אני בת 65 והתאלמנתי לפני כחצי שנה. כשבעלי נפטר לא היה לי תיאבון בכלל אבל ככל שהזמן עבר שמתי לב שאני אוכלת ללא הכרה, גם כאשר אני לא רעבה. אני אוכלת מתוך שעמום וכפיצוי על האובדן ועל הריקנות שאני מרגישה וכתוצאה מכך עליתי מאוד במשקל. מה אתה מציע לי לעשות?
"השאלה שלך רוכבת על גבי השעמום והריקנות שבך. בדרך כלל כשאנשים חווים אובדן כבד השוק הראשוני גורם לחוסר תיאבון, חוסר רצון והתעניינות באוכל וגם בכל דבר אחר אבל לאט לאט החור נפער והמקום החלול והריק מתחיל לחפש פתרונות. התשובה אינה נמצאת באוכל. לא קיים מאכל שאי פעם ייתן מענה למה שהיווה עבורך בן זוגך, בטח שלא אחרי כל כך הרבה שנות נישואים.

אם את חושבת שאת מוכנה הפתרון האמיתי עבורך הוא להתחיל לחפש אהבה חדשה. את צריכה למצוא גבר שעסוק בחיפוש אחר זוגיות בדיוק כמוך ולצאת איתו יחד לדרך שבה שניכם תזינו זה את זו מחדש באנרגיות טבעיות בעלות רגש חיובי. מזון לעולם לא ייתן לזה מענה.

על מנת שלא תמשיכי לעלות במשקל אני ממליץ לך לא להכניס הביתה סוכר, לחם, ושאר מוצרים שמכילים סוכר או גלוטן. ברגע שתוותרי על סוגי המזון האלה את תראי שהגוף שלך יתחיל לעבור שינוי. אין ספק שמדובר בתהליך בריא שמומלץ לכל אחד אבל במקרה הזה, מעבר לשינוי בהרגלי התזונה, את צריכה למצוא אדם שיעניק לך את מה שאת מחפשת באמת".
אני בת 70. לפני כ-15 שנה עברתי תקופה ריקנית והרגשתי שזה הזמן המושלם עבורי להיאחז במישהו אחר. מצאתי זוגיות וכעבור שנה גיליתי שהגבר שלי נשוי. ניסיתי לנתק עמו את הקשר אבל החזקתי מעמד כחודשיים בלבד. בהמשך ניסיתי לברוח לחו"ל אבל כששבתי לארץ חזרתי לסורי. במשך השנים מתרוצצת בתוכי מועקה כבדה ואני ממש נלחמת בין ההיגיון לבין הרגש שלי.

בן זוגי ואני תמיד חוזרים האחד לשנייה גם כשלא טוב לנו, ושנינו לא מצליחים להינתק מבחינה פיזית, נפשית ורוחנית. אני מחפשת מענה למצבי כבר המון זמן והגעתי למסקנה שאני מכורה. נראה לי שפיתחתי תלות וקשה לי להשתחרר ממנה. אני מפחדת שהיחסים שלנו יסתיימו בצורה רעה וברגשות מעורבים של שנאה וטינה. כיצד ניתן לנתק קשר מבלי להגיע למצבים קיצוניים? 

 

"כשאנשים משתחררים מתלות בחומר אחד הם בדרך כלל מחפשים תחליף. למשל, כאשר אדם מפסיק לעשן הוא לא רוצה להחליף את הסיגריות באוכל ולכן הוא מתחיל לחפש דרכים שונות על מנת להעסיק את הפה והידיים שלו, במשחק בכדור טניס או אפילו בהתעסקות עם צרור מפתחות. יש אנשים שמכורים לטלפון נייד, למסכי טלוויזיה ולאינטרנט ויש כאלה שמאבדים סכומי כסף גדולים בהימורים.

לכולם אני עונה שמדובר בהתמכרות לכל דבר ועניין. במקרה הזה כדאי שתחפשי תחליף לגבר שלך. את מצאת את עצמך בתוך קשר רומנטי וכעבור שנה גילית שהגבר שמצאת בכלל לא שלך. כדי לנתק קשר עם אדם מסוים צריך למחוק אותו מכל בחינה אפשרית, להסיר את החברות עמו בפייסבוק, למחוק את מספר הטלפון שלו ובעצם לעשות הכול על מנת שהוא לא יוכל ליצור קשר. נרקומנים יכולים לעבור תקופה נפלאה ונקייה אבל אז קורה משהו קטן שמצליח לשבור אותם ולגרום לנפילה.

לכן, ההחלטה שלך צריכה להיות סופית. הנפילות שלך קורות מכיוון שקיים בתוכך שביב של תקווה ועמוק בפנים את מאמינה שיגיע יום והגבר הזה יעזוב את אשתו ויפצח בחיים חדשים איתך, ממש כמו שדמיינת לעצמך. את חייבת להבין ולהחליט סופית שאין שום תקווה בקשר ביניכם. הזוגיות הזו לא טובה לך ולכן עלייך להמשיך הלאה. תעשי לעצמך טובה ותתחילי לחפש אדם שיעשה לך טוב ויהיה נכון עבורך". 
 
אני נוטלת כדורי הרגעה מזה שש שנים. ניסיתי להפסיק ובלילה הראשון ישנתי מצוין אך בלילה השני לא הצלחתי להירדם. האם לדעתך אפשר להיגמל מהכדורים?

"הגוף יודע לקבל חומרים שונים ואף להתרגל אליהם. ככל הנראה עברת אירוע טראומתי שהצריך שימוש בכדורים אך הזמן חלף ואת כבר לא זקוקה להם. הכדורים שהרופא רשם עבור המטרה הספציפית הפכו להתמכרות והגוף התרגל לחומר.

פיתחת אמונה בכדור ולכן את מאמינה שלא תצליחי להירדם בלעדיו. לדעתי צריך לטפל במרכיב הרגשי של חוסר היכולת שלך לישון. עלייך לגשת לרופא ולבקש ירידה הדרגתית בנטילה הכדור. מעבר לכך, יש לשנות את צורת המחשבה שלך על-ידי גמילה. התהליך לוקח זמן מכיוון שהגוף צריך להתנקות. אין לי ספק שאת יכולה להיגמל אבל לשם כך עלייך לקבל החלטה ולדבוק בה". 


ערכה: אפרת קורמן

מתוך תוכניתו של אהוד אברהמסון, כל יום שישי ב-06:00 ב"רדיו ללא הפסקה"