך לצבור ידע נוסף בתחום, לא לגבי תוכנה ספציפית אלא כתפיסה כללית על הנושא. הכלים צריכים להיות בידיך".
אני גרה באזור הצפון. במשך שנתיים וחצי עבדתי בחברת ניקיון מסודרת וניקיתי משרדים גדולים אבל בשלב מסוים החברה עברה למקום אחר, ללא גישה לתחבורה ציבורית. מצאתי עבודה אחרת כמנקה אבל כעבור זמן מה קיצצו את שעות העבודה באופן משמעותי והגעתי למצב שאני עובדת פעמיים בשבוע, למשך שעה אחת בלבד. 
בעקבות הקיצוץ בשעות לא הייתה לי ברירה אלא לקחת הלוואה בסכום של 20 אלף שקלים וכעת אני לא מצליחה לצאת מהבלגן שנוצר. בשנתיים האחרונות חיפשתי עבודה ללא הרף, פקדתי בקביעות את מדורי הדרושים בעיתונים אבל לא הצלחתי למצוא עבודה. מה עצתך?
"נשמע לי מוזר ואף לא הגיוני שאת מחפשת עבודה במשך שנים בתחום הניקיון ולא מוצאת, הרי מדובר בענף שתמיד זקוק לעוד ועוד עובדים. האם פנית לכל חברות הניקיון בסביבת מגורייך? כדאי שתפני לחברות הרלוונטיות ותרימי טלפונים לכולם. תציגי את עצמך וספרי על הניסיון שלך בתחום. קחי את האחריות על עצמך ואל תחכי שיפנו אליך. 
חיפוש עבודה במדורי העיתונים זו שיטה עתיקה ואף מיושנת. אני ממליץ לך לחפש חברות ניקיון וחברות כוח אדם דרך האינטרנט ולהתחיל להרים טלפונים. אני מבטיח לך שאם תדבקי במטרה, לבסוף תמצאי עבודה". 
אני עובד בחברה מסודרת כ-18 שנה וכעת אני ניצב בפני דילמה לא פשוטה. מצד אחד יש לי אופציה לקידום בחצי השנה הקרובה אך מצד שני התחום שבו אני עוסק נמצא במצב טוב בשוק כך שבמידה והחברה תחליט לפטר אותי, תנאי הפרישה שלי יהיו מצוינים ואוכל לקבל סכום של כ-350 אלף שקל, מעבר לפיצויים הרגילים. 
מבחינה מקצועית, הקידום הוא נחשב מאוד בתחום אך יסתכם בתוספת שכר של כ-3,000 שקל בלבד. בנוסף, אם אבחר באופציית הקידום אחתום על חוזה אישי וכך, במידה ואפוטר, אני עלול להפסיד את הסכום הגדול. באיזו אופציה כדאי לי לבחור?
"בחיים כמו בחיים, תמיד קיים סיכון מול סיכוי. כאשר קיימות שתי אופציות או שתי אלטרנטיבות ששוות האחת לשנייה באופיין, הסיכוי והסיכון נמצאים באותה הרמה. אם היה מדובר בסכום פרישה בשווי מיליוני שקלים אני בטוח שלא היית מתלבט, ואם היו מציעים לך קידום בשווי אלפי שקלים גם אז לא היית מתלבט. יכול להיות שאם תיקח את הסכום הגדול תצטער על זה בעתיד בגלל שתרגיש תקוע ולא ממומש מבחינה מקצועית. מצד שני יכול לקרות גם מצב הפוך לחלוטין, ומצד שלישי יכול להיות שהצעות נוספות יצוצו במהלך הדרך, אין לדעת. 
קשה לך לקבל החלטה כי האופציות שעומדות בפניך דומות האחת לשנייה ולא קיים גורם מכריע כלשהו שיכול להצביע על כך שאתה בוחר בדרך הנכונה. במקרה כזה כדאי שתניח לנתונים ותבדוק מה הלב שלך אומר - מה בא לך? איפה באמת נמצאת התשוקה שלך? מה מושך אותך בשתי האופציות? ומהם הפלוסים והמינוסים? אתה צריך לבחור ולעמוד מאחורי הבחירה שלך ואם תרגיש שאתה רוצה להמשיך ולהתקדם פשוט תעשה את זה. בדרך כלל אנחנו רוצים לקבל הבטחה מסוימת שתוכיח מהי הבחירה הנכונה ביותר עבורנו, אבל מה לעשות? החיים הם מפתיעים ולא צפויים". 
מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב-08:00 ב"רדיו ללא הפסקה"