ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי



אני בת 21, סובלת מטריכוטילומניה (תלישת שיער).

הבעיה התחילה לפני שש שנים כשהייתי בת 14, נעלבתי ממישהו שזרק לי משפט והתחלתי לתלוש את השיער. תלשתי את כל הגבות בבת אחת, המשכתי לריסים, ובהדרגתיות עברתי לתלוש גם שיער מהראש, באיזשהו שלב נאלצתי לעשות קרחת כי כמעט לא נשאר לי שיער. לאחרונה התחלתי לקחת ויטמין מסוים שאמור להפחית את הדחף של התלישה. הכדור מאוד עוזר, אבל אני נאלצת להשתמש בו כל הזמן ובאופן רצוף כדי שהשפעתו לא תתפוגג. אני לא רוצה לקחת ויטמינים כל החיים שלי. האם יש דרך אחרת להפסיק את הדחף הזה?


״טריכוטילומניה היא לא הרגל אלא התמכרות כימית לכל דבר. מדובר בהתמכרות כי כשהדחף למרוט שיער מופיע, המוח האנושי מתחיל לייצר חומרים, והדרך היחידה להזריק את החומר הזה היא על ידי הפעולה של תלישת השיער. בדרך כלל טריכוטילומניה נובעת מכך שהאדם נמצא בלחץ תמידי או מתח רב. חשוב להדגיש שחלק נכבד מהלחץ קשור לדימוי העצמי, ולכן המעגל הזה הוא כל כך קשה לפריצה. לעתים קרובות מחסור בחומרים כימיים טבעיים שהגוף זקוק להם נובעים מתזונה לקויה, אם את לא אוכלת מספיק ירק או פירות ולא מקבלת מספיק דגנים, יכול להיווצר מצב של חוסר ויטמינים שיוביל לחוסר של חומרים שהמוח זקוק להם. אם הכדור עוזר לך זה נפלא, אבל יש גם סוג אחר של טיפול שיכול לעזור לך. סטרס ולחץ ניתנים לריפוי באמצעות טיפולים אנרגטיים שנוגעים לא רק בהתמכרות כימית לחומר כימי אלא גם בהתנהגויות והתניות שקשורות לחוסרים כימיים. מדובר פה בתהליך של שינוי אנרגטי, ולכן הייתי מציע לך להמשיך לקחת את הכדור ותוך כדי כך להתחיל גם טיפול אנרגטי של גמילה״.




אני בת 38, מעשנת כבר 20 שנה. בעבר, כשחשבתי להפסיק לעשן, אמא שלי חלתה בסרטן הריאות. משום שאמי לא עישנה מעולם הבנתי שגם אם אפסיק לעשן לא בטוח בכלל שלא אחלה גם אני במחלה הזאת, ולכן אין טעם שאגמל. בינתיים אני ממשיכה לעשן. מה דעתך?
״את בת 38 ומעשנת באופן כבד כבר 20 שנה, חשבת פעם שאולי אמך חלתה בגללך? אני יודע שזה קצת 'בפנים', אבל אם עישנת ליד אמך והיא הייתה חשופה לעישון פסיבי, אז היא עישנה בעצמה גם אם היא לא עשתה זאת באופן אקטיבי מעולם. אנשים לא מבינים מהו עישון פסיבי. כשאדם מעשן הוא מושך את העשן לתוך הריאות שלו ונושף אותו לתוך החדר יחד עם קרצינוגנים וחומרים מסרטנים אחרים. סיגריה למעשה מכילה 70 חומרים מסרטנים מתוך 7,000 חומרים (המדע עדיין לא בחן את השפעתם של רבים מהחומרים האחרים), החומרים האלו ננשפים לחלל החדר, לחלל הרכב ועוד. הם נשאבים לתוך המזגן, מוחזרים חזרה לחדרים אחרים בבית, ומגיעים לאנשים שלכאורה לא מעשנים ורק נושמים אוויר. העישון הפסיבי הוא אפילו נורא יותר אצל ילדים קטנים, כי הנאדיות בריאות הן רגישות וכל התאים הקרדיו-וסקול-ריים, מערכת הדם ומערכת הלב נפגעים מאותם חומרים. אם את מעשנת שנים ומישהו לצדך חלה, לדעתי כדאי שתפסיקי. אם לא תפסיקי עכשיו אז תגיעי למצב שבו כבר לא יהיה ניתן לעזור לך, וזה לא מצב אידיאלי להיות בו״.
אני בחודש השלישי להריוני ורוצה להפסיק לעשן. הרופא שלי אמר לי שלא כדאי לי להפסיק לעשן בבת אחת ושאנסה להוריד במינון בהדרגתיות. אני מאוד מתקשה לעשות זאת ואשמח לקבל ממך עצה.
״עישון בזמן ההריון הוא רע מאוד וקטלני להרבה מאוד תאים בגוף של העובר. עישון יכול לגרום למומים ולהפרעות אצל ילדך בעתיד, ולכן אני ממליץ בחום שתיגמלי מסיגריות באופן מידי. כשמפסיקים לעשן הגוף מפריש את הניקוטין לאט-לאט, הוא לא משחרר אותו בן לילה. גם אם את זורקת את הסיגריות ומפסיקה לעשן בצורה מידית, לגוף שלך ייקח חודש-חודשיים להתנקות מהשאריות של הרעלנים שבדמך. גם לחלק מהבעיות שנוצרו בעקבות העישון ייקח הרבה שנים להגליד ולהחלים. ההמלצה שלי היא פשוט לעבור מעישון לאי עישון ברגע זה, ולא לדאוג מהעניין של הירידה הפתאומית כי היא לא פתאומית, היא ירידה מאוד הדרגתית שנמשכת זמן. כשתפסיקי לעשן תגבירי את צריכת המים שאת שותה על מנת לעזור לגוף להיפטר מהחומרים בצינורות המקובלים. בנוסף, תתרחקי מחברתם של אנשים מעשנים, תבלי עם לא-מעשנים, תעשי דברים שאת אוהבת, תטיילי ותשתדלי לא לשהות בחדרים סגורים ובמיוחד לא באותו חדר שבו נהגת לעשן. כמו כן תאווררי את רכבך ותספרי לסביבה שלך שהפסקת לעשן. במקרים רבים גם עזרה של גורמים חיצוניים יכולה להועיל לתהליך הגמילה״.

מתוך תוכניתו של אהוד אברהמסון, כל יום שישי ב־06:00 ב׳׳רדיו ללא הפסקה"